Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1

    Standaard Soldeerbout/station kopen voor sporadisch gebruik

    Ik heb een hele tijd terug een heel simpel soldeerstationnetje gekocht, de ZD99 bij conrad:

    https://www.conrad.nl/p/analoog-sold...h-zd-99-588415

    Eerste vraag, is dit nou ok voor mijn gebruik (denk aan koude solder-joints of losgeschoten draadjes fixen, ecvt een pot vervangen, etc)?

    Mocht ik toch echt beter iets anders kunnen kopen doe ik dat graag, als ik daarmee wat beter kan werken. Aan de andere kant wil ik ook niet de hoofdprijs uitgeven omdat ik nog geen 1x in het jaar soldeer tot nu toe, hebben jullie evt tips voor een apparaatje rond de 50 tot max 100 euro?

    Heb wat rondgezocht maar sowieso kan ik hier de afgelopen 2 jaar niets vinden hierover...

    Waar moet ik verder evt op letten, had eerder gelezen dat een 15-25W (Zeker niet meer dan 40W Oftewel met mijn huidige stationnetje toch een beetje uitkijken, had hem nu op zo'n driekwart staan)

    Bij tonefactory zie ik deze:
    https://www.tonefactory.nl/soldeer-station-digtiaal-48w

    Of misschien gewoon deze, heel goedkoop maar straightforward en goede reviews:

    https://www.bax-shop.nl/soldeerbout-...productreviews

    Wordt ook door guitarsupplies aangeboden:
    https://www.guitarsupplies.nl/nl/ins...bout-200-450gr

    Heb nu een Epiphone SG-400 liggen waar 1 humbucker niet van werkt en dat lijkt aan het soldeerpunt te liggen. Net al geprobeerd te fixen maar het is duidelijk niet iets wat ik even snel voor het slapen gaan kan doen Dus dat wordt een projectje voor het weekend of de kerstvakantie... maar dan wil ik ook wel goed voorbereid zijn.

    Sowieso weinig speling met de draden, de humbucker lijkt vervangen door een gibson lp studio versie en alles zit vrij strak nu.

    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door dagrim1; 3 december 2018 om 23:27

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Ha, die zag ik niet aankomen

    Maar is dat wat ja? Als in een verbetering tov mijn huidige setje? Tnx voor de tip iig, ga m eens bekijken!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb die van de Lidl gehad. Deed het redelijk en was na 3 jaar stuk terwijl ik ‘m niet veel gebruikt heb.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Voor wat jij doet is die je al hebt toch meer dan in orde?
    Yes life isn't easy, Anyway, you can make it And if I can do it, well man so can you - Lee Clayton

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ik heb slechte ervaringen met die ZD-99 van conrad. Die vallen uit elkaar waar je bij staat. Ik doe het nu al jaren met een doodsimpele 30 Watt bout van de lokale elektroboer zonder enige instelmogelijkheden.

    Als ik nu wat nieuws zou moeten kopen zou ik marktplaats afspeuren naar een fraai ouderwets degelijk soldeerstation van Weller o.i.d.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Wat ik wilde zeggen is dat je met een te licht boutje niet goed kan solderen in buizenamps. Bovenstaand station is met zijn 48Watt minimaal wat je nodig hebt. De truc zit hem in de reserve die je hebt met zo'n station. Bij een flinke las zal een 25 wattertje namelijk te snel afkoelen en het niet bij kunnen houden. Een 50Watt zou weer te heet zijn waarbij het soldeer en je tip snel zal verbranden tenzij deze temperatuur geregeld is. Je stelt die in op een normale temperatuur en als door aanraking met het werk de tip teveel afkoelt zal de overige 25Watt bijspringen wat zorgt voor een constante temperatuur ongeacht de grote van het onderwerp.

    Ander voordeel is dat je heel snel kunt solderen wat een mooie las ten goede komt. Als je temperatuur net aan is zal het met een licht boutje even duren voor je de juiste temperatuur berijkt met als gevolg dat het vloeimiddel al verbrand is voor de las is geslaagd. Geloof me, ik werk al een aantal jaartjes zo.

    Verder +1 voor de 2e hands weller, dat is beter dan zo'n goedkoop aziaatje en altijd onderdelen leverbaar. Mijn Wellertje gebruik ik inmiddels 43 jaar.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Wat cluseau zegt.

    Aanvullend: kunnen wij amateurs overigens nog steeds lood-tin kopen en gebruiken? En kun je daarmee zonder problemen slechte RoHS verbindingen doorsolderen?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    ik heb die zd99 in een versie van velleman en bevalt prima voor de simpele gitaar klusjes en heb er ook wat DIY pedaaltjes mee in elkaar gesoldeerd.
    enigste waar ik wel eens last van had was dat tijdens het heet worden de stift wat los kwam te zitten en het moertje waarmee hij vast werd gedraaid los zat.
    maar ik kan mij voorstellen dat diegenen die meer werk met een soldeerstation doen liever een duurdere weller gebruiken

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    kunnen wij amateurs overigens nog steeds lood-tin kopen en gebruiken? En kun je daarmee zonder problemen slechte RoHS verbindingen doorsolderen?
    Ja dat kan, zoveel mogelijk die loodvrije rotzooi wegslurpen en de las met soldeertin maken. Dat loodvrije spul heeft een hoger smeltpunt waar zelfs een 50Watt moeite mee heeft.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top