Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    19 november 2018
    Locatie
    Lelystad
    Berichten
    3

    Standaard Sustain? Toon stop bij loslaten snaar

    Ik heb een uitdaging,

    Ik kijk graag youtube gitaarles videos, en deze keer was het Barracuda van Heart.
    Na de powerchords speelt de instructeur snaar 1-2-3 op de 12e fret, en dan 1-2-3 op de 5 fret.
    Geen punt zou je zeggen, maar bij hem klinkt de g-b-a door totdat hij de 5e fret pakt. Bij mij niet, zodra ik mijn vinger weghaal is de toon bijna weg en is ook gelijk een octaaf lager.
    Ik heb zitten prutsen, voorzichtig los, snel los, maakt allemaal niet uit. Ook compressor erop, boost, helpt allemaal niet.

    Is mijn action te hoog? Doe ik iets verkeerd? Als ik de 12e vasthoud dan, zonder effect, gaat mijn gitaar rustig 15 seconden door.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Nou ben ik wel heel benieuwd naar het filmpje. Want noten die doorklinken nadat je ze loslaat, dat lijkt me bijzonder.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Gokje: een flageolet

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Een (natuurlijke) flageolet, een kilometer aan reverb en/of delay, of playbacken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnoud72 Bekijk bericht
    Ik heb een uitdaging,

    Ik kijk graag youtube gitaarles videos, en deze keer was het Barracuda van Heart.
    Na de powerchords speelt de instructeur snaar 1-2-3 op de 12e fret, en dan 1-2-3 op de 5 fret.
    Geen punt zou je zeggen, maar bij hem klinkt de g-b-a door totdat hij de 5e fret pakt. Bij mij niet, zodra ik mijn vinger weghaal is de toon bijna weg en is ook gelijk een octaaf lager.
    Ik heb zitten prutsen, voorzichtig los, snel los, maakt allemaal niet uit. Ook compressor erop, boost, helpt allemaal niet.

    Is mijn action te hoog? Doe ik iets verkeerd? Als ik de 12e vasthoud dan, zonder effect, gaat mijn gitaar rustig 15 seconden door.
    Dat zijn flageoletten. Boven de 12e fret is dat het meest makkelijk. Je moet de snaar niet indrukken tot op de toets maar je vingertopje d'r net tegenaan houden boven de fret, en op het moment dat je aanslaat loslaten.
    Laatst gewijzigd door mrweird; 30 november 2018 om 17:55

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    19 november 2018
    Locatie
    Lelystad
    Berichten
    3

    Standaard

    https://www.youtube.com/watch?v=BMQTeA1Umvk&t=127s

    Circa bij 1:54 slaat hij gbe snaren bij de 12e fret, haalt zijn hand weg en de gitaar jankt door.
    Krijg ik niet voor mekaar.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnoud72 Bekijk bericht
    https://www.youtube.com/watch?v=BMQTeA1Umvk&t=127s

    Circa bij 1:54 slaat hij gbe snaren bij de 12e fret, haalt zijn hand weg en de gitaar jankt door.
    Krijg ik niet voor mekaar.
    Yep flageoletten https://www.youtube.com/watch?v=mZ6HKrFFM_4 (zelfde gast..)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2016
    Locatie
    twente
    Berichten
    124

    Standaard

    Hij zegt het ook dat het harmonics zijn. beetje scheur help heel erg bij flageoletten, dus distortion eens goed open en opnieuw proberen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    als de vijfde post die zegt dat het flageoletten zijn, nu moet er toch een belletje gaan rinkelen...
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Elders
    Berichten
    11.283

    Standaard

    Vinger heel licht op de snaar laten rusten (NIET indrukken) precies boven de fret (niet het vakje, maar de daadwerkelijke metalen fret) en dan aanslaan en meteen daarna de snaar loslaten.

    De makkelijkste zitten bij de 12e, de 7e en de 5e fret.

    Vroeger leerde men nog op het gehoor snel bijstemmen, wat ook het meest nauwkeurig werkt met flageoletten (boventonen/harmonics).
    Turn it up • Bring the noise

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top