Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard Mic pre amp, kwaliteit?

    hallo Forum

    Een theoretische vraag, ik wil niks kopen, ik vraag me wel iets af.

    Ik heb een computer met een M-audio Delta 44 geluidskaart.

    Op de computer heb ik amp modeling VST (STL Tonality), met VST Host als "DAW". Om te spelen, niet om op te nemen.

    Signaalketen is gitaar --> Behringer Ultra-G Di met een XLR kabel en 48V phantom stroom --> Soundcraft Spirit Folio mixer -> Delta 44--> VST modeling --> Delta 44 --> powered monitors

    Klopt het dat het voor gitaar met een smal frequentie bereik, en veel VST post processing, niet veel uitmaakt wat voor pre amp je gebruikt? Ik heb gekeken naar een losse mic pre amp, maar het is vooral heel veel Art met een chinese buis erin (op laag voltage, starved plate?), of duurder spul als Golden Age 73.

    Hoor je de kwaliteit van een "dure" mic pre-amp terug in het geluid van een VST amp sim?

    Ik heb ook nog wat geprobeerd met een volume boost pedaal (ook om hoge impedantie van gitaar om te zetten in lage) in een Behringer mono line mixer die ik nog had liggen (MX400), dat klinkt een fractie vlakker/neutraler dan de Soundcraft pre amp in de mixer.

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ik hoor zelf verschil tussen verschillende pre-amps van diverse kwaliteiten mengtafels. Die spirit folio was een redelijk budget ding toch?
    Han zou deze vraag goed kunnen beantwoorden denk ik.
    Vriendelijke groet,

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ja, die Soundcraft 14/2 was redelijk budget, 20 jaar geleden gekocht, in de gulden tijd, 800 gulden meen ik.

    https://www.soundcraft.com/en/products/spirit-f1
    Laatst gewijzigd door raabje; 30 november 2018 om 12:28

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Uit een microfoon komt dacht ik een lager signaal dan uit een gitaar en dan moet je voor microfoon de gain hoger zetten. Dan zijn lage ruisgetalletjes in zo'n preamp wel belangrijk anders versterk je ruis mee.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard

    In princiepe wil je altijd de zwakste schakel in je keten verbeteren
    Betekent in jou geval een goede pre het bypassen van de soundcraft dan kan dat zinvol zijn. Anders niet.
    Maar ja...ook voor vst gebruik kan een goede preamp een positief verschil maken, maar de resultaten worden altijd overschat.

    Tussen goede preamps en high-end zit weinig hoorbaar verschil. Tussen ultra goedkoop en goede zit de grootste sprong.

    Art is het niet waard, tenzij je het voor een hele gunstige prijs kunt krijgen. Een buis is snel gewisseld.

    Succes

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik heb het signaalpad nog iets verbeterd, ik tap nu signaal af vanuit de insert van het mixer kanaal, dit gaat naar de geluidskaart toe (zonder return naar de mixer, gewoon een mono jack)

    Signaal is dan pre-fader en pre-EQ, dat lijkt me "puur" of ongekleurd genoeg. Ik hoor geen ruis.

    De Behringer Ultra-G DI, die schijnt wat saai te klinken lees ik in reviews, maar dat lijkt me voor amp simulatie ook niet heel cruciaal, op de amp kan ik wat hoog en laag bijdraaien ter compensatie.

    En volgens mij is een gitaar pedaal met een buffer, zelfs als deze uitstaat, ook een soort van DI, hoge impedantie van gitaar wordt lage impedantie.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Ik heb het signaalpad nog iets verbeterd, ik tap nu signaal af vanuit de insert van het mixer kanaal, dit gaat naar de geluidskaart toe (zonder return naar de mixer, gewoon een mono jack)

    Signaal is dan pre-fader en pre-EQ, dat lijkt me "puur" of ongekleurd genoeg. Ik hoor geen ruis.

    De Behringer Ultra-G DI, die schijnt wat saai te klinken lees ik in reviews, maar dat lijkt me voor amp simulatie ook niet heel cruciaal, op de amp kan ik wat hoog en laag bijdraaien ter compensatie.

    En volgens mij is een gitaar pedaal met een buffer, zelfs als deze uitstaat, ook een soort van DI, hoge impedantie van gitaar wordt lage impedantie.
    Kun je je gitaar niet direct op je geluidskaart aansluiten? Dan heb je een nog 'puurder' geluid. Of gebruik je nu de mixer als preamp?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Gitaar direct in de Delta44 kan niet, output is te laag. Ook met een volume boost pedaal vol open haal ik niet voldoende signaal.

    http://www.oldschooldaw.com/forums/i...p?topic=4798.0

    De interface heeft een -10 db /+4db gevoeligheid die instelbaar is. +4db geeft meer dynamic range, dat wordt aanbevolen. De Soundcraft mixer is nu de mic / instrument preamp, met de interface op +4 db.

    Een losse mic pre amp, die zijn er blijkbaar alleen heel goedkoop (Art en Behringer met een buis) of (te) duur, vanaf 300 euro.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    En rechtstreeks via je DI?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    DI direct naar geluidskaart geeft ook zwak signaal (op +4db gevoeligheid). Mooie van de DI via de mixer is de 48 volt phantom voeding. Met een 9 volt batterij moet ik na een sessie de gitaar kabel er uit trekken, anders loopt de batterij leeg.

    dit is wel een mooi verhaal:

    https://www.harmonycentral.com/revie...olio-f1/428466

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top