Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard negatief feedback weerstand

    De presence van mijn 5e7 doet niets.Na enig speuren op het internet kan dat liggen aan de waarde van de negatieve feedback weerstand. Deze is bij mij 56K kan ik deze zonder gevolgen die ik niet wil vervangen door een andere waarde bv 22K. Ik zelf kan niet beredeneren waarom wel of niet,

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Je kan zelfs een potmeter op die plek zetten. Nfb beïnvloed wel een beetje de feel van de versterker, met name merk ik verschillen op hoger volume.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Dan zal ik daar eens mee gaan stoeien, ik denk met een tuimelschakelaar en verschillende weerstanden

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johanb Bekijk bericht
    De presence van mijn 5e7 doet niets.Na enig speuren op het internet kan dat liggen aan de waarde van de negatieve feedback weerstand. Deze is bij mij 56K kan ik deze zonder gevolgen die ik niet wil vervangen door een andere waarde bv 22K. Ik zelf kan niet beredeneren waarom wel of niet,
    De weerstand van 56K bepaald de mate van tegenkoppeling. Deze tegenkoppeling wordt meer of minder kortgeloten voor hoge frequenties door de potmeter en cap in serie. Bij een lage potmeterwaarde heb je dan weinig tegenkoppeling naarmate de frequentie hoger wordt. De versterking voor hoge frequentie neemt daarom toe. Een ander effect van de pot en cap is dat hij de kathode van de fasedraaier ontkoppelt voor hoge frequenties. Het hoog wordt daardoor nog meer versterkt, de regeling heeft dus een tweeledige functie.

    Verkleinen van de 56K zal de werking verbeteren omdat je met 22K meer tegenkoppeling hebt dus het effect van de potmeter en cap groter is. Misschien hoorbaar maar het is niet de oplossing, normaal gesproken moet het werken en heeft het ook gewerkt dus zoek naar de oorzaak en verhelp dat eerst.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    De oorzaak zal denk ik zitten in de bouw van de versterker. Ik heb de voorversterker van een 5e7 (3x 12ay7) met een mastervolume na de fasedraaier gebouwd voor de eindversterker van een 5e3 . Ik wilde graag de toonregeling van mijn zelfgebouwde 5e7 (zie een topic 5e7 vragen) voor een 5e3 2x 6v6 hebben .Dit resulteerde in een prachtversterker maar de presence laat het afweten.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johanb Bekijk bericht
    .....maar de presence laat het afweten.
    Oozaak is de master tussen PI en eindbuizen. Hiermee ga je de terugkoppeling helemaal van de wijs brengen door zelf de versterking van de lus te bepalen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Met de MV op vol zou hij het wel weer moeten doen?Ik heb de MV ingebouwd met de ampstuff robinette site als bassis

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johanb Bekijk bericht
    Met de MV op vol zou hij het wel weer moeten doen?Ik heb de MV ingebouwd met de ampstuff robinette site als bassis

    Ja zou je zeggen he!

    Probeer die presence potmeter even kort te sluiten. Dan moet je maximaal hoog overhouden. De potmeter dan wel instellen op minimaal hoog anders zou je nooit het verschil kunnen horen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Ga ik doen.Die MV wil ik wel graag houden. Ik vind het hele fijne versterkers maar origineel gaan ze veel te hard.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Geprobeerd. Met volume vol open werkt de presence, daarna met 22k weerstand geprobeerd .ik vind hem nadrukkelijker werken,ik houd hem er in . Met de MV bijna dicht werkt hij niet meer .Ik weet nu het probleem en ik vind het opgelost ,bedankt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top