Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: lock tuners

  1. #1

    Standaard lock tuners

    beste mensen,

    ik heb een vraagje. ik ben niet amateur maar ik zal me vraag het best mogelijk te omschrijven.

    ik heb laatst een jackson js 12 blue gehaald en speel er met veel plezier op. alleen merk ik dat ik best wel snel uit me tuning ga als ik me whammy bar gebruik.

    nou weet ik dat er lock tuners zijn en van die tuner die je kan dichtschroeven zodat je beter kan dive bommen enzo. kan je zoiets gewoon op je gitaar zetten of hoe werkt zo iets?

    hoor het graag van jullie.

    m.v.g

    koen.

    thnx alvast voor de moeite

  2. #2

    Standaard

    De voornaamste reden dat snaren ontstemmen bij tremolo gebruik is omdat ze A) ergens blijven hangen, B) nog niet volledig uitgerekt zijn of C) je tremolo zelf doet het niet goed. Daarom is t belangrijk om even te checken of het een van die dingen is voordat je je tuners gaat vervangen. Als je je tuners vervangt zonder deze dingen te checken geef je waarschijnlijk onnodig veel geld uit Ik zou even de volgende dingen proberen. Ik zie dat je geen amateur bent, maar ook pro's houden er soms (wat mij betreft) vreemde gebruiken op na

    Stap 1:
    - Verwijder je oude snaren
    - Koop/pak een pakje nieuwe snaren
    - Koop/pak een B2/B4 potlood en haal de punt door elke topkam (zorgt ervoor dat de snaar soepeler door de topkam kan glijden)
    - Zet je nieuwe snaren er als volgt op: https://youtu.be/5yRcm2GiLsE?t=67
    *edit* Of probeer Piezo's methode: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...naren-opzetten
    - Let met name op de lockende lus bij je tuner, zorg ervoor dat de snaar hoogstens 2 rondjes om de schacht van de tuner draait en (vaak vergeten) vergeet het oprekken van de snaren niet.

    Stap 2:
    Divebomb er op los.

    Stap 3:
    Als je problemen houdt zou ik eerst een keer naar de topkam laten kijken, die zou te krap gevijld kunnen zijn.

    Stap 4:
    Tot slot kan het nog aan je tremolo afstelling liggen.
    Dit filmpje legt uit hoe je hem kunt afstellen als je m floating wil (dat wil zeggen: omhoog en omlaag kunnen tremoloën): https://www.youtube.com/watch?v=7luUzgDwwcs
    Als je toch alleen omlaag wil diven kun je hem beter tegen de body schroeven - dat zorgt ervoor dat ie beter stemvast is

    Stap 5:
    Pas als je al het bovenstaande geprobeerd hebt en het is nog steeds niet over, zou ik aanraden om eens naar je tuners te kijken.

    Succes met divebomben!
    Laatst gewijzigd door vidar; 21 november 2018 om 13:47

  3. #3

    Standaard

    top dank je wel

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Meestal is inderdaad het probleem dat de snaren blijven hangen (A van Vidar) in de topkam.. Duurdere dinky's hebben vaak een floyd rose tremolo met locking nut. Dan zitten de snaren gelocked in the topkam zeg maar. Om ff snel bij te stemmen zitten er dan finetuners op de tremolo.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Naar mijn (totaal onbeduidende) mening doen locking tuners hel;email niets voor de stemmingsvastheid van een gitaar. De locking tuner is een winterband.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Naar mijn (totaal onbeduidende) mening doen locking tuners hel;email niets voor de stemmingsvastheid van een gitaar. De locking tuner is een winterband.
    Nou...toch wel hoor. De lockingtuner zorgt ervoor dat je nauwelijks windingen nodig hebt en hoe minder windingen op de tuner, hoe minder verloop van de snaren. Maar je hebt ten dele gelijk want met een slimme manier van besnaren (zoals in het filmpje hierboven van Vidar) bereik je vrijwel hetzelfde. Maar dan moet de tuner wel stabiel zijn en dat is niet altijd het geval.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ohw ok. Zelfs met de nep Klusons op m'n nep TL en LP heb ik geen stemmingsproblemen, ze zijn wel wat meer gevoelig voor temperatuur en heftig opdrukken, maar dat is meer te wijten aan de nut. Am I nuts...??

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    Nou...toch wel hoor. De lockingtuner zorgt ervoor dat je nauwelijks windingen nodig hebt en hoe minder windingen op de tuner, hoe minder verloop van de snaren. Maar je hebt ten dele gelijk want met een slimme manier van besnaren (zoals in het filmpje hierboven van Vidar) bereik je vrijwel hetzelfde. Maar dan moet de tuner wel stabiel zijn en dat is niet altijd het geval.
    Precies. Als er iets speling op het asje in een lockingtuner zit, kan dat invloed hebben op de stemstabiliteit. Ik had dat met Schaller lockingtuners op mijn strat. Ik heb ze toen vervangen door Sperzels. De tuners zijn uiteraard slechts een deel van de oplossing voor stemmingsvastheid, zeker op een strat met een vintage trem en een standaard nut. Ik heb op mijn strat ook een LSR-rollerbridge gezet en daarna de trem afgesteld met in dit geval drie veren. De gitaar blijft vrij goed op stemming. Ik speel een heel optreden op die gitaar. Tussen de sets stem ik even bij, maar de afwijkingen zijn nooit groot.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik heb op mijn blade, prs en reverend gitaren locking tuners. Deze hebben allemaal een ander tremolosysteem maar ze zijn erg stemvast. Een floyd wordt natuurlijk een iets ander verhaal.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    En zonder mezelf nu alweer te willen ophemelen , ook een prof zou hier kennis van kunnen nemen:
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...naren-opzetten

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top