Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard “Vuile” stroom buizenversterker?

    Gisteren heb ik in de plaatselijke muziektempel Gebr. de Nobel op het hoofdpodium mogen staan. Erg professionele aanpak en spullen. Omdat het een festival was hadden we alleen een linecheck en geen soundcheck. Bij de linecheck klonk mijn versterker vertrouwd.
    Maar zodra de gig begon had ik problemen met mijn sound. Dan sta je dus al meteen meer te zwoegen op het podium.
    Na de gig sprak ik een andere gitarist en die had het zelfde ervaren.

    Zou het kunnen zijn dat de versterkers aan die kant van het podium op een groep zaten waar bijvoorbeeld ook het licht op zat?
    Wat gebeurt er met de sound van een buizenamp als hij “minder” stroom krijgt?
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Gisteren heb ik in de plaatselijke muziektempel Gebr. de Nobel op het hoofdpodium mogen staan. Erg professionele aanpak en spullen. Omdat het een festival was hadden we alleen een linecheck en geen soundcheck. Bij de linecheck klonk mijn versterker vertrouwd.
    Maar zodra de gig begon had ik problemen met mijn sound. Dan sta je dus al meteen meer te zwoegen op het podium.
    Na de gig sprak ik een andere gitarist en die had het zelfde ervaren.

    Zou het kunnen zijn dat de versterkers aan die kant van het podium op een groep zaten waar bijvoorbeeld ook het licht op zat?
    Wat gebeurt er met de sound van een buizenamp als hij “minder” stroom krijgt?
    ik kan daar niet over meepraten, maar wel benoemen dat ik een rigrundown van bonamassa heb gezien waar hij het heeft over het effect van waar versterkers op gebouwd zijn, bv 110V op 60 hz in vergelijk met de 240v 50hz hier in nederland en dat er dan ondanks omzetters iets niet goed gaat en hij dat kan horen.
    misschien dat bij jullie zoiets het geval is geweest ?
    https://youtu.be/IThh8Ye3PvM?t=274

  3. #3

    Standaard

    Erg professionele aanpak en spullen.
    Niet wat betreft het voltage !
    Ik heb wel eens ergens gespeeld waar het voltage van toen nog 220 volt naar 180 was ingekakt en dat beinvloedt behoorlijk je spel.
    Met een buizenversterker zakt ook je gloeispanning in en daar worden je buizen niet blij van als het teveel is. Tien procent afwijking gaat nog is mijn mening maar meer niet. Je verliest oa sustain vind ik.
    Ook opgepast voor biertaps in feesttenten. De koeling hiervan veroorzaakt een grote dip bij het inschakelen.

    Misschien dat anderen hier ook eens hun licht over willen laten schijnen.

    Furman heeft "powerconditioners" maar ik heb deze nog nooit kunnen proberen. Deze zouden je voltage gelijk moeten kunnen houden (?)
    Laatst gewijzigd door guitaraddict; 18 november 2018 om 15:43

  4. #4

    Standaard

    Bij een te lage spanning gebeurt er oa:
    -Gloeispanning voor buizen is niet optimaal, daardoor minder versterking.
    -Bij een lagere spanning komen de buizen eerder in het gebied van niet lineaire vervorming.
    -Het bias punt vd eindbuizen wordt "kouder".

    Algeheel gevoel tijdens het spelen van bovenstaand gebeuren: een extreem compressende
    , donker klinkende versterker, niet meer lekker lekker door de mix prikkend, en geen punch meer.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ......waar hij het heeft over het effect van waar versterkers op gebouwd zijn, bv 110V op 60 hz in vergelijk met de 240v 50hz hier in nederland en dat er dan ondanks omzetters iets niet goed gaat en hij dat kan horen.
    .....
    Tuurlijk, dat is het.

    Een amp werkt bv op 400V gelijkspanning. Of die gelijkspanning nu wordt gemaakt uit 110/60, 220/50, 110/400 of wordt opgewekt uit kippestront maakt geen flikker uit. Uiteindelijk werkt de amp op gelijkspanning. Als er iets van de voedende wisselspanning te merken is ligt dat aan de voeding van de amp die waarschijnlijk te krap bemeten of afgevlakt is.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Tuurlijk, dat is het.

    Een amp werkt bv op 400V gelijkspanning. Of die gelijkspanning nu wordt gemaakt uit 110/60, 220/50, 110/400 of wordt opgewekt uit kippestront maakt geen flikker uit. Uiteindelijk werkt de amp op gelijkspanning. Als er iets van de voedende wisselspanning te merken is ligt dat aan de voeding van de amp die waarschijnlijk te krap bemeten of afgevlakt is.
    ik heb geen idee ;-) hij benoemde ook dat hammond spelers daar last bij hebben als ze omgebouwd zijn.
    wel bijzonder dat het effect voor hem dermate overtuigend is dat hij daar die speciale kast met apparatuur voor heeft laten maken

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Al verwacht ik half gitaarnet over me heen te krijgen als ik zo'n uitspraak heb ik het toch gedaan omdat ik overtuigd ben van de onzin in die bewering. Een amp werkt zuiver op gelijkspanning en wat daar dan aan ten grondslag ligt maakt niet uit zolang daar niks van doordringt in de gelijkspanning en daar zit nu net het probleem vermoed ik. Ook niet vergeten dat een eenvoudige verhuistrafo voor zijn doel het er niet beter op maakt. Waarschijnlijk zit in zoiets zijn probleem en ik kan me voorstellen als een geoefend gitarist dit kan waarnemen.

    Als hij met zijn 115/60 Hz speciale voeding naar europa komt waar de overige apparaatjes en alle andere rondstralende en hangende kabels 50Hz zijn kan ik me ook voorstellen dat dit verrot klinkt. 60Hz en 50Hz door elkaar gebruiken zorgt ook weer voor mengproducten.

    Kijk ook eens rond bij de high-end gebruikers dan valt je bek open van verbazing. Een 230 contactdoosje van over de 1000 euri is niks en zij beweren het verschil te horen. Jammer dat ze de eenvoudige kabel naar de meterkast vergeten zijn met al zijn on vergulde schroefverbindingen en overgangsweerstanden. Een speciale zekering etc, echt hilarisch hoor.

    Maar.....er zijn ook mensen die het verschil horen tussen rood en groen draad dus ik moet zo verstandig zijn me niet te mengen in die discussie. Helaas, kon het niet laten.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Ik heb wel eens in een strandtent gespeeld die 'aan het eind van de lijn' zat en ineens kreeg ik uit mijn bescheiden 15 wattertje geen porrie meer en alles licht overstuurd. Paar gasten met 100watters die na ons zouden spelen dachten dat het aan mijn amp lag, totdat ze zelf mochten spelen en ineens bijna voluit moesten staan om genoeg volume te hebben Toen kwam één van het team en die zei dat er op slechte dagen duidelijk te weinig sap uit het eleictriciteitsnet kwam.
    Strand Den Haag trouwens, als dat nog iets scheelt voor cluseau
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  9. #9

    Standaard

    Jammer dat ze de eenvoudige kabel naar de meterkast vergeten zijn met al zijn on vergulde schroefverbindingen en overgangsweerstanden. Een speciale zekering etc, echt hilarisch hoor.

    Het beste geluid heb je natuurlijk met eigen diesel agregaat; da's pas een zuiver 230 voltage (als je niet vergeten bent te tanken !)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Strand Den Haag trouwens, als dat nog iets scheelt voor cluseau

    Haha, zou zo maar kunnen.

    Nee als je zoveel verlies hebt dat het hoorbaar wordt is het zeker zichtbaar aan de verlichting. Trouwens een slechte zaak hoor als je zoveel energie verliest in de voedingskabel hebt. In huis is ook wel te zien als bij de buren de magnetron knipoogt, zichtbaar aan de verlichting maar het spanningsverschil is nog niet eens zo groot. Het is dus eerder zichtbaar dan hoorbaar. Overigens op lokatie constant een dikke 230.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top