Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.978

    Standaard

    Even de antwoorden afgewacht Schrevel geeft een bruikbaar antwoord en verwoordt t probably beter dan ik kan.

    Men spreekt nu niet (graag) over de A# maj toonladder. Want schrijf die maar eens uit. Of schrijf de ladder van G# maj maar eens uit. Dubbele kruizen enzo brrrr,

    Voor instrumenten met die geen verschil kennen tussen een bijv C# en een Db, of in settings waarbij men gebruik maakt van evenredig zwevende stemming (en das vermoed ik al snel t gros van de settings). zijn sommige benamingen gewoon leesbaarder dan andere. Als je Bb maj blijft, is er geen enkele reden om dit uit te schrijven in A# maj. Maakt t onleesbaar. Heel soms, als er een uitstapje naar een maj wordt gemaakt waarbij t 'logisch' is om deze relatief van de vorige toonsoort op een bepaalde manier te benamen, verkiest men toch bijv G# maj. Maar vaak ook niet.

    Enzo

  2. #12

    Standaard

    Dank je. Aankomend weekend ga ik er eens goed voor zitten en het hele verhaal relativeren met pen en papier in de hand :-).
    Vandaar weer verder.

  3. #13
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    He Paul, uiteindelijk is de kwintencirkel een manier om bepaalde zaken makkelijker te begrijpen en te onthouden. Zoals welke ladder hoeveel kruisen of mollen heeft, maar ook andere zaken.
    Ik persoonlijk vind het handiger de noten van de ladders in de meest voorkomende toonaarden gewoon uit het hoofd te leren. En vooral leren deze op je gitaarhals te vinden met behulp van het Caged system. Maar echt heel diep in de theorie duiken kan nooit kwaad en als je het interessant vindt is het nog leuk ook.

  4. #14

    Standaard

    Klopt, ik ken de meeste ezelsbruggetjes van de kwintencirkel, ook dat je de (aannemelijke) akkoordprogressies zo kunt zien.
    Het is ook mijn doel om e.e.a. te kunnen vertalen naar de gitaarhals maar wil daarnaast ook de theorie uitdiepen.
    Eigenlijk wil ik antwoorden op mijn vragen zoals; Waarom vindt ik hetgeen ik nu speel zo mooi klinken en wat speel ik dan?
    Super interessant! :-)

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.978

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul ST Bekijk bericht
    Klopt, ik ken de meeste ezelsbruggetjes van de kwintencirkel, ook dat je de (aannemelijke) akkoordprogressies zo kunt zien.
    Het is ook mijn doel om e.e.a. te kunnen vertalen naar de gitaarhals maar wil daarnaast ook de theorie uitdiepen.
    Eigenlijk wil ik antwoorden op mijn vragen zoals; Waarom vindt ik hetgeen ik nu speel zo mooi klinken en wat speel ik dan?
    Super interessant! :-)
    Wacht maar tot je aan de jazz gaat beginnen of aan Messiaense ladders enzo haha.... Maar je vraag "Waarom vindt ik hetgeen ik nu speel zo mooi klinken en wat speel ik dan?" is imho de juiste basis om aan theorie te beginnen. goed bezig man,

  6. #16

    Standaard

    een hele toonafstand is onderverdeeld in 9 secunden waarvan de "es" 4 secunden bedraagt en de "is" 5 secunden in harmonische orkesten is dit van belang.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.978

    Standaard

    Volgens min klopt dat niet persé? We zijn diverse manieren om toonafstanden in zuivere intonatie uit te drukken (afhankelijk van welke noemer men kiest). 9 kan, 5, wordt ook veel gebruikt, 7 ook etc. Hoe bij die ratios de es en is worden geallieerd weet ik niet.

  8. #18

    Standaard

    De afgelopen weken hier nog eens flink ingedoken en e.e.a. zelf uitgeschreven. Toch de beste manier om het helder te krijgen. Ik begrijp dat men (rechtsom bekeken in de kwintencirkel) er ooit voor heeft gekozen om vanaf de F# over te schakelen naar de Gb en mollennotatie vanaf daar. In principe zou je wel met kruizennotatie door kunnen gaan maar bij elke volgende kwint komt er een kruis bij, (bij C# kom je daar met 7 kruizen nog wel mee weg) en beland je vervolgens in toonladders met Fisis en Gisis etc. wat het onnodig complex maakt.

  9. #19

    Standaard

    je moet het ook niet met de klok meelezen, maar rechtsom komt er voor iedere volgende toonsoort een verhoging bij, dus een kruis erbij of een mol eraf. Dit kruis is steeds een kwint hoger dan het kruis dat in de voorgaande toonsoort toegevoegd is.Linksom komt er voor iedere volgende toonsoort een verlaging bij, dus een mol meer of een kruis minder. Deze mol is steeds een kwint lager dan de mol die in de voorgaande toonsoort toegevoegd is.


  10. #20

    Standaard

    Rechtsom is toch met de klok mee?
    Rechtsom ga je in toonladder steeds een kwint omhoog. Dat is van Gb naar Db nog steeds zo.

    Waar het mij om gaat is dat ik nu helder heb waarom men rechtsom (vanaf F#) niet doorgaat met de kruizennotatie.
    Laatst gewijzigd door Paul ST; 12 december 2018 om 15:41

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top