Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Benaming enharmonische tonen in chromatische scale vs. kwintencirkel

    Hallo,

    Sinds een maand ben ik me behoorlijk gaan verdiepen in muziektheorie.
    In het begin werd ik er behoorlijk door overdonderd maar inmiddels begint het kwartje te vallen en zie ik door de bomen het bos weer :-). Eigenlijk werkt het wel verslavend. De interesse in Atonaliteit is er ook al!

    Ik begrijp ook dat de benaming van de enharmonische tonen afhangt van de key en haar intervallen.
    Inmiddels is me ook duidelijk dat wanneer de chromatische scale wordt gebruikt de benaming van de enharmonische tonen afhangt van de richting.

    Het volgende begrijp ik echter nog niet. Wellicht zie ik iets simpels over het hoofd.
    Indien je kijkt naar de kwintencirkel zie je op elk uur een toon uit de chromatic scale. Oftewel de 12 tonen worden vertegenwoordigt in de buitenste ring van de kwintencirkel. Waarom worden bij de kwintencirkel wel de enharmonische benamingen benoemt bij Db/C# en Gb/F# maar niet bij Bb, Eb en Ab?

    Zoals gezegd wellicht zie ik iets gruwelijk simpels over het hoofd, maar toch. Wie weet dit?
    Laatst gewijzigd door Paul ST; 15 november 2018 om 12:41

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    In atonale muziek wordt de suggestie van richting vermeden door vaste toonnamen te gebruiken, onafhankelijk van de tonen er omheen. Dit is eigenlijk alleen geldig voor een 'pianomuziek-notatie'. Voor instrumenten die kunnen intoneren zoals de stem of de viool bestaat er wel degelijk onderscheid tussen een fis en een ges: de ges is lager dan de fis; de volgorde op toonhoogte is dus f - ges - fis - g.

    Bij componisten als Bartok is het puzzelen of de naam betekenis heeft, soms wel soms niet. Waar hij op volksmuziek gebaseerde vioolmuziek schrijft waarschijnlijk wel. In zijn pianomuziek soms ook hoewel die betekenis uiteraard onspeelbaar is.

    Voor de leesbaarheid is het prettig om zoveel mogelijk voortekens te vermijden en vooral degene te gebruiken die het meest vertrouwd zijn. Het meest gebruikelijk zijn de toonsoorten die dicht bij C-majeur liggen. Aan de b kant resp. F en Bb en aan de #-kant resp. G - D en A. Dit betekent dat je met de alteraties f# c# g# en bb en eb alle tonen al te pakken heb en je dus alle andere achterweg kunt laten. Gb of ab of a# heb je niet nodig als het niet in strikt tonaal verband is.

  3. #3

    Standaard

    Dank voor je input. Dit moet even landen om te begrijpen of het een antwoord op mijn vraag is :-)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul ST Bekijk bericht
    Dank voor je input. Dit moet even landen om te begrijpen of het een antwoord op mijn vraag is :-)
    "Waarom worden bij de kwintencirkel wel de enharmonische benamingen benoemt bij Db/C# en Gb/F# maar niet bij Bb, Eb en Ab?"

    Omdat de auteur er vanuit gaat dat de toonnamen Db en Gb minder bekend zullen zijn omdat ze minder gebruikt worden zet hij ter verduidelijking er de meer voorkomende namen C# en F# achter. Omdat hij er vanuit gaat dat de tonen Bb, Eb en Ab al bekend zijn bij de lezer laat hij het daar achterwege.

    (Ik gok maar wat, ik heb uiteraard geen idee wat je zat te lezen.)

  5. #5

    Standaard

    Niet een speciefiek artikel of boek op zich. Pak een willekeurig voorbeeld van een kwintencirkel (Circle of fifths) en je ziet dit:


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Inderdaad wat ik schreef dus, auteur gaat er vanuit dat die onderste namen misschien verduidelijkt moeten worden omdat ze te onbekend zijn. Heeft verder geen speciale betekenis.

  7. #7

    Standaard

    Bedankt, ik ga het op een rijtje zetten en overdenken.

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Men gaat bij de harmonieleer in het westen en ook bij de kwintencirkel uit van de Cmajeur toonladder (deze heeft geen kruisen of mollen).
    De intervallen ten opzichte van de grondtoon bij de c majeurladder zijn:
    Grondtoon-grote secunde-grote terts-reine kwart-reine kwint-grote sext-groot septiem-octaaf
    Wanneer men kijkt naar het patroon van stappen van hele en halve noten die je zet bij het spelen van de ladder vanaf de grondtoon naar het octaaf kom je hier op uit:
    hele stap-hele stap-halve stap-hele stap-hele stap-helestap- halve stap


    Om deze patronen bij het transponeren naar een andere toonsoort te behouden voegt men kruisen of mollen toe.
    De methode daarvoor is de kwintencirkel. Wanneer je de c majeurladder speelt vanaf de kwint(de G) moet je de zevende noot (F) een halve toon verhogen (met een kruis) om een majeurladder te verkrijgen. Zo heb je de Gmajeur ladder. De G majeurladder maakt dus gebruik van 1 kruis. Ga je weer een kwint omhoog naar de D en je speelt de Gmajeur ladder van D tot D dan moet je weer de zevende noot(C) een halve toon verhogen om een majeurladder te krijgen. De Dmajeur ladder heeft dus twee kruisen. En zo ga je door tot je bij de Cis uitkomt(en er sprake is van 7 kruisen )


    Voor de overige ladders gaat men tegen de klok in(neerwaarts) een kwint naar beneden. Het verschil is dat je dan de vierde noot een halve toon moet verlagen om een majeurladder te krijgen. De toonladder van F maakt dus gebruik van 1 mol. En weer ga je door tot je bij de Ces uitkomt(en er sprake is van 7 mollen).



    Om nu antwoord te geven op je vraag: met deze toepassing/lay-out van de kwintencirkel (doorgaan tot en met de toonladders met 7 kruisen of 7 mollen cis en ces) is het simpelweg zo dat de ladders met kruisen en de ladders met mollen elkaar op drie plekken overlappen.
    Note: met de toepassing/lay-out van de kwintencirkel zoals hij hierboven is afgebeeld heeft men op de drie plekken met de afbeeldingen van de notenbalk een keuze gemaakt tussen één van de twee toonladders.


    Bij deze lay-out van de kwintencirkel staan bij de overlappende toonladders wel beide key signatures afgebeeld.

    https://en.wikipedia.org/wiki/C-shar...s_deluxe_4.svg
    Laatst gewijzigd door Brad; 18 november 2018 om 10:14

  9. #9

    Standaard

    Dank voor je input.

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Graag gedaan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top