Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Threaded View

  1. #1

    Standaard Benaming enharmonische tonen in chromatische scale vs. kwintencirkel

    Hallo,

    Sinds een maand ben ik me behoorlijk gaan verdiepen in muziektheorie.
    In het begin werd ik er behoorlijk door overdonderd maar inmiddels begint het kwartje te vallen en zie ik door de bomen het bos weer :-). Eigenlijk werkt het wel verslavend. De interesse in Atonaliteit is er ook al!

    Ik begrijp ook dat de benaming van de enharmonische tonen afhangt van de key en haar intervallen.
    Inmiddels is me ook duidelijk dat wanneer de chromatische scale wordt gebruikt de benaming van de enharmonische tonen afhangt van de richting.

    Het volgende begrijp ik echter nog niet. Wellicht zie ik iets simpels over het hoofd.
    Indien je kijkt naar de kwintencirkel zie je op elk uur een toon uit de chromatic scale. Oftewel de 12 tonen worden vertegenwoordigt in de buitenste ring van de kwintencirkel. Waarom worden bij de kwintencirkel wel de enharmonische benamingen benoemt bij Db/C# en Gb/F# maar niet bij Bb, Eb en Ab?

    Zoals gezegd wellicht zie ik iets gruwelijk simpels over het hoofd, maar toch. Wie weet dit?
    Laatst gewijzigd door Paul ST; 15 november 2018 om 11:41

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top