Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Persoonlijke mix maken bij concert, willen we dat?

    https://3voor12.vpro.nl/artikelen/ov...jLR9PbqGWDS1Xk

    Wat ik me een beetje afvraag, dan heb je oortjes in, die moeten dan toch boven het geluid van de PA uit kunnen komen. Dat moet dan toch behoorlijk hard gaan staan. En aangezien het echt in je oren zit is de kans op gehoorbeschadiging dan eerder groter dan minder groot.

    Als ik naast een drumstel een opname maak, kan ik dat niet mixen op hoofdtelefoon, ik hoor de lekkage van de drums zelf meestal nog veel te hard om te beoordelen wat ik op de hoofdtelefoon hoor.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    betaal je 50 euro voor een kaartje, moet je ook nog 's zelf aan de slag?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.175

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    https://3voor12.vpro.nl/artikelen/ov...jLR9PbqGWDS1Xk

    Wat ik me een beetje afvraag, dan heb je oortjes in, die moeten dan toch boven het geluid van de PA uit kunnen komen. Dat moet dan toch behoorlijk hard gaan staan.
    Je denkt hier verkeerd om. Prio nr. 1 bij ieder concert is om dat volume dat op stand instant-tinitus staat zo veel mogelijk te dempen. Dat doe je niet met die witte dingen die bij je iPhone zaten, maar met goede op maat gemaakte in-ears of zeer goed afsluitende over-ears. Dan haal je er een db of 35 uit. Zelf vind ik dat vaak nog hard zat, gelet op hoe de bassen etc. doorkomen. Vanaf daar ga je dan toevoegen wat je nodig hebt. Niet enkel qua volume, maar mn. qua EQ. Het geluid op mijn in-ears is dan ook altijd vrij zacht, maar qua EQ alles behalve vlag. Laag eruit, hoog erin.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Als ik naast een drumstel een opname maak, kan ik dat niet mixen op hoofdtelefoon, ik hoor de lekkage van de drums zelf meestal nog veel te hard om te beoordelen wat ik op de hoofdtelefoon hoor.
    Afgezien van dat je koptelefoon wellicht niet goed afsluit is het ook niet zo dat je in zo'n ruimte even een perfecte mix voor op een demo maakt. Het gaat om insturen wat je daar, op dat moment wil toevoegen aan alles wat doorlekt om een goed geluid te hebben op een acceptabel volume.
    Als je een goede mix wil moet je alle sporen afzonderlijk opnemen en lekker thuis mixen, tegenwoordig zijn er wel leuke digitale mixers waarmee dat prima kan.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Je denkt hier verkeerd om. Prio nr. 1 bij ieder concert is om dat volume dat op stand instant-tinitus staat zo veel mogelijk te dempen. Dat doe je niet met die witte dingen die bij je iPhone zaten, maar met goede op maat gemaakte in-ears of zeer goed afsluitende over-ears. Dan haal je er een db of 35 uit. Zelf vind ik dat vaak nog hard zat, gelet op hoe de bassen etc. doorkomen. Vanaf daar ga je dan toevoegen wat je nodig hebt. Niet enkel qua volume, maar mn. qua EQ. Het geluid op mijn in-ears is dan ook altijd vrij zacht, maar qua EQ alles behalve vlag. Laag eruit, hoog erin.
    Dat idee had ik ook al. Maar dan werkt het dus ook alleen als mensen hun eigen op maat gemaakte in-ears mee nemen naar het concert. En de gemiddelde concertbezoeker heeft die niet.

    Afgezien daarvan heeft afluisteren op hoofdtelefoon hoe dan ook een heel andere beleving dan geluid in de ruimte. Qua spelen is dat al een reden dat ik (en dan denk ik ook aan akoestische solo-optredens) liever niet met in-ears werk. Akoestische gitaar op de hoofdtelefoon is misschien hi-fi, maar ik hoor de bijgeluiden dan zoveel duidelijker dat het mijn spel in de weg zit. Focus gaat dan heel erg naar wat er niet klopt, ipv de feel van een uitvoering. Bij het beluisteren van iemand anders is dat dan alweer minder erg.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.175

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Dat idee had ik ook al. Maar dan werkt het dus ook alleen als mensen hun eigen op maat gemaakte in-ears mee nemen naar het concert. En de gemiddelde concertbezoeker heeft die niet.
    Tenzij natuurlijk íedereen overgaat op dit systeem. Dan kan het zaalgeluid gewoon uit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Afgezien daarvan heeft afluisteren op hoofdtelefoon hoe dan ook een heel andere beleving dan geluid in de ruimte. Qua spelen is dat al een reden dat ik (en dan denk ik ook aan akoestische solo-optredens) liever niet met in-ears werk. Akoestische gitaar op de hoofdtelefoon is misschien hi-fi, maar ik hoor de bijgeluiden dan zoveel duidelijker dat het mijn spel in de weg zit. Focus gaat dan heel erg naar wat er niet klopt, ipv de feel van een uitvoering. Bij het beluisteren van iemand anders is dat dan alweer minder erg.
    Voor mij als bezitter van een gelukkig nog goed te hebben fase van tinitus is er maar 1 ding echt belangrijk; zorgen dat de schade tot dit niveau beperkt blijft.

    Ik denk wel dat het voor akoestische solo optredens wat nauwer komt qua geluidservaring met de directheid van in-ears. gelukkig is het ook wat beter te doen om het geluidsniveau laag te houden omdat je niet gebonden bent aan het volume van een drumstel of die gitarist die vindt dat z'n buizenversterker bij stand 7 op de schaal van Richter het lekkerst klinkt. Alhoewel... sta je dan in een grote zaal zal er alsnog veel zaalgeluid zijn en lopen de db'tjes evengoed aardig op.

    In een band heb je wel weer genoeg andere die de bijgeluiden deels overstemmen waardoor je er wat minder last van hebt.

    En last but not least; alles went. Ik speel al 6 jaar uitsluitend over een koptelefoon omdat ik pas speel als de kindjes op bed liggen en dat was heel erg wennen, maar maakte de stap naar in-ear wel kleiner denk ik. Ik heb overigens een AKG koptelefoon die naar mijn mening meer hifi klinkt dan mijn in-ears dus dan ga ik er zelfs op vooruit

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Tenzij natuurlijk íedereen overgaat op dit systeem. Dan kan het zaalgeluid gewoon uit
    Is al gedaan door dat jazzrockcollectief uit New York voor dvd opnames. Kan even niet op de naam komen. Maar als je dat doet is een persoonlijke mix weer een beetje onzin. Dan zou dat gewoon een one size fits all oplossing moeten zijn, net als de mix op een audio-release (moeten we daar niet langzaam een goed woord voor hebben? CD gaat eigenlijk net zo min nog op als LP of cassette)

    Maar het wordt ook een beetje een cocoon belevenis. Het collectieve gebeuren van een concert is dan toch ook minder lijkt me. Krijg je een soort silent disco idee, waar iedereen in zijn eigen bubbel staat te dansen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Snarky Puppy

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top