Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 49
  1. #11
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Een bekende producer heeft eens bij mij met een bekende band opgenomen en besloot om de mix met zijn eigen Mackie te maken. Ik vond dat paneel in vergelijking met mijn eigen mengpaneel vrij duf klinken, alsof er een gordijntje voor de speakers zat.

    De opname had hij gemaakt met mijn twee Seck 1882 panelen. Dat was een Engels fabrikaat en die fabriek is later door Soundcraft overgenomen en daaruit is de Spirit ontstaan.

    Die Seck paneeltjes zijn zeldzaam, ik heb er drie en die kostten indertijd 6500 gulden, maar klinken subliem en zijn buitengewoon flexibel. Ze wegen 17 kg, hebben 100 mm Alps faders en de toonregeling is super en eigenwijs. Zo zitten de kantelpunten voor het hoog en het laag op 11 kHz en op 45 Hz, het mid heeft een sweep.

    Zo'n paneel heeft een semi inline monitor deel waarmee je een werkmix kunt maken terwijl je het andere deel van het kanaal gebruikt voor de opname. Als je daarmee een PA aanstuur, wat ik meerdere malen heb gedaan, kun je een supergeluid maken.

    Een enkele keer staat er een te koop voor een paar honderd euro.

    Ik kocht later een DDA AMR mengtafel van 3.20 meter breed en die kostte meer dan 200.000 gulden. Daar kon je veel meer mee, maar eigenlijk klonk hij niet veel beter dan die Seck. Daar zaten 92 Penny&Giles faders in en die kostten indertijd 150 gulden per stuk.

    Je begrijpt dat een goedkoop mengpaneeltje ook goedkope onderdelen bevat en ik heb faders na korte tijd moeten vervangen omdat ze kraakten en condensatortjes gingen open als een bloeiende tulp en gaven uiteraard de geest en dat wil je met een PA klus niet meemaken. Ik heb dat een keer meegemaakt in een groot centrum met een bekende band. Het mengpaneel gaf geen kik meer en de meters stonden vol in het rood.

    En daar sta je dan met een bekende band op het podium, de zaal vol mensen en geen geluid. Gelukkig hadden ze in dat centrum een acht kanaals zanginstallatie en daarmee hebben we de PA aangestuurd, dus met acht kanalen kun je een hele metalband versterken. Het is even improviseren, maar het publiek heeft er niks van gemerkt.

    Bottom line: voor 300 euro kun je niet zo gek veel eisen stellen, maar koop geen onbekende meuk want hij geeft het op als je dat helemaal niet kunt gebruiken. Behringer doet het leuk in de oefenruimte, maar ik zou er niet mee in Paradiso gaan staan.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik vind dat de Allen & Heath tafels vaak erg strak en duidelijk klinken terwijl de Mackie SR24, waar ik ervaring mee heb, juist erg muzikaal klinken. Daarmee bedoel ik dat het standaard geluid, dus met alles in het midden al prima is en dat je met wat simpele veranderingen direct effect op het geluid hebt. Het hoog is crispy, het laag heeft punch en een drumstel kun je beter laten klinken dan het origineel. Veel headroom in de mic preamps ook. Eigenlijk moet je zo'n tafel gebruikt op de kop tikken

    https://www.tweedehands.nl/muziek/au...429841741.html

    https://www.tweedehands.nl/audio-vid...379758795.html

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Maar Soundcraft Spirit is rommel Han. Dat wil ik dan wel even kwijt.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Even voor mijn beeldvorming he....
    In het hifi topic staan er pagina's vol over dat versterkers geen verschil maken in geluid, mits hetzelfde gecalibreerd. Ook kabels en stekkers maken geen donder uit aldus daar.....en nu met mengtafels ineens wel? Hoekandanou?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Dakanie....!!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Even voor mijn beeldvorming he....
    In het hifi topic staan er pagina's vol over dat versterkers geen verschil maken in geluid, mits hetzelfde gecalibreerd. Ook kabels en stekkers maken geen donder uit aldus daar.....en nu met mengtafels ineens wel? Hoekandanou?
    Als je alleen al dit leest weet je dat je het niet serieus hoeft te nemen:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    ... en een drumstel kun je beter laten klinken dan het origineel.
    I rest my case .
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    I rest my case .
    Je kunt jouw zaak best laten rusten maar het is nog steeds mogelijk om een drumstel beter te laten klinken.

  8. #18
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Maar Soundcraft Spirit is rommel Han. Dat wil ik dan wel even kwijt.
    Ik heb daar geen ervaring mee, maar in een vakblad werd de eerste digitale Spirit getest en dat was de slechtst klinkende tafel die ze hadden meegemaakt.

    Het ontwerp van de Seck 1882 is subliem en zo klinkt hij ook, dus nam Soundcraft die kleine fabriek over, maar kennelijk hebben ze de boel verneukt.

    Een mengtafel ontwerpen en bouwen is niet zo moeilijk, maar een transparant geluid heeft met veel factoren te maken en fasereinheid is daar een belangrijke factor. Een toonregeling kan de boel flink naar de kloten helpen.

    De DDA tafel had 92 ingangen en op de linkerkant, dus waar de microfoons op binnen kwamen was de toonregeling geniaal. Het begon met een geweldige pre-amp, een schakelbare phantom, een fase omkeer schakelaar, een instelbaar laag-af filter van 20 tot 500 Hz en uiteraard met een bypass. De toonregeling had vier keer sweep en een vari Q en daar kon je alles mee doen en zonder dat je er bagger van maakte.

    Als je met zo'n tafel een PA aanstuurt, dan kun je toveren, mits je weet wat je wel en niet moet doen. Maar ruim twee ton is een budget dat je alleen met een goed draaiende zaak aankan. Ik ben dus wel heel erg verwend zou je kunnen stellen, maar toevallig moet ik volgende week een PA klus doen vlakbij en als de tafel me niet bevalt haal ik een van mijn Seck tafeltjes op en steek de boel om.

    Ik heb rond 1990 lang gezocht naar de juiste mengtafel en ik heb er veel geprobeerd en de Seck stak er binnen die prijsklasse met kop en schouders bovenuit, ook qua mogelijkheden. Later heb ik er nog twee gekocht en ik heb 24 sporen locatie opnamen gemaakt die hardstikke goed klinken, van orkesten, bands, koren etc. Ik sleepte gewoon een hele analoge 24 sporenstudio mee in een personenauto.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Even voor mijn beeldvorming he....
    In het hifi topic staan er pagina's vol over dat versterkers geen verschil maken in geluid, mits hetzelfde gecalibreerd. Ook kabels en stekkers maken geen donder uit aldus daar.....en nu met mengtafels ineens wel? Hoekandanou?
    Er zijn zeker hi fi versterkers die kut klinken, maar we hadden het over goed ontworpen versterkers en die moeten gewoon versterken wat er ingaat.

    Een mengpaneel is elektronisch veel uitgebreider dan een versterker en een slecht ontworpen toonregeling kan het geluid totaal naar bagger transformeren. Ik heb eens een opname gemaakt voor een metal CD met de geweldige drummer. Die jongen heeft twee dagen zich in het zweet gewerkt en we namen op met 24 sporen twee inch tape en dat klonk super.

    De producer besloot om het over te zetten naar digitaal en had een supersnelle computer mee en een Behringer digitale mengtafel. Toen we de boel hadden overgezet hebben we het geluid met elkaar kunnen vergelijken en ik ben me te pletter geschrokken. Er was hoegenaamd niets meer van over, een compact cassette klinkt een stuk beter.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #20
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Als je alleen al dit leest weet je dat je het niet serieus hoeft te nemen:



    I rest my case .
    Ik snap wel wat Erik bedoelt. Hij drukt zich wat vaag uit. Als je een drumstel hoort over een goed PA en je vergelijkt dat met hoe het drumsteletje akoestisch klinkt, dan hoor je ineens een klein drumstelletje.

    Ik heb eens een band gedaan over een PA met per kant 24 basbins, dat is echt kicken. De kick lijkt onweer en de snare maakt kanonschoten.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top