Een bekende producer heeft eens bij mij met een bekende band opgenomen en besloot om de mix met zijn eigen Mackie te maken. Ik vond dat paneel in vergelijking met mijn eigen mengpaneel vrij duf klinken, alsof er een gordijntje voor de speakers zat.

De opname had hij gemaakt met mijn twee Seck 1882 panelen. Dat was een Engels fabrikaat en die fabriek is later door Soundcraft overgenomen en daaruit is de Spirit ontstaan.

Die Seck paneeltjes zijn zeldzaam, ik heb er drie en die kostten indertijd 6500 gulden, maar klinken subliem en zijn buitengewoon flexibel. Ze wegen 17 kg, hebben 100 mm Alps faders en de toonregeling is super en eigenwijs. Zo zitten de kantelpunten voor het hoog en het laag op 11 kHz en op 45 Hz, het mid heeft een sweep.

Zo'n paneel heeft een semi inline monitor deel waarmee je een werkmix kunt maken terwijl je het andere deel van het kanaal gebruikt voor de opname. Als je daarmee een PA aanstuur, wat ik meerdere malen heb gedaan, kun je een supergeluid maken.

Een enkele keer staat er een te koop voor een paar honderd euro.

Ik kocht later een DDA AMR mengtafel van 3.20 meter breed en die kostte meer dan 200.000 gulden. Daar kon je veel meer mee, maar eigenlijk klonk hij niet veel beter dan die Seck. Daar zaten 92 Penny&Giles faders in en die kostten indertijd 150 gulden per stuk.

Je begrijpt dat een goedkoop mengpaneeltje ook goedkope onderdelen bevat en ik heb faders na korte tijd moeten vervangen omdat ze kraakten en condensatortjes gingen open als een bloeiende tulp en gaven uiteraard de geest en dat wil je met een PA klus niet meemaken. Ik heb dat een keer meegemaakt in een groot centrum met een bekende band. Het mengpaneel gaf geen kik meer en de meters stonden vol in het rood.

En daar sta je dan met een bekende band op het podium, de zaal vol mensen en geen geluid. Gelukkig hadden ze in dat centrum een acht kanaals zanginstallatie en daarmee hebben we de PA aangestuurd, dus met acht kanalen kun je een hele metalband versterken. Het is even improviseren, maar het publiek heeft er niks van gemerkt.

Bottom line: voor 300 euro kun je niet zo gek veel eisen stellen, maar koop geen onbekende meuk want hij geeft het op als je dat helemaal niet kunt gebruiken. Behringer doet het leuk in de oefenruimte, maar ik zou er niet mee in Paradiso gaan staan.