Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 32

Discussie: Voeding TT Surfmate

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seldon Bekijk bericht
    Jij zegt dat het geen 250 Volt Trafo is maar 125 Volt ,dat vind ik gek , want ik meet over de draden Red-Red 270 Volt.
    De trafo is Hammond 261D6 fur FENDER POWER 125P24A.
    Yep, klopt. Dat zeg ik ook hiervoor. De opgave hoort te zijn 2x125 tov de CT. De trafo is 2x125 voor 2 fase gebruik of als je hem enkel fase gebruikt 1x250. Jij hebt hem gekocht voor 2 fase gebruik en dag gaat ook op voor je PSU. Nu zit je met een trafo die maar 2x125 heeft en daarom heb je met de 2 fase PSU ook maar 170VDC (wortel 2 maal 125)

    Oplossing (ook hierboven) is om de 2 fase print om te bouwen naar enkelfase (Graetz)
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #12

    Standaard

    Hallo Cluseau

    Misschien een domme vraag , maar kan ik ook de TT PSU Mini met 4 Dioden in Graetz schakeling gebruiken ik heb die hier ook nog liggen.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seldon Bekijk bericht
    Hallo Cluseau

    Misschien een domme vraag , maar kan ik ook de TT PSU Mini met 4 Dioden in Graetz schakeling gebruiken ik heb die hier ook nog liggen.
    Ja natuurlijk kan dat. Je hoeft de twee fase PSU dan niet om te bouwen naar Graetz hoewel dat echt een eitje is. Maar goed, als je er nog een hebt liggen dan is dat makkelijker.

    Sluit de trafo dan als volgt aan:

    Rood Rood is dan je wisselspanning.
    Centertap Rood/Geel absoluut los laten.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #14

    Standaard

    Hallo Cluseau

    Hartelijk bedankt voor de moeite ,die je gedaan hebt.
    Ik vraag mij af waarom Hammond deze Trafo verkoopt , hij is voor de 1964 Black Face 6G15 Reverb , maar ik zie nergens schema's met deze Trafo , alle voedingen zijn zonder C.T

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ik heb het originele Fender schema. In dat schema zit een trafo met ENKELE 250V wikkeling.

    Deze wordt ENKELFASIG gelijkgericht dus is de voedingsrimpel heel ongunstig waardoor je onnodig grote elco's nodig hebt om daar een beetje bruikbare voeding van te maken.








    Beter is om zoals jouw trafo een Graetzbrug te gebruiken, dat geeft een 100Hz puls zonder gaten.







    Of zoals vroeger gedaan werd kreeg je ook 100Hz door twee wikkelingen in tegenfase op twee enkele diode's te gebruiken. Dit komt waarschijnlijk voor uit de buizengelijkrichter waar niet zo eenvoudig was een Graetzbrug te maken vanwege de minstens drie noodzakelijk gescheiden kathode's.

    Je ziet dat het resultaat van de onderste twee schakelingen hetzelfde is.



    Nu heb je een trafo met een 250V wikkeling maar toevallig zit daar een totaal zinloze centertap op. Weg met dat ding en de enkele 250V spoel inzetten voor jouw doel. Gebruik dan je board wat ook voor dat doel is gemaakt en niet het oude systeem. Het is het een of het ander, door elkaar gebruiken werkt niet.


    Edit:
    gelet op de auteursrechten, de plaatjes zijn geleend van wiki
    Laatst gewijzigd door cluseau; 14 november 2018 om 11:39
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #16

    Standaard

    Hallo Cluseau.

    De man van TT rade mij aan om een nieuwe Trafo te kopen zonder C.T of de TT-PSU-Mini met C.T te kopen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seldon Bekijk bericht
    Hallo Cluseau.

    De man van TT rade mij aan om een nieuwe Trafo te kopen zonder C.T of de TT-PSU-Mini met C.T te kopen.

    Wat een klinkklare onzin, een aansluiting die overbodig is kun je ook gewoon loslaten hoor.

    Ik heb je toch meerdere oplossingen gegeven. Doe dat dan gewoon en geniet van je bouwwerk. Wil je achteraf checken of alles goed is wil ik met je meedenken. Doe gewoon mijn voorstel en het komt goed.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #18

    Standaard

    Hallo cluseau

    Ik heb het aangesloten , volgens jouw idee , maar nu heb ik te veel spanning , TT gebruikt een Trafo van 200 Volt en die van mij is 250 Volt.
    Ik heb nu een B2= 325 VOLT en B3= 273 Volt en Kathode 6V6= 28 Volt.
    Zou het helpen om de weerstanden R1 en R2 in de TT-PSU-Mini te verhogen , deze zitten direct naar de dioden.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seldon Bekijk bericht
    Hallo cluseau

    Ik heb het aangesloten , volgens jouw idee , maar nu heb ik te veel spanning , TT gebruikt een Trafo van 200 Volt en die van mij is 250 Volt.
    Ik heb nu een B2= 325 VOLT en B3= 273 Volt en Kathode 6V6= 28 Volt.
    Zou het helpen om de weerstanden R1 en R2 in de TT-PSU-Mini te verhogen , deze zitten direct naar de dioden.
    R1 en R2 kun je niets mee, die zijn voor het ontladen na uitschakelen.

    Die spanningen zijn niet zo erg hoor, wel logisch dat je wat hoog zit. Je kan daar het volgende aan doen:

    Als je 28V meet over 1800 ohm is de stroom door de eindbuis 16mA. Komt er per 12ax7 1mA bij dan zit je aan 19mA voor de hele amp. Wil je van de hoogspanning 50V kwijt dan gebruik je een voorschakelweerstand, in dit geval eenvoudig en komt de zuiverheid van de voeding ook ten goede. Plaats de weerstand tussen de plus van C3 en C1 (van de TT PSUmini zonder CT).

    50V bij 19mA is een weerstand van 50/0.019=2631 ohm ofwel 2k7. Het vermogen voor die weerstand is minimaal 50x0.019=0.95Watt. Voor de zekerheid neem je 3Watt maar om te testen/meten kun je 1Watt proberen.



    Overigens zijn alle voor dit project geleverde trafo's 250V. Er is ook een EDB290WEX van hammond, die zou beter in de buurt zijn gekomen voor jouw project. Aangezien deze trafo voor 240 is en maar 230 krijgt zal de secondaire spanning ook geen 237V zijn maar iets van 228V.

    link https://www.hammfg.com/files/parts/pdf/290WEX.pdf
    Laatst gewijzigd door cluseau; 15 november 2018 om 14:45
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #20

    Standaard

    Hallo Cluseau

    Ik ga het straks uitproberen , maar ik heb alleen een weerstand van 2k7/1W en 2k2/2W of ik kan 2 weerstanden van 5k6/2W parallel schakelen.
    TAD gebruikt hogere spanningen dan TT ,terwijl het om het zelfde Reverb gaat.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top