Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 47
  1. #1

    Standaard Nieuwe thuisversterker: buizen, modeling?

    Ik heb een dilemma waar menig gitarist waarschijnlijk al mee heeft geworsteld. Momenteel woon ik nogal gehorig, waardoor versterkt gitaarspelen er maar sporadisch bij is. Ik heb een Vox AC15VR. Clean mooi bluesy, maar de scheurkanalen klinken plat en de versterker pakt effectenpedalen gewoon niet lekker. Met overdrive wordt Vox daarnaast eigenlijk te 'Brits' voor mijn smaak. Er zit één buis in de eindversterker.

    Hoewel niet volledig buizen klinkt deze amp niet echt lekker op lagere volumes (met gebruik van pedalen). Ook niet als ik met het mastervolume speel. Eigenlijk wil ik überhaupt geen logge apparatuur meer en vind ik het ook niet nodig om thuis op hoge volumes te spelen (gehoorschade, buren, etc.).

    Daarom wil ik een 3 watt-achtige buizenversterker, liefst nog met interne power attenuator, met een klassieke Fender sound. Alleen een echt goede lijkt er niet te zijn, en de helft is van Blackstar. Alle 1-5W amps die momenteel beschikbaar zijn, klinken niet 'volwaardig'. Een Fender Blues Junior, hoewel wat eenzijdig van sound, beantwoord bijv. beter aan wat ik zoek, maar 15W buizen is LUID! Ik zoek geen versterker om mee op te treden.

    Hoe lossen jullie dat op? Luidere buizenamp met attenuator, of toch een transistor- of modelingversterker? Maar welke dan? Ik denk ook na over een USB interface i.c.m. software (Bias FX bijv.), zou 's avonds in ieder geval een uitkomst bieden. Kemper maakt ook fraai spul, hoewel je echt wel hoort dat het digitaal is, maar dat is veel te ver boven budget. Onlangs ook een keertje via Amplitube gespeeld, was daar alleen niet enorm van onder de indruk.

    Ik speel overigens blues, rock, country en soms wat meer psychedelisch. Denk bijv. aan Jonathan Wilson.
    Laatst gewijzigd door Powderfinger; 12 november 2018 om 14:17

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ik ben erg lang lid geweest van de modeling kerk maar de laatste jaren speel ik 100% buizen. 50 watt!

    Ook ik woon gehorig maar ik heb het opgelost met een iso cabinet. Ik heb een oude flitecase van de band omgebouwd tot een geisoleerd cabinet. Hiervoor hangt een sm57 en die is aangesloten op een klein mengpaneel met de computer mp3 als input.
    Lekker oefenen met goede sounds die je bovendien kunt repliceren in de oefenruimte.
    En bijna niemand hoort je.
    Vriendelijke groet,

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    kijk eens naar de engl gigmaster 15. instelbaar van 15>5>1> line out en ik vind deze demo redelijk laten zien wat hij kan.
    https://www.youtube.com/watch?v=OBxAerqnwrs

  4. #4

    Standaard

    Boss katana in te stellen naar 0,5watt. Zowel de 100 als 50 watt versie.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik hou het bij de Wangs, 1 watt full tube, heeft nog het meest weg van een super kleine kabouter AC30,
    zet je board er voor en lots of fun.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ben wel benieuwd naar deze die blijkbaar zacht net zo goed klinkt als hard...

    https://www.bluguitar.com/english/index.html

  7. #7

    Standaard

    Interessant, ik ben zelf aan het kijken naar een VOX Mv50 Clean (icm een cab)... De clean variant schijnt aardig 'fender' te klinken, zit een power attenuator op om hem op full, 1/10 en 1/100 te zetten dus in die zin ideaal voor thuis.

    Heb nu zelf een Katana 100 (en THR10c, maar wilde een vollere bak) en die kan idd ook op 0.5W dus wellicht ook een optie voor je... Kan alsnog aardig hard trouwens.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik heb deze, de Mooer BM, nu 180 bij Gear4music.

    https://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-...BoCts0QAvD_BwE

    https://www.bonedo.de/artikel/einzel...r-bm-test.html

    Ik speel er vooral clean op, ding kan ook zelf oversturen. Of dit als een bassman klinkt, dat weet ik niet.

    De BM klinkt clean warm en echt analoog, ik hoor ook wat diepte. Ik heb de amp op de mellow stand (normaal en geen top boost). Top boost geeft nog wat meer vervorming.

    Er is ook een VOX versie, de AC. https://www.musicradar.com/reviews/g...ster-ac-572281

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Moet het nieuw zijn? Zoniet: je komt nog wel eens Fender Champ 5 watt klasse A versterkers tegen. Klinkt Fender = Fender! Zijn niet goedkoop maar wel te gek! Heb er ooit één voor € 300,= gekocht, en heb hem nu al weer iets van 13 jaar, en er nog iedere dag blij mee. De mijne is uit 1973. Ik heb een niet al te grote muziekkamer, en heb een plankje aan de muur boven mijn Pedaltrain waar de Champ op staat op bijna oor hoogte. Zo hoeft ie niet hard te staan om hem goed te horen. Ideaal bakje dus voor thuisgebruik

    Ik heb ooit gepield met modelling toen het net uit was: een Pod en een Pod v2 - maar dat bleef zeuren vond ik. IK heb hem nog wel mijn Pod v2 met het Longboard voor als er een keer een gitarist samen met me komt spelen of zo. Zelf gebruiken doe ik dat niet meer......

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Gebruik een Champ of speel zonder in te pluggen (doe ik meestal). Kleine amps is een beetje lastig omdat je al snel te veel lawaai maakt. Alle oplossingen (modelling, attenautor, isocab) hebben voor- en nadelen. Hangt er allemaal een beetje vanaf wat je verwachtingen zijn. De beperkingen in volume brengen nu eenmaal beperkingen met zich mee (logisch he?)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top