Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Theorieboek voor 'gevorderde' gitarist

    Beste allemaal,

    Ik speel al een aantal jaren gitaar en kan er (binnen een bepaalde stijl) aardig mee overweg. Ik heb echter nooit les gehad en mis dus heel veel theoretische onderbouwing. Zo zou ik onder andere graag veel leren over:
    - Intervallen
    - Akkoordvariaties en waarom bepaalde akkoordvariaties bepaalde namen hebben)
    - toonladders (van mixolydisch tot lydisch tot bla bla)
    - chordchanges (jazz)

    Hier zoek ik een geschikt theorieboek voor, maar hier is mijn probleem: Veel theorieboeken gaan er vanuit dat je net begint. Ik zoek alleen geen theorieboek waar in staat hoe je je plektrum vast moet houden, welke noten waar op de hals zitten en andere basisdingen. Mijn vraag: Weet een van jullie een theorieboek dat goed is en aan mijn eisen voldoet?

    Alvast bedankt

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Dit is wel jazz georiënteerd maar ook voor pop en rockgitaristen zeer goed om je theorie bij te spijkeren. Exploring jazzguitar van Phil Capone.

    https://www.broekmans.com/nl/bladmuz...n-bk-cd-183777

  3. #3

    Standaard

    Ik ben altijd bang dat jazz superduper moeilijk is.

  4. #4

    Standaard

    Niet alles lessen gaan gepaard met theorie :-)
    Ik ben min of meer naar hetzelfde op zoek. Online zie je soms door de bomen het bos niet meer. Toch heb ik een aantal sites gevonden die me al redelijk op weg hebben geholpen. Kennis van intervallen, drieklanken, toevoegingen, overmatig, verminderd, cirkel van 5 etc. worden hier goed en chronologisch uitgelegd. Wellicht kunnen deze links je al enigszins op weg helpen.

    Vroeger moest ik er weinig van hebben maar ik begin het steeds leuker te vinden.

    https://www.gitaarheld.nl/toonladder.html
    https://www.ultimate-guitar.com/less...beginning.html

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.938

    Standaard

    (Taalnazimodus aan) Kruizen met een z! Kruisen!! (Taalnazimodus uit)

    Remork sluiten.

  6. #6

    Standaard

    Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik kan er mee vooruit

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    798

    Standaard

    Een boek waar een schat van informatie in staat en alles behandelt en nog veel meer wat je aanhaalt is Fretboard Mastery van Troy Stetina
    https://www.amazon.com/Fretboard-Mas.../dp/0793597897

    Dat boek is mijn bijbel eerlijk gezegd

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Krijg niet de indruk dat dat n uitgelezen theorieboek is, kaat staan voor de gevorderde gitarist?

  9. #9

    Standaard

    Ik denk dat er voldoende theorie boeken zijn voor gitaar die je erbij kunnen helpen. Wel is het van belang om jezelf te realiseren dat deze boeken veel geduld vergen waarbij met name een gevorderde gitarist snel afhaakt omdat het te saai wordt en je ineens flink moet gaan nadenken over wat je wel en niet mag spelen binnen een bepaald akkoord. Zeker als je ook nog eens alle soorten toonladders wilt kunnen spelen...

    Als je de discipline om te oefenen wel hebt, dan zijn de serie boeken van Beginning/Intermediate/Advanced Jazz Guitar van Jody Fischer (alle 3) volledig en helder beschrijvend.

    Ik heb dat geduld niet echt en daarom heb ik zelf veel baat gehad aan de Robben Ford boeken Playing the Blues en The Blues and Beyond (jazz/blues stijl). Mijn advies zou sowieso zijn om alleen ladders binnen jouw stijl op te zoeken en te gaan oefenen om niet te verdwalen in alle mogelijkheden.

    Hoop dat je er wat aan hebt ;-)
    Laatst gewijzigd door tnijland; 15 februari 2019 om 20:19

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ik denk dat je niet zomaar kunt stellen dat de gevorderde gitarist afhaakt. Ik denk dat er velen zijn die er juist ontzettend veel inspiratie van opdoen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top