Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 46 van 46

Discussie: Nut material

  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Dat lijkt me duidelijk, maar de zijdelingse opsluiting zit niet daar waar de ondersteuning zit, maar er een stukje achter. Bij een niet al te steile headstock angle lukt het mij om de snaar over zijn ondersteuning te verschuiven, juist omdat de zijdelingse opsluiting niet precies daar plaatsvind.




    Het heeft in mijn beleving alles te maken met het vlakken van de overige frets. De nulfret mag/moet op dezelfde hoogte liggen als de andere frets, dan is ie goed. Hoger is niet goed. Net als topkamsleuven die niet diep genoeg zijn, is ook niet goed.

    Ik wist niet dat er "setjes nulfret" zijn. Waar is dat voor? Is toch gewoon fretdraad, of mis ik iets?
    Die setje zijn omdat de verkoper niet weet welke fret dikte jij hebt. Want je krijgt dan een speciaal gevormde Nut met uitsparing voor de Nul fret.

    Ik kan er een plaatje van maken als je wilt.


    Ze zijn als setje te koop o.a. bij . StewMac
    met vriendelijke groet
    Han


    Het heeft in mijn beleving alles te maken met het vlakken van de overige frets. De nulfret mag/moet op dezelfde hoogte liggen als de andere frets, dan is ie goed. Hoger is niet goed. Net als topkamsleuven die niet diep genoeg zijn, is ook niet goed.

    Ik wist niet dat er "setjes nulfret" zijn. Waar is dat voor? Is toch gewoon fretdraad, of mis ik iets?[/QUOTE]

    Die setje zijn te koop bij o.a. Stewmac en er zijn een paar frets bijgeleverd in verschilldende dikten omdat zij niet weten welke dikte frets jij hebt.

    Gr
    Ham

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Wat is erg snel? Slijtage en ontstemmen zijn meer een ding bij tremgebruik lijkt me, zonder trem wat deze issues betreft betreft nooit problemen gehad met plastic nuts.
    Bij een snaar indrukken doet ie elke keer een fractie inslijten. Maar ook bij benden. Goedkopere plastic topkammen slijten echt sneller en snaren lopen eerder vast in zo'n kam.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrweird Bekijk bericht
    Maar dan gaat de intonatie toch van naar de knoppen?
    Klopt, de nulfret moet op de positie van de topkam zitten, je kunt dus niet gewoon een fret ergens achteraan in het eerste vakje erbij rossen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Die setje zijn omdat de verkoper niet weet welke fret dikte jij hebt. Want je krijgt dan een speciaal gevormde Nut met uitsparing voor de Nul fret.
    Ahh, als retrofit nulfret! Briljant idee.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Het voornaamste idee van een -0-fret is dat de open tonen en de gefrette tonen hetzelfde klinken. Welk materiaal je ook kiest, het valt me wel op dat de open tonen toch wel hoorbaar anders klinken als de gefrette tonen dus er zit wat in.

    Ik heb zelf een bas waar de fabrikant een topkam op gezet heeft van hetzelfde materiaal als de fretten, volgens hun marketing-geblaat dus om het verschil tussen de open en de gefrette tonen op te heffen en het werkt tot mijn verbazing nog echt ook.....
    Laatst gewijzigd door kwispelhond; 11 november 2018 om 20:19

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Ik ben best fan van de nulfret moet ik bekennen.
    Wordt het topic een beetje door gekaapt voor nulfret versus topkam, maar ik heb mezelf eerder afgevraagd waarom niet meer gitaren standaard met nulfret komen ?
    Then again, om e.o.a. innovatieve nut met fretdraad te nemen, dat gaat mij weer te ver.
    Trouwens, ziet er best redelijk / werkbaar uit :



    Vermoed alleen dat het effect wat tegenvalt zo.
    Ik herinner mezelf van die oude Oost Duitse gebakjes, waarbij het fetboard na de nulfret nog een halve centimeter doorgaat, voor de snaren om daarna eens onder hoek onder een stringtree te verdwijnen.
    Laatst gewijzigd door Tupelo; 11 november 2018 om 22:07

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kwispelhond Bekijk bericht
    Het voornaamste idee van een -0-fret is dat de open tonen en de gefrette tonen hetzelfde klinken. Welk materiaal je ook kiest, het valt me wel op dat de open tonen toch wel hoorbaar anders klinken als de gefrette tonen dus er zit wat in.

    Ik heb zelf een bas waar de fabrikant een topkam op gezet heeft van hetzelfde materiaal als de fretten, volgens hun marketing-geblaat dus om het verschil tussen de open en de gefrette tonen op te heffen en het werkt tot mijn verbazing nog echt ook.....
    Nou heb ik een fretless bass en ook daar klopt dat wel. Eigenlijk zou je een stuk extra toets vóór de 0-positie moeten hebben en dan met vingertoppen alsnog de open posities indrukken voor hetzelfde geluid.
    Klankmatig pak ik dan ook idd i.p.v. de open A, D en G noten de 5de positie op E, A en D snaren. Dat matcht veel beter en je kunt dan ook de vibrato geven die je anders met open snaren mist.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top