Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.607

    Standaard Nieuwe Jazzmaster pickups

    Ik heb nu dit ding:

    Supergaaf en hij speelt vooral echt superlekker maar ik wil 'm eigenlijk wat stabieler maken met een nieuwe brug (Mastery gaat me wat te ver denk ik) én wat dikker laten klinken met nieuwe pots, weerstand en pickups. Pots en weerstandje kom ik wel uit, maar nieuwe pickups niet. Ik vind een beetje vintage sound wel heel lekker, maar mag wel wat meer diepte hebben. Iemand ideetjes? Fender Pure Vintage? Lollar?

  2. #2

    Standaard

    Ik heb dezelfde gitaar. Ook lang gedacht en ontelbare uren geluisterd naar en gelezen over andere JM pickups maar uiteindelijk beseft dat deze pickups gewoon perfect zijn...naar mijn smaak. Vintage in de nek voor surf, hot in de brug voor indie en dat levert dan ook nog es een ongelooflijke combinatie in het midden op voor shoegaze of ambient. Ik denk dat ik gewoon wat tijd nodig had om over het "Duncan Designed" heen te geraken en naar die dingen te luisteren ipv te kijken.
    Ik heb achteraf trouwens hetzelfde principe toegepast in mijn WildKat met P90's en het resultaat is vergelijkbaar in de drie posities.
    Maar ja, als het jouw smaak niet is...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BassAgent Bekijk bericht
    én wat dikker laten klinken met nieuwe pots, weerstand en pickups.
    Kan ik best begrijpen. Deze pickups kunnen akelig iel en dun klinken maar da's enkel als je vol+tone op 10 hebt.
    Met volume op 7 of 8 of je tone rond 3,4,5 heb je terug een 'normale tone.
    Hier is een goede analyse van de pickups. (Vooral het zinnetje ivm Fender Pure Vintage niet missen...)
    http://guitarnuts2.proboards.com/thr...ckups-analysis

    Ik had de metingen/frequentie analyses zelf ook al eens eerder gedaan en kwam toen tot identieke bevindingen en plots.
    500 of 250k pots gaan die peak/ Q drastisch omlaag halen waardoor ze al voller gaan klinken.
    Dus voordat je dure Lollars gaat bestellen, of zelfs nieuwe pots zou ik eerst eens een 1M weerstand of minder over je pot lugs houden/solderen.
    Trouwens, er zitten mini pots in en voor gewone pots is er niet genoeg plaats. De kant van de cavity zit zo kort bij de pot dat een normale niet past.
    Mijn volume pot heb ik stuk gemaakt met de knop eraf te trekken en vervolgens zonder kennis 'gewone' pots besteld. Ik heb de cavity uiteindelijk een beetje verder uitgefreesd zodat de pot er wel in ging.

    Hier worden een aantal JM pickups vergeleken:
    http://www.offsetguitars.com/forums/...hp?f=7&t=33614

    Helaas zitten die DD pickups er niet tussen.

    De DD designed pickups zijn naar verluid de OEM versies van:
    The Duncan Designed Jazzmaster pickups were modeled after the SJM-2b Hot for the bridge pickup and the SJM-1n Vintage for the neck pickup. I hope that helps.
    https://www.seymourduncan.com/forum/...=1#post3812579

    i think the comparison to your friend's '59 JM makes sense. these pickups are supposed to be Duncan's take on the late '50's/early '60's "black bobbin" JM pups, before Fender tweaked the specs a little and went to grey bobbins. obviously the stock VMJM bridge is much hotter than the vintage originals, but otherwise that's the tone SD was going for (the Duncan Designed VM pups are just the import version of the SD Vintage for JM and Hot Vintage for JM pickups.)
    http://www.tdpri.com/threads/hngd-sq...2#post-5013919

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BassAgent Bekijk bericht
    Ik heb nu dit ding:
    stabieler maken met een nieuwe brug (Mastery gaat me wat te ver denk ik)
    Wat stemmingvastheid betreft vind ik deze gitaar en brug super. Van al mijn gitaren is er maar één die ik kan vastnemen zonder ook maar te twijfelen over de stemming(zelfs na weken). Zit altijd juist.

    Die brug vraagt wel wat tijd om echt goed in te stellen. Ik weet niet hoe het bij een echte Fender zit, maar bij al de schroefjes die op deze Squier brug zitten (en het zijn er nogal wat: 20 stuks) zijn ze nogal losjes omgesprongen met de toleranties.
    Het gevolg is dat door het getril en onder druk van de snaren de brug en de zadeltjes mettertijd zakken, waardoor je voortdurend de setup moet aanpassen.

    De oplossing is teflontape, transparante nagellak of niet permanente loctite op alle schroefjes. Hiermee hoef je maar één keer de setup goed te doen en dan blijft alles op zijn plaats zitten.
    Als je veel zweet, palm mute, en geduld hebt zorgt zweet, prut en corrosie uiteindelijk er ook voor dat al die schroefjes niet meer zo losjes zitten.

    Het gebuzz daar ben je dan ook vanaf. Die komt deels doordat die schroefjes te los in de schroefdraad zitten en anderszijds voor een groot deel als de twee schroefjes per zadel niet exact even ver in- of uitgedraaid zijn. Door de trillende snaar wiebel het zadeltje dan op de het verst ingedraaide (hoogste) schroefje en het kortste schroefje trilt/buzzt' dan tegen de brugplate.

    En ik zou toch maar eens lezen op Offsetguitars over de Mastery en de Staytrem want niet iedereen was daar even enthousiast over. Sommigen verwachtten misschien mirakels, wat ook mag voor die prijs, en anderen hadden nog steeds buzz, of vonden dat de intonatie niet meer zo precies kon afgesteld worden, of dat de radius niet helemaal klopte, etc.

    Over de smoothness van het tremolomechanisme staat hier een goed artikel. Ik vond het wegvijlen/schuren absoluut helpen, want ik had er soms een 'knik' in, dat ie versprong.
    https://mmguitarbar.wordpress.com/20...-great-import/
    De auteur heeft nog een aantal interessante blogposts gewijd aan de Jazzmaster.

    Als je natuurlijk om de haverklap snaren uit de zadels harkt, dan moet je iets anders zoeken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BassAgent Bekijk bericht
    Ik heb nu dit ding:

    Supergaaf en hij speelt vooral echt superlekker
    Hij speelt echt heel lekker! Ik heb hem trouwens in dezelfde kleur.
    De pickup toggle switch heb je al 90° gedraaid zie ik...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.607

    Standaard

    Jeetje wat een antwoord! De switch ga ik nog vervangen want die loopt al een tijd te mieren. Straks even je antwoord in detail lezen...

  4. #4

    Standaard

    Even contact met The Creamery?
    Zij nemen rustig de tijd om met je te overleggen over wensen en ideeën. Niet de hoofdprijs vragen. En een week of drie levertijd, want je spullen worden voor jou gemaakt.

    Ik moet de eerste nog spreken die teleurgesteld is door die lui.
    Succes.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.607

    Standaard

    Een snelle blik op hun site leert dat de levertijd inmiddels wel wat hoger is i.v.m. kerst, maar zal eens vragen wat ze vragen voor een set iets hetere vintage-klinkende pickups.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    AxesRUs pickups. ik heb daar eigenlijk nu elke pickup van en elke pickup die ze maken is pure gold. Damn, goeie pups.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top