Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22

Discussie: Tone suck

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    Ik zou er ook liever een van 1 meter tussen mijn laatste pedaal en mijn versterker hebben zitten. Het probleem is alleen dat Fender die kabeltjes niet maakt in de Custom Shop tweed versie. Nu heb ik daarvan dus een van 1,5 meter besteld met rechte connectors. Had echter veel liever die kabel (of eigenlijk nog liever van 1 meter) met 2 haakse connectors gehad, maar ook dat maken ze niet in de tweed uitvoering. Eigenlijk best dom van ze!
    Ken je niet iemand die een kabel op maat zou kunnen maken (of zelf maken?) ? De man waar ik mijn gitaar vandaan heb had ook een enorme rol kabel binnen van Klotz en een set mooie pluggen dus die heb ik toen daar besteld.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Bij Tonefactory kun je ook kabel van de rol bestellen, en die hebben ook kabel met lage capaciteit.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    Ik zou er ook liever een van 1 meter tussen mijn laatste pedaal en mijn versterker hebben zitten.
    Sorry maar die halve meter maakt echt geen moer uit. Als je een betere toon wilt hebben moet je gewoon niet zo veel pedalen aansluiten.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    Ja, dit is voor thuis gebruik. Mijn pedalboard staat vlak voor mijn Fender Blues Junior versterker. Is dit misschien eigenlijk niet zo'n goed idee om te doen?
    Ik zou zeggen dat dat totaal geen probleem is
    Ik was alleen benieuwd naar de situatie, aangezien ik zelf vaak aan 3m net wel / net niet genoeg heb tussen amp en board.

    Trouwens, wat is de reden dat je die fender kabel wilt, en vervolgens bang bent voor tonesuck?
    Ik las op verschillende plekken (maar geen officiële datasheet) dat de capaciteit ca 100pF/m is.

    Klotz AC110 (wat Kim Wilson aangeeft te koop per meter bij bv tonefactory) zit op 65pF/m.

    En mijn favoriet, de Sommer spirit LLX, te koop bij Thomann per meter, doet 52pF/m.

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Ik heb een true bypass looper en heb voor de lol alles eens een keer in een loop achter elkaar gezet (true bypass wah, tapedelay, boosters etc) en het verschil was echt extreem met het directe signaal.
    Pluggen, contacten en patchkabels zorgen wel voor een beetje extra capaciteit maar als je echt een extreem verschil hoorde zat er waarschijnlijk een "true hardwire bypass" pedaal tussen. Klinkt als true bypass maar is het tegenovergestelde en zelfs van het ergste soort.

    Laten we uitgaan van 3m kabel naar board, 10 patchkabels aan 15cm en 1,5m naar amp. Da's 6meter. Aan een gemiddelde van 60 tot 100pF/m voor een goede kabel geeft dat 360 tot 600pF. Dat ga je zeker horen maar da's niet extreem.

    En de prijs zegt vrijwel nooit iets over 'beter', ook al omdat 'beter' niet bepaald is. Voor sommigen is dat 'warmer' en voor anderen is dat zo min mogelijk capaciteit. Er zijn hele dure kabels met hoge capaciteit en heel goedkope kabels met heel lage capaciteit.
    Het enige wat je van de prijs kan afleiden is duurzaamheid of hoeveel ze aan reclame en marketing spenderen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    gaan om een Fender Custom Shop tweed kabel.
    Da's een kabel met lage capaciteit. Niet extreem laag, maar gewoon goed, beter dan het gemiddelde en voor zo'n duurzame en vooral mooie kabel ook nog es goedkoop.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    Nu vraag ik me af of die lengte voor tone suck zal gaan zorgen.
    Die 2,5 meter extra ga je niet horen, dat gaat over 200pF of zo.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    dat dit alleen voor de kabel van de gitaar naar het eerste pedaal geldt.!
    Dit geldt enkel voor de kabel, en patchkabels van de gitaar tot aan het eerste (true bypass) pedaal dat aanstaat, of gebufferd pedaal dat al dan niet aan staat.
    In principe tot aan de eerste 'actieve' component dat het hoog ohmige gitaarsignaal omvormt tot laag ohmig.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    Ja, dit is voor thuis gebruik. Mijn pedalboard staat vlak voor mijn Fender Blues Junior versterker. Is dit misschien eigenlijk niet zo'n goed idee om te doen?
    Van je pedalboard tot je amp maakt het niet meer uit hoe lang de kabel is. Mag gerust 30m zijn. Op voorwaarde dat tenminste 1 true bypass pedaal aan staat of dat er een gebufferd (Boss bijv.) pedaal op je board staat (aan of uit).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik las op verschillende plekken (maar geen officiële datasheet) dat de capaciteit ca 100pF/m is.

    Klotz AC110 (wat Kim Wilson aangeeft te koop per meter bij bv tonefactory) zit op 65pF/m.

    En mijn favoriet, de Sommer spirit LLX, te koop bij Thomann per meter, doet 52pF/m.
    Als ik me goed herinner van toen ik hem gemeten heb was het zoiets. Ik geloof dat ik op 290pF voor 3m uitkwam. Da's gewoon goed, maar zoals je aangeeft zijn er best wel kabels die nog 'beter' doen op vlak van capaciteit.

    Niet zo leuke anecdote: de interne wiring in mijn Epiphone Wildat was 1000pF! Te vergelijjken met 20 meter van die Sommer...
    Ik gebruik die Sommer meestal voor patchkabels en de Fender tweeds als gitaarkabel.
    Laatst gewijzigd door jan7; 6 november 2018 om 23:10

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Pluggen, contacten en patchkabels zorgen wel voor een beetje extra capaciteit maar als je echt een extreem verschil hoorde zat er waarschijnlijk een "true hardwire bypass" pedaal tussen. Klinkt als true bypass maar is het tegenovergestelde en zelfs van het ergste soort.

    Laten we uitgaan van 3m kabel naar board, 10 patchkabels aan 15cm en 1,5m naar amp. Da's 6meter. Aan een gemiddelde van 60 tot 100pF/m voor een goede kabel geeft dat 360 tot 600pF. Dat ga je zeker horen maar da's niet extreem.

    En de prijs zegt vrijwel nooit iets over 'beter', ook al omdat 'beter' niet bepaald is. Voor sommigen is dat 'warmer' en voor anderen is dat zo min mogelijk capaciteit. Er zijn hele dure kabels met hoge capaciteit en heel goedkope kabels met heel lage capaciteit.
    Het enige wat je van de prijs kan afleiden is duurzaamheid of hoeveel ze aan reclame en marketing spenderen.
    Wat betreft kabels: volgens mij heb je daar gelijk in. Maar ik denk niet dat het zo zeer de kabellengte was, ik denk dat het de combinatie van alles was: connectoren, pluggen, alle true bypass circuits van de pedalen en mijn tapedelay en de extra kabellengte - ik had er ook een wat langer snoer tussen zitten omdat ik niet genoeg patchkabeltjes heb om zoveel dingen aan te sluiten - de optelsom zorgde voor een extreem verschil in signaal kwaliteit.

    Wat betreft de (true bypass) pedalen en de test: ja ik heb ze destijds natuurlijk allemaal los van elkaar gecontroleerd om te kijken waar het signaal verlies precies in zat door ze los te koppelen en weer opnieuw aan te sluiten etc. etc. Maar ik ontdekte niet 1 boosdoener. Het was gewoon de hele keten die voor signaalverlies zorgde. En ja het verschil was bij die test extreem maar ik hoor zelfs al een duidelijk verschil als ik er maar 1 pedaal tussen zet (niet in de loop aan/uit maar wel met het directe signaal), welk pedaal dat ook is (hoewel er wel groot verschil is tussen pedalen onderling natuurlijk, sommige doen veel meer met je sound dan andere, er zijn er die je nauwelijks hoort als je ze er tussen zet).

    Maar goed: ik vind het dus ook niet zo erg omdat ik sowieso niet zo vaak pedalen gebruik. Voor mij maakt het niet zo veel uit omdat ik graag direct inplug.
    Laatst gewijzigd door NLF; 7 november 2018 om 10:59

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Van je pedalboard tot je amp maakt het niet meer uit hoe lang de kabel is. Mag gerust 30m zijn. Op voorwaarde dat tenminste 1 true bypass pedaal aan staat of dat er een gebufferd (Boss bijv.) pedaal op je board staat (aan of uit)..
    Wat je zegt klopt natuurlijk (wat betreft lengte na pedalboard), maar het is ook nogal theoretisch. Ik bedoel, een Boss pedaal werkt inderdaad als buffer, maar zo'n ding doet ook het nodige met je signaal. De vraag is dan ook of je zo'n ding wel tussen je gitaar en versterker wilt hebben. Ik wil dat dus per se niet. Ik heb van de zomer die dingen geprobeerd (Blues Driver en SD1), precies om een keer te proberen wat jij zegt en wat je altijd hoort en ik vond het signaalverlies met (1 van) die dingen er tussen niet te harden. Het maakte mijn toon hardstikke dood. Als ik mijn Kool & Elfring booster aan heb staan heb ik in principe ook een buffer die bij lange kabellengte signaalverlies zou moeten opvangen maar het klinkt (eigenlijk) beter als ik rechtstreeks inplug, zowel met korte als lange kabels, en zowel moet goedkope als dure. Met sommige versterkers heb ik die booster af en toe nodig dus daarom zet ik 'm er toch tussen, maar goed ...

    Volgens mij is het echt een kwestie van experimenteren en even kijken wat het best werkt.
    Laatst gewijzigd door NLF; 6 november 2018 om 23:59

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht

    Niet zo leuke anecdote: de interne wiring in mijn Epiphone Wildat was 1000pF! Te vergelijjken met 20 meter van die Sommer...
    Ik gebruik die Sommer meestal voor patchkabels en de Fender tweeds als gitaarkabel.
    Ik heb een Wildkat gehad en idd volledig opnieuw bedraad. Dat scheelde echt enorm! Er zit ook zoveel draad in zo’n ding, niet normaal. Ik weet niet precies meer hoe het zat, maar er zat volgens mij een extra pot in voor de master volume of zo, en ook die heb ik er tussenuit gehaald. Niet alsof je een deken eraf haalde, maar alsof je de deur open deed, wat een verschil!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Ik moet ineens denken aan een bluesgitarist die ik onlangs zag. Hij gebruikte een lang krulsnoer. En niet zomaar een krul, maar krullen van 6 of 7 cm breed! Dat moet wel een bewuste keus zijn geweest om het tophoog uit het signaal een beetje te beperken. Ik wil maar zeggen, er zijn mensen die een lang kabel in hun voordeel gebruiken, omdat ze vinden dat het ten goede komt van het geluid. Ik heb wel eens gelezen dat dat ook de reden is dat Brian May met krulsnoeren speelt. Of het waar is weet ik niet, maar het zou me niet verbazen.

    Dit gezegd hebbende, knappe jongen als je die anderhalve meter extra gaat horen.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Zou het ook uitmaken als je de pedalen parallel zou zetten,iedereen ,ook ik, zet de pedalen in serie

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top