Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: Tone suck

  1. #1

    Standaard Tone suck

    Het zit bij mij in de planning om een nieuwe gitaarkabel te bestellen van 3 meter, maar praktisch gezien zou een kabel van 5,5 meter beter uitkomen. Het zal dan in beide gevallen gaan om een Fender Custom Shop tweed kabel.

    Nu vraag ik me af of die lengte voor tone suck zal gaan zorgen. Dit wil ik gewoon voorkomen, dus mocht dat zo zijn dan kies ik liever voor de 3 meter versie. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

    Daarnaast heb ik nog 7 patchkabels tussen mijn pedalen, wat neerkomt op 1,05 meter en een kabel van 1,5 meter van mijn laatste pedaal naar mijn versterker. Wat in totaal dus neerkomt op 2,5 meter kabel. Allemaal van dezelfde Fender Custom Shop tweed lijn.

    Nu vraag ik me af of deze 2,5 meter aan kabels ook meetelt voor de geluidskwaliteit of dat dit alleen voor de kabel van de gitaar naar het eerste pedaal geldt.

    Verder is het goed om te weten, dat ik alleen true bypass pedalen heb.

    Ik kijk uit naar jullie reacties!

  2. #2

    Standaard

    true bypass is in feite gewoon een verlenging van je kabel, je zou een goede buffer kunnen overwegen als eerste in de keten als je zo'n kabel wilt en het verschil ook echt hoort.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Van de zomer heb ik zeer uitvoerig allerlei experimenten uitgevoerd. Verschillen in kabels en kabellengte heb ik nauwelijks kunnen constateren. Ik gebruik dus nu gewoon een 6 meter Klotz kabel en soms vanaf mijn pedalen (als ik ze gebruik) weer 3 meter Mogami kabel (kosten belachelijk veel geld maar je hoort nauwelijks/geen verschil met cheapo kabel van 9 meter die in oefenruimte ligt) naar de amp.

    Wat wel heel veel verschil maakt is de (hoeveelheid) pedalen die je er tussen zet. Zelfs de beste true bypass pedalen en Lehle switchers en true bypass loopers tasten de sound (iets) aan, zeker als je er een paar achter elkaar zet (in mijn geval custom gebouwde Mogami patch kabels gebruikt dus daar ligt het niet aan). Ik heb een true bypass looper en heb voor de lol alles eens een keer in een loop achter elkaar gezet (true bypass wah, tapedelay, boosters etc) en het verschil was echt extreem met het directe signaal.

    In mijn geval hielp een buffer vooraan de keten een heel klein beetje (of eigenlijk helemaal niet, misschien werd het zelfs nog slechter) maar het directe signaal was extreem veel beter. Voor mij is het trouwens allemaal niet erg want ik plug het liefst direct in een amp en gebruik zelden een pedaal.
    Laatst gewijzigd door NLF; 4 november 2018 om 16:30

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Wat wel heel veel verschil maakt is de (hoeveelheid) pedalen die je er tussen zet. Zelfs de beste true bypass pedalen en Lehle switchers en true bypass loopers tasten de sound (iets) aan, zeker als je er een paar achter elkaar zet (in mijn geval custom gebouwde Mogami patch kabels gebruikt dus daar ligt het niet aan).
    Zou ik niet zo zeker van zijn.
    De mogami kabels die ik ken hebben best een hoge capaciteit. Vermeerderd met een berg connectoren met hun weerstand en capaciteit, denk ik dat dat minstens zoveel invloed heeft als het relais in een willekeurige lehle switcher?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Zou ik niet zo zeker van zijn.
    De mogami kabels die ik ken hebben best een hoge capaciteit. Vermeerderd met een berg connectoren met hun weerstand en capaciteit, denk ik dat dat minstens zoveel invloed heeft als het relais in een willekeurige lehle switcher?
    O ja, natuurlijk heeft ook de hoeveelheid kabel die je toevoegt invloed. Wat ik bedoelde te zeggen: ik had geen goedkope kabeltjes gebruikt, dus daar zou het niet aan mogen liggen :-). Maar alles klonk/klinkt gewoon veel beter als ik rechtstreeks inplug hoewel met sommige (true bypass) pedalen het verschil niet zo groot is. De Lehle switcher haalt trouwens behoorlijk veel van mijn signaal weg als ik m gebruik om over twee amps te spelen.
    Laatst gewijzigd door NLF; 4 november 2018 om 17:36

  6. #6

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties!

    Ik ga de 3 meter kabel bestellen. Hoewel dit aan de korte kant is, moet ik het er maar gewoon mee doen. Als ik dan mijn pedalboard op 1,5 meter afstand van de versterker zet, kom ik er wel qua lengte. En anders over een poosje een mooi geprijsd draadloos systeem kopen.

    Nogmaals bedankt!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik lees nu pas "kabel van 1,5m tussen laatste pedaal en versterker".
    Is dit voor thuisgebruik?
    Ik heb met een 3m kabel tussen pedalboard en versterker vaak al moeite (en dan staat mijn versterker meestal nog naast me ipv achter me ook)
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 6 november 2018 om 08:11

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik lees nu pas "kabel van 1,5m tussen laatste pedaal en versterker".
    Is dit voor thuisgebruik?
    Ik heb met een 3m kabel tussen pedalboard en versterker vaak al moeite (en dan staat mijn versterker meestal nog naast me ipv achter me ook)
    Ja, dit is voor thuis gebruik. Mijn pedalboard staat vlak voor mijn Fender Blues Junior versterker. Is dit misschien eigenlijk niet zo'n goed idee om te doen?

  9. #9

    Standaard

    Ik heb een kabel van een meter tussen mijn distortion en amp, 1,5 is wel wat overdreven voor thuis lijkt me? mijn send en return kabels voor de fx loop zijn ook 90 cm

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R.J Bekijk bericht
    Ik heb een kabel van een meter tussen mijn distortion en amp, 1,5 is wel wat overdreven voor thuis lijkt me? mijn send en return kabels voor de fx loop zijn ook 90 cm
    Ik zou er ook liever een van 1 meter tussen mijn laatste pedaal en mijn versterker hebben zitten. Het probleem is alleen dat Fender die kabeltjes niet maakt in de Custom Shop tweed versie. Nu heb ik daarvan dus een van 1,5 meter besteld met rechte connectors. Had echter veel liever die kabel (of eigenlijk nog liever van 1 meter) met 2 haakse connectors gehad, maar ook dat maken ze niet in de tweed uitvoering. Eigenlijk best dom van ze!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top