Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Discussie: Ik heb geen benul

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    vraagje Ik heb geen benul

    Ik dacht altijd dat een element het doet, of niet. Het ding is heel, of het is kapot. Blijkbaar zit ik er keihard naast. Ik heb twee strats waarbij het halselement amper nog geluid geeft. Het ding is bijna dood, maar nog niet helemaal.

    En nu gisteren tijdens de repetitie kwam ik erachter dat het halselement van mijn Les Paul ineens aanzienlijk minder volume geeft dan voorheen. De balans tussen de twee elementen was altijd perfect, maar nu ineens, zonder dat er ook maar iets aan de gitaar is veranderd, klinkt het halselement zachter. Minder volume. Niet zo drastisch als bij de Fendertjes, maar toch. Wat kan dit effect veroorzaken?
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    mijn eerste gedachte is: slechte soldering/ draad die nog maar met een haartje vast zit.
    verder komt dan potmeter, gecorrodeerde schakelaar om de hoek.
    en het slechtste scenario zou zijn dat de magneten op een of andere gedemagnetiseerd zijn.

    wel vreemd dat het 'ineens' bij meerder gitaren gebeurd?
    ze leunen toch niet met de pickups tegen elkaar aan in een stander?
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 1 november 2018 om 17:54

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Hmm. Ik gok op een vieze element - schakelaar.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Hmm. Ik gok op een vieze element - schakelaar.
    Yep, lijkt me het meest plausibel.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    en het slechtste scenario zou zijn dat de magneten op een of andere gedemagnetiseerd zijn.

    wel vreemd dat het 'ineens' bij meerder gitaren gebeurd?
    ze leunen toch niet met de pickups tegen elkaar aan in een stander?
    En dan nog... daar demagnetiseren ze toch niet van? Er was hier ooit een koekebakker die had gelezen dat als je gitaar in de buurt van je combo / cabinet had staan (ik meen dat er zelfs nog een vermogen bij werd genoemd) je elementen gedemagnetiseerd werden.

    Tenzij je je gitaren hebt meegenomen in de MRI-scanner geloof ik daar niet zo in.

    Blijft over de pickup switch. En ja die sneuvelen nog weleens. Allemaal tegelijk is dan weer het toppunt van pech, maar het is aannemelijker dan het demagnetiseerverhaal.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    mijn eerste gedachte is: slechte soldering/ draad die nog maar met een haartje vast zit.
    verder komt dan potmeter, gecorrodeerde schakelaar om de hoek.
    en het slechtste scenario zou zijn dat de magneten op een of andere gedemagnetiseerd zijn.

    wel vreemd dat het 'ineens' bij meerder gitaren gebeurd?
    ze leunen toch niet met de pickups tegen elkaar aan in een stander?
    Voor alle duidelijkheid, het probleem met de twee Fenders deed zich ongeveer een kwart eeuw geleden voor (27 om 23 jaar). Nooit naar laten kijken. Ik had andere prioriteiten. Het gedoe met de Gibson heb ik pas afgelopen woensdag ontdekt, daarvoor was er niks mis mee. En ik speel er vaak op. Slechte soldering? Ik durf het niet uit te sluiten, ik wist alleen niet dat het bestond. Vast is vast en los is los, zo dacht ik altijd. Blijkbaar werkt het anders.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Hmm. Ik gok op een vieze element - schakelaar.
    Ook dit durf ik, bij gebrek aan nozelheid, niet uit te sluiten. Ik vraag me slechts twee dingen af. Hoe komt die schakelaar vies (het ding zit toch netjes in een afgesloten ruimte)? Of kan er vuil via de voorzijde van de schakelaar naar binnen sneaken? En als de schakelaar vies is, waarom heeft dan alleen het halselement daar last van?

    Ik weerspreek niets, ik probeer het alleen te begrijpen.
    Ik baal er trouwens wel flink van.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Slechte soldering? Ik durf het niet uit te sluiten, ik wist alleen niet dat het bestond. Vast is vast en los is los, zo dacht ik altijd. Blijkbaar werkt het anders.




    Ook dit durf ik, bij gebrek aan nozelheid, niet uit te sluiten. Ik vraag me slechts twee dingen af. Hoe komt die schakelaar vies (het ding zit toch netjes in een afgesloten ruimte)? Of kan er vuil via de voorzijde van de schakelaar naar binnen sneaken? En als de schakelaar vies is, waarom heeft dan alleen het halselement daar last van?
    Een soldeer verbinding is in principe idd goed of niet. Al kan door mechanische spanning een slechte verbinding toch soms wel en soms niet werken.

    De schakelaar kan idd vanaf de voorzijde stof verzamelen. Dit stof in combinatie met wellicht wat vocht kan een fijne onderbreker worden. Verder kan de schakelaar mechanisch brak zijn doordat het veertje lam is.





    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    En dan nog... daar demagnetiseren ze toch niet van? Er was hier ooit een koekebakker die had gelezen dat als je gitaar in de buurt van je combo / cabinet had staan (ik meen dat er zelfs nog een vermogen bij werd genoemd) je elementen gedemagnetiseerd werden.

    .
    ik denk dat ik het verkeerd woord heb gebruikt, want demagnetiseren is dan dat het niet magnetisch meer is, klopt?
    maar er is immers ook het advies dat je pickups niet allemaal maar zo in een doos bij elkaar laat liggen omdat dit dan de magnetische structuur/veld kan veranderen?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Nicotineaanslag is ook niet best voor je schakelaars.

    Waarmee ik zomaar aanneem dat je nog rookt, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet weet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Een soldeer verbinding is in principe idd goed of niet. Al kan door mechanische spanning een slechte verbinding toch soms wel en soms niet werken.
    Soms wel en soms niet begrijp ik. Maar dat is niet aan de orde. Het element doet het, alleen heeft het ineens niet meer de output dat het had. En voor alle helderheid, beide elementen delen dezelfde tone- en dezelfde volumeregelaar.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Nicotineaanslag is ook niet best voor je schakelaars.

    Waarmee ik zomaar aanneem dat je nog rookt, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet weet.
    Ik rook al bijna 5 jaar niet meer.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top