Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard Review Mooer Preamp Live

    Het is ondertussen enkele jaren geleden dat ik een serieuze review heb geschreven dus het is de hoogste tijd om weer eens een poging te wagen. Dit keer heb ik de Mooer Preamp Live aan de tand gevoeld. Dit compacte trapbakje is een programmeerbare modeling preamp, voorzien van een aantal preamp-, poweramp- en speakercab modellen. Daarnaast een zgn. “Tone Capture” modus waarmee je favoriete amp kan kopiëren. En als klap op de vuurpijl is alles te bedienen met je computer of via een gratis app (bluetooth). O ja, je kan er ook nog eens zelf 11 IR’s in zetten!!

    Wat hebben we in handen (of ook wel “onder de voet”)?
    Een stevige, metalen bak ter grootte van een A5-je, iets breder doch iets minder diep. Het lijkt erop dat de bodemplaat incl. beide zijkanten van staal is gemaakt en de bovenzijde incl. voor- en achterzijde van een dik getrokken stuk aluminium. De naam zegt het al: preamp LIVE, dus toegespitst op live gebruik. Ik schat zo in dat dat niet overtrokken is. Op de bovenkant vier footswitches voor het kiezen van de verschillende kanalen: A, B, C en D. Daarboven een drietal draaiknoppen voor Mastervolume, Presence en FX level (send). Verder twee tuimelschakelaars waarmee je de speakersimulator toewijst aan de XLR output en/ of aan de jack output, deze werken onafhankelijk van elkaar. De drie draaiknoppen en twee schakelaars zijn niet programmeerbaar. Hierboven zes programmeerbare draaiknoppen, ook wel rotary encoders: je kan ze oneindig doordraaien. Iedere encoder is voorzien van een led-rand die de waarde aangeeft. Van links naar rechts zijn dat Volume, Bass, Mid, Treble, Gain en Boost.
    De achterzijde is voorzien van allerhande aansluitingen: van rechts naar links de voeding (9 – 12Vdc 600mA, een 12Vdc 1A adapter wordt meegeleverd), een USB-B aansluiting (ook een USB kabel wordt meegeleverd), een 3,5mm headphone aansluiting, midi in, midi out, XLR output met ground lift switch, een jack output, een fx-loop en als laatste de input.

    Allerlei slimmigheden.
    De footswitches zijn voorzien van een led-ring zodat je kan zien welk kanaal actief is. Trap je nogmaals op het op dat moment actieve kanaal, dan schakel je de Boost-functie in. Handig. Komen we gelijk bij de Boost-knop aan. Als je op deze encoder drukt, kun je kiezen tussen pre of post Boost, m.a.w. pre zorgt voor een toename in gain, post zorgt voor een toename in volume, handig om je solo even wat extra volume te geven. Als je diezelfde encoder langer ingedrukt houdt, krijgt deze encoder de Noise Gate functie. Jawel, twee noise gates, precies te zijn: eentje pre en eentje post welke je ook weer door een korte druk kan selecteren. Druk je daarna deze encoder weer wat langer in, dan ga je terug naar de Boost-functie.
    Overigens hebben de footswitches ook nog extra functies. Als je bijv. footswitch 2+4 indrukt, activeer je de FX-loop, 1+4 voor het activeren van de Tone Capture functie en 1+3 voor het bypassen van het pedaal. Dit laatste heb je sowieso nodig om de Preamp Live middels Bluetooth te koppelen aan je smartphone. Voor het kiezen van de drie verschillende banken druk je achtereenvolgens op 1+2, 2+3 of 3+4. Iedere bank heeft zijn eigen kleur welke wordt aangegeven rond de encoders.
    Alles bij elkaar kun je deze preamp zonder hulpmiddelen grotendeels programmeren echter voor toegankelijkheid van de verschillende amp- en cabmodellen, ben je aangewezen op de software of app.
    Overigens is hij volledig te midi-mappen. Ingaande program changes kan je koppelen aan één van de 12 kanalen en ook kunnen de 12 kanalen ook nog aan uitgaande program changes gekoppeld worden. Maar ook de 12 kanalen + boost kunnen apart gekoppeld worden wat het totaal op 24 uitgaande program changes brengt.

    De cijfers.
    12 kanalen, verdeeld over drie banken van ieder vier kanalen. 50 preamp models, gebaseerd op de Micro Preamp-serie van Mooer zelf (die uiteraard ook weer zijn gebaseerd op de oude vertrouwde namen en modellen), vier poweramp models, 30 cab models, 11 microfoon models, 11 posities beschikbaar om IR’s te laden, 12 posities beschikbaar voor preamps (wellicht bij een software update). Voor de techneuten: de samplingrate van de Preamp Live is 88,2 kHz bij 24 bit. De IR’s moeten voldoen aan het .wav-format met een sampling rate van 44,1 kHz bij 24 bit, met een maximale lengte van 512msec.

    De praktijk.
    Qua gebruik(sgemak) en functionaliteit is het een kruising tussen een Kemper en een Yamaha DG-1000. Qua sound gaat het toch behoorlijk richting de Kemper, om heel eerlijk te zijn. Het geluid is in bijna alle gevallen dik voor elkaar, met de nadruk op dik. Met een koptelefoon op is het geluid erg “in your face” en dynamisch. Ik heb een aantal behoorlijk verschillende gitaren aangesloten en ze klinken stuk voor stuk ook verschillend door de Preamp Live. Ik denk dat ze bij Mooer een foutje hebben gemaakt bij het benoemen van de poweramp: Als je kiest voor 6L6, dan wordt het geluid wat middig maar als je kiest voor EL34, dan krijg je opeens veel meer laag en hoog en wordt het mid wat gescoopt. Maakt verder niet uit, zolang het maar klinkt. In ieder geval zorgt de keuze voor EL34 er voor dat er een partij drukkend laag om de hoek komt kijken die daadwerkelijk aan een goede 4x12” cab doet denken, zelfs als je kiest voor een 2x12” cab model. Erg lekker!!
    Ik heb overigens wel de Presence knop volledig open staan, anders wordt het wat te muffig allemaal.
    Dus de hi gain sounds zijn dik in orde, de medium gain en drive achtige sounds ook en de cleans ook. Wat wil je nog meer?
    Zoals eerder aangegeven kan je er voor kiezen om in een live situatie de Preamp Live zowel aan te sluiten op een gitaaramp als rechtstreeks op een mixer, waarbij je alleen het signaal dat naar de mixer gaat kan voorzien van een speakersim. Overigens is de speakersim altijd aktief op de headphone output. Overigens is het per kanaal niet verplicht een poweramp model te gebruiken, maar mijns inziens is dit voor een goede sound onontbeerlijk.
    De Tone Capture functie heb ik niet geprobeerd vanwege het ontbreken van een “echte” gitaaramp.

    Ik kan niet anders dan concluderen dat je voor net geen € 400,- een heel leuk speledingetje in huis kan halen die het live ook erg goed zal doen. Nee, voor dat bedrag krijg je geen effecten, dat klopt. Maar reken maar zo: iedere Mooer Micro Preamp kost € 95,-, daarvan zitten er sowieso al 25 van in de Preamp Live, en een Mooer Radar kost € 125,-, die zit er ook standaard in, al is het een gespeende versie. Koop er een fijne 1x12” cab bij en een Seymour Duncan Power Stage 170 en je hebt een ultra compact, licht gewicht, goed klinkend en ook nog modulair systeem bij!!

  2. #2

    Standaard

    Dank voor je ervaring en opinie.
    Ibanez RGD 2120Z ISH, RGD 2127Z ISH, RGD V-Custom en Gibson RD Artist
    EVH5150III 6L6 <>BOSS MS-3
    Hotone Ampero + Ampero Control

  3. #3

    Standaard

    Goeie recentie, bedankt!

  4. #4
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Heb je de effect send en return ook getest?
    Vriendelijke groet,

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    [QUOTE=harrie-beton;3393887]Heb je de effect send en return ook getest?[/QUOTE

    Goeie vraag!
    Het antwoord is nee, nog niet. Krijg één dezer dagen een delaypedaal binnen, dan kan ik het laten weten.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Ik heb hem sinds kort ook in huis. Ik geef toe dat ik een lichte scepsis had toen ik hem bestelde. De Preamp Live (PAL) lijkt toch vooral gericht op de metal gitarist en dat ben ik niet. Bovendien heeft de PAL veel amp modellen die ik niet ken. En toen ik hem zo uit de doos inplugde vond het ik het wel aardig klinken, maar ook niet spectaculair. Dat veranderde toen ik de PC editor installeerde en de PAL via de editor kon bedienen. Sowieso bleek dat de poweramp models uit stonden. Toen ik die had aangezet klonk het al een stuk beter op de PC. Zonder de editor kun je absoluut niet het maximale uit het apparaat halen.

    De versie 2.0 heeft bovendien een uitbreiding van de amp models tot een stuk of 100 (ipv 50) , waaronder 2 bas amps en 3 akoestische (dank Mooer). Bovendien heeft versie 2.0 ook een aantal boosts en overdrives die je kunt selecteren (tubescreamer, Blues driver, etc.).

    De prijs is inmiddels ook gedaald van 400 tot 300 euro (heb hem zelf als retour artikel voor 273 euro aangeschaft). Kortom, niet gek.

    Hij zit nog in zijn proeftijd maar ik heb zo'n idee dat hij wel gaat blijven. Nog meer gebruikers hier?



    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2006
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    610

    Standaard

    Ik heb hem sinds donderdag. Ik ben nog druk bezig om 'alles' te leren kennen, maar inderdaad via de editor accoustische modellen gezien. Vooral het Plexi model en de Diezel Hagen clone aan het gebruiken, maar ook de us100 vind ik erg gaaf met wat chorus en delay via de fx loop. Als poweramp alleen nog de ehx 5mm pedaalversterker gebruikt op mijn zelfbouw 212 cab. Ik wil hem ook nog testen op de eindtrap van mijn 50watt buizenbak. Ik ben in ieder geval erg enthousiast tot nu toe!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Ik heb 'm ook live gebruikt, zo de mengtafel in. Maar dan valt hij gruwelijk door de mand. Waar je thuis met koptelefoon en/ of monitors een behoorlijk vol en dynamisch geluid eruit krijgt, dondert dat via de P.A. als een kaartenhuis in elkaar. Mijn Boss GT-1000 is dan toch echt van een hele andere orde.

  9. #9

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Ik heb hem bijna gekocht, maar heb ervan afgezien toen ik las hoeveel mensen klagen over de betrouwbaarheid van de mooer preamp live. Teveel berichten over mpl's die van de ene dag op de andere niks meer doen of volstrekt onvoorspelbaar gedrag gaan vertonen. Daar komt nog bij dat Mooer blijkbaar niet zo'n geweldige klantenservice heeft. Voor mij reden om er niet aan te beginnen.

    Wel apart dat het ding thuis wel en via een pa niet goed uit de verf komt, ik zou toch verwachten dat de beleving min of meer overeen komt, afgezien van de akoestiek in een zaal dan.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top