Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 57
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Oja, dat kan natuurlijk ook, thanks!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het is me helder, thanks!

    Kun je dan met verschillende kleuren leds verschillende karakteristieken kiezen, of hoe werkt dat? De VTL5C2 heeft voor Harold de juiste eigenschappen, maar hij speelt een dusdanig andere stijl en gebruikt zijn apparatuur zo anders, dat ik wellicht wat andere eigenschappen zoek. Daarom zat ik ook aanvankelijk aan een 5-knop uitvoering te denken, met clean wil je misschien iets andere instellingen dan met een pak gain erop.

    Aan de andere kant is één goeie stand ook goed. Maar hoe kom ik daar? Andere leds, andere LDR, of nog andere dingen?
    Een LDR is wel afhankelijk van het gebruikte materiaal 'kleurgevoelig'. Een hoop huis tuin en keuken LDR's zijn vooral gevoelig in het groen/gele spectrum. Met een rode LED zullen ze ook wel wat doen, maar niet echt laagohmig worden. Dat heeft in zoverre invloed op de klank dat de gain op de pieken met een rode LED minder ver wordt teruggeregeld dan met een gele of groene LED.

    https://electronics.stackexchange.co...s-sensitive-to

    Voordeel van de optocoupler is dat dit natuurlijk al is afgestemd, men gaat geen LED-kleur aan een LDR koppelen die daar onvoldoende gevoelig voor is.

    Zelf experimenteren zal niet een klankverandering geven als bij een distortion met LEDs, daar bepaalt de geleidingskarateristiek van de LED (een LED is immers een diode) het karakter van de vervorming.

    De LDR in de versterker is eigenlijk niet meer dan dat je aan een volumeknop draait, je bepaalt alleen de standen waartussen je regelt. Bv. tussen 3 tot 10 of tussen 5 tot 10.

    De snelheid van het regelen kun je ook nog wel wat beïnvloeden door te experimenteren met de waarde van C4 die parallel over de LED staat, het laden en ontladen van deze condensator bepaalt hoe snel de LED aan gaat en dooft en dus ook hoe snel de versterker reageert.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Voor mij is nog niks logisch.

    Thanks voor de hulp, en ik hoop dat ik nog meer hulp mag krijgen als ik het zelf niet meer weet.
    Ondanks allerlei juridische bedreigingen is dit forum nog steeds niet off-line en zolang we kunnen lezen en posten denk ik dat het wel goed komt met die hulp
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Thanks Plant! Dat hoop ik ook. Het voelt soms wat sullig, omdat ik nog zo weinig weet van deze materie. Maar ik ben niet dom, het is gewoon nieuw. We hebben het allemaal moeten leren, nietwaar?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Yep... en mijn leertraject in dat stadium moest nog zonder Internet en GN, dus dat was echt 'al doende leert men'.
    Begin maar iets van een schema te bouwen, werkt het dan ben je allang blij, werkt het niet dan ben je de pineut. Zo ongeveer.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.184

    Standaard

    Als je echt wil leren begrijpen moet je eigenlijk beginnen met goed inzicht in de wet van ohm. (niet te verwarren met de wet van oom welke zegt dat je van tante af moet blijven). Begin met een simpel gelijkspanning en ga rekenen aan weerstand netwerkjes. Daar lag mijn leertraject en begon daarmee aan het einde van de lagere school. Inkoppertje dat ik niet veel opgeschoten ben en idd, vandaag de dag leer je nog steeds. Dat komt door de snelle ontwikkelingen natuurlijk. Aan het begin van mijn leertijd had je alleen boeken, geen internet, geen simulatie progjes. Slechts leerboekjes voor dummies en spelenderwijs ontstond daar mijn eerste buizenampje met eigengemaakte chassis, 1e klas LTS (die bestond toen nog). Maar echt waar, als je echt wil begrijpen hoe de huidige materie werkt moet je goed kunnen rekenen met die wet van |Ohm en afgeleide wetten. Alles is daar op gebaseerd.

    Een simpel voorbeeld is dat ik hier wel eens zie dat men totaal niet kloppende spanningen opgeeft rond een fasedraaier. Het begrip waarom die spanningen helemaal niet deugen is dan ver te zoeken. Daar missen de meeste mensen gewoon het inzicht en begrijpen niet waarom zo'n meting afwijkt van de verwachtingen, simpel gebrek aan inzicht betreffende die zelfde wet van Ohm.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    ik heb deze gebouwd een paar jaar terug en is mijn always on pedal voor mn strat in ieder geval!
    https://aionelectronics.com/project/...na-compressor/
    Echt een topding, veel mogelijkheden en klinkt fantastisch.
    Heb zelf de treble switch erop gezet, attack draaiknop. Is nu dus een soort mxr dynacomp/rosscompressor/janglebox in één
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Als je echt wil leren begrijpen moet je eigenlijk beginnen met goed inzicht in de wet van ohm.
    Ik zou eerst lekker wat gaan bouwen. Als je meteen met de Wet van Ohm moet beginnen voordat je iets gaat bouwen is het hetzelfde als dat je eerst alle intervallen, akkoorden, toonladders, etc moet leren voordat je ook maar 1 noot op je gitaar mag spelen.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Als je pedaaltjes wilt leren bouwen moet je pedaaltjes gaan bouwen. Als je circuits wilt ontwerpen zul je in de theoretische materie hierover moeten duiken. Als je electronica wilt repareren zul je zowel een goede praktische als theoretische basis moeten hebben. Het is maar net wat je wilt. Het is voor de meesten van ons hobby, dus je wilt wat je leuk vindt. Dus doe lekker wat je leuk vindt.

    Dat er vanuit de experts wordt aangestuurd op het behalen van een theoretisch niveau waarmee je grotendeels op eigen kracht pedaaltjes kunt modden en repareren is logisch. Hoe kom je daar? Bouwen, lezen, meten, aanpassen, luisteren, simuleren op de PC.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Ik zou eerst lekker wat gaan bouwen. Als je meteen met de Wet van Ohm moet beginnen voordat je iets gaat bouwen is het hetzelfde als dat je eerst alle intervallen, akkoorden, toonladders, etc moet leren voordat je ook maar 1 noot op je gitaar mag spelen.
    Om de wet van Ohm te vergelijken met complete muziektheorie gaat natuurlijk veel te ver
    Zoveel moeite hoef je er niet voor te doen (de wet van Ohm dan hè) en je hebt er idd veel plezier van.

    Zoals gezegd ben ik ook ooit begonnen met maar wat bouwen en da's leuk als het werkt. Maar als het niet werkt, je kunt zelf niet nagaan waarom niet en je hebt geen hulp, dan flikker je het in de hoek.

    Nu is er wel hulp, maar dat is voorkauwen. Niet negatief bedoeld, maar als je niet echt begrijpt wat je aan het doen bent, ben je bij een volgend project mogelijk weer terug bij af.

    Niks mis met (na)bouwen, maar als je het ook begrijpt kom je verder.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top