Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard workshop: buffer met tuner out en mute switch

    bij gitarre&bass een workshop voor het bouwen van een buffer met tuner out en mute switch.
    wilde jullie dit niet onthouden want lijkt mij op een podium setting zeer handig als ik de uitleg zo lees.

    https://www.gitarrebass.de/workshops...m_medium=email

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Het idee van de tuner via een externe AB switch heb ik ook toegepast om precies de genoemde reden: m'n tuner snoept toch via de eigen amp-out hoog weg.

    Wil / hoef je geen buffer, dan kun je het idee ook toepassen en geheel passief zo doen. Selecteer je output A dan krijgt B geen signaal en wordt ook ge-mute en andersom:



    of met extra schakelpool en 2 indicatie-ledjes en dan een adapter of batterij:



    In het artikel zit de buffer / versterker naar ik aanneem alleen na de output waar de amp op komt (dus niet voor de switch, de tuner behoeft immers geen buffer / versterking en als je de amp output selecteert zit de tuner er helemaal niet tussen).

    De genoemde buffer is dus wel een (inverterende, dus fase omkerende) versterker, als je de instelpot op de hoogste waarde hebt staan is de versterking praktisch -1 (dus geen versterking maar wel fasedraaiing).
    Of dit ding niet kleurt waag ik te betwijfelen, helemaal vervormingsvrij zal het niet zijn.

    Ik zou toch zelf voor een buffer een ander circuitje kiezen, waarschijnlijk niet eens met jFET, maar gewoon een Emittervolger met een bipolaire transistor. Een jFET heeft een hogere uitgangsimpedantie op de Source dan een bipolaire transistor op de Emitter (load gevoeliger). Of een single supply op-amp buffertje.

    Maar goed, dat is net wat je voorkeur heeft en je kunt het gewoon implementeren in het pedaal uit het artikel zonder de verdere werking te veranderen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    In het artikel zit de buffer / versterker naar ik aanneem alleen na de output waar de amp op komt (dus niet voor de switch, de tuner behoeft immers geen buffer / versterking en als je de amp output selecteert zit de tuner er helemaal niet tussen).
    Ik heb ooit van de persoon die mijn rack interface gebouwd heeft een (always on) bufferpedaaltje gekregen.
    Later heb ik die zelf met een 3pdt switch verbouwd naar a/b box (met buffer), om mijn tuner buiten de keten te houden.
    Hij gaf mij het advies om de buffer direct na de input te zetten, en pas daarna de 3pdt schakelaar. Met als gevolg dat het gebufferde signaal ook naar de output richting de tuner gaat.
    Het werkt verder prima, maar als ik het zo belees heeft het geen enkel nut dit zo te doen?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik heb ooit van de persoon die mijn rack interface gebouwd heeft een (always on) bufferpedaaltje gekregen.
    Later heb ik die zelf met een 3pdt switch verbouwd naar a/b box (met buffer), om mijn tuner buiten de keten te houden.
    Hij gaf mij het advies om de buffer direct na de input te zetten, en pas daarna de 3pdt schakelaar. Met als gevolg dat het gebufferde signaal ook naar de output richting de tuner gaat.
    Het werkt verder prima, maar als ik het zo belees heeft het geen enkel nut dit zo te doen?
    Inderdaad. De tuner heeft er geen baat bij, de tuner werkt direct aan de gitaar immers ook.

    De buffer in het project uit de openingspost kan echter ook versterken. En ook dat is niet nodig voor de tuner. Dus ik verwacht dat deze buffer pas na de switch zit. En als je daar geen buffer wilt hoeft het niet en als je iets anders wilt kan dat ook.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    ik denk dat je ook in gedachten moet houden dat Gitarre&bass dit opzetten voor beginners die graag eens zelf iets willen maken maar nog weinig ervaring hebben.
    ze hadden laatst zelfs een workshop waar je een bepaald pedaaltje kon bouwen onder begeleiding.

    voor mij was het 10 delen boostertje ook de eerste, en als het dan werkt, magic ;-)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    O, het is zeker een goed initiatief En het basis-idee en de uitleg is ook niet verkeerd. Het lijkt opmerkelijk om een tuner pedaal met zelf al een bypass en mute-functie alsnog via een extern pedaal buiten de signaalketen om te laten lopen, maar de praktijk leert dat dat klankmatig helaas nodig kan zijn.

    Wat mijn eerste werkende zelfbouwsel >35 jaar geleden is geweest weet ik niet precies. Er staat mij nog een FM-zendertje en een LED VU-metertje voor de geest als eerste projecten. Vooral dat zendertje was hilarisch toen mijn broer in zijn kamer naar de radio zat te luisteren en ineens mijn stem daarover klonk Priceless!
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Hij gaf mij het advies om de buffer direct na de input te zetten, en pas daarna de 3pdt schakelaar. Met als gevolg dat het gebufferde signaal ook naar de output richting de tuner gaat.
    Het werkt verder prima, maar als ik het zo belees heeft het geen enkel nut dit zo te doen?
    Jawel hoor, je mag namelijk eigenlijk pas splitten na een buffer omdat je anders je gitaar teveel gaat belasten. Dat is ook meteen de reden waarom je de tuner out van je volumepedaal nooit mag gebruiken zonder een buffer ervoor.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top