Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 46

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard Les Paul of SG voor slide?

    Misschien hebben mensen hier tips/suggesties. Ik wil eigenlijk een keer een extra gitaar aanschaffen om slide te spelen in open stemming(en). Nu zat ik even te twijfelen tussen een SG en een LP. Ze zeggen wel eens dat een SG handiger is voor slide omdat je dan wat makkelijker hoog op de hals kan spelen. Heeft iemand daar ervaring mee? Volgens mij maakt het namelijk niet zo veel uit, toch? En heb je op de SG niet last van de neck dive als je slide speelt? Of juist niet?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.457

    Standaard

    De SG heeft het voordeel van lichter en een breder neck profiel plus een meer focused sound.
    Ik heb dan nog een sterke voorkeur voor de junior P90's wegens open, raw & earthy en meer dynamiek.
    Maar mijn voorkeur is duidelijk he.

    Laatst gewijzigd door Pepe; 22 oktober 2018 om 13:06
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard

    Wat een prachtige drogreden om een nieuwe gitaar aan te willen schaffen. Top!
    Gezocht: Ibanez DE7

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja, ik snap wat je bedoelt. Maar ik heb vroeger veel slide gespeeld, vooral akoestisch, en voor elektrisch had ik ooit een Tele Custom. Ik heb het laatst weer eens even op mijn Tele geprobeerd en die kun je natuurlijk gewoon even omstemmen. Het is natuurlijk makkelijker om een gitaar in open stemming te laten staan, dat is minder gedoe, maar dat is niet waar het om gaat. Op mijn gitaren heb ik de action vrij laag staan en ik speel op 0.10. Als ik naar beneden stem (open G) dan wordt de hoge e (die dus een d wordt) veel te slap en gaat het echt ratelen met de bottleneck. Ik ontkom er dus niet aan de snaren wat hoger te zetten als ik dit vaker wil doen want zo gaat het echt niet. Dan kan ik ook maar beter doorpakken en een andere gitaar kopen en laten afstellen met hoge action en zwaardere snaren (setje 0.11) die ik gewoon in die stemming laat staan. Bovendien kom ik er dan ook wat sneller toe om wat meer slide te gaan spelen.
    Laatst gewijzigd door NLF; 22 oktober 2018 om 14:23

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Goed verhaal. Lekker kort ook.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.457

    Standaard

    Maar je aait de snaren, je wringt en perst die tonen er uit, niet dat je er met je hele gewicht aan moet hangen.
    Maar ik snap het wel als iemand zegt, hoge actie, dikke snaren... soms heb je een techniek die dat nodig heeft.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Ongeacht wat je speelt, SG over les paul ;-) (oei, hier ga ik veel mensen tegen de haren in strijken).

    Nee zonder gekheid, Ik vind SG vele malen fijner dan les paul, omdat;
    - Lichter van gewicht
    - Afgeschuinde rand voor slaghand
    - Hoge frets goed bereikbaar
    - Iets fellere sound dan les paul, maar zeker niet ver van elkaar

    Slide en SG? Did someone say Derek Trucks?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Goed verhaal. Lekker kort ook.
    Kan ook heel kort. Gitaar nodig voor slide in open stemming (dus hoge action en zware snaren, ook voor de klank beter als je naar beneden gaat in open G of open D).

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    163

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik zou ze allebei niet doen. Ik heb voor slide graag een wat hogere snaarspanning. Nu kun je er dikke snaren op gooien, maar het werkt toch het lekkerst met een wat langere schaal en een flink hoge actie.
    Eigenlijk toch wel het beste advies wschl

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.457

    Standaard

    Not my route.
    Vaak moet je slide delen met gewone partijen dwz je houdt een slide in de buurt -broekzak of op amp- en wanneer nodig doe je hem om.
    Dat betekent dat je slide moet leren spelen in de normale stemming EN met lage actie.
    De E snaar naar D stemmen gaat nog net maar dat is het wel.
    Is wat anders dan wanneer je enkel thuis speelt, dan kan je zo exotisch gaan als je maar wil. En is de hoogte van de snaren ook geen issue. Maar dan is elk advies ook onzin wegens maakt toch geen flikker uit want ik speel thuis.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top