Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard 4x EL84 eindtrap probleem

    Hallo allen,

    Ik ben aan een 4xEL84 stereo versterker bezig, maar ik kom er niet echt uit.
    Probleem is: 1 van de EL84's gaat van binnen erg oranje gloeien. Zoals redplaten, maar dan niet de anode, maar rondom de heater. Dus ik denk de kathode of een grid.
    Dit veroorzaakt een vrij stevige brom door de speakers.

    Punt is: ik heb alle conponenten rondom de buizen gechecked. Alle condensatoren en enkele twijfelachtige weerstanden vervangen. Sowieso alle condensatoren vervangen in de versterker. Gloednieuwe buizen. Maar probleem blijft voor en na exact gelijk. Dus er is rond die buis iets aan de hand.

    Maar alle waardes van de componenten zijn goed. Ik heb alleen de EL84's erin; verder niks. Bij het goede kanaal heb ik tijdens het meten op beide grids signaal door de speakers. Het probleem kanaal niks. Geen van beide buizen. Trafo's meten links en rechts exact gelijk.

    Hier het schema: http://www.verntisdale.com/schem/429.JPG

    Als ik de 4 eindbuizen in het schema van boven naar onder (of in het gedraaide schema van L naar R) V1 t/m V4 noem dan is V4 de probleembuis (maar het gehele paar V3 + V4 geeft geen signaal) en dit zijn mijn metingen:

    V1:
    2 (g1) : 0.01v
    3 (cathode) : 9.61v
    7 (anode) : 284v
    9 (g2) : 292v

    V2:
    2 (g1) : 0.32v
    3 (cathode) : 9.61v
    7 (anode) : 283v
    9 (g2) : 292v

    V3:
    2 (g1) : 0.01v
    3 (cathode) : 9.77v
    7 (anode) : 283v
    9 (g2) : 292v

    V4:
    2 (g1) : 0.25v
    3 (cathode) : 9.77v
    7 (anode) : 293v
    9 (g2) : 292v

    Vreemd dat die anode spanning van V4 iets hoger is dan g2 en de rest van de anodes, maar verder.... De g1's verschillen ook maar das op het werkende kanaal ook.

    Wie kan me een beetje helpen?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Om te beginnen denk ik dat je meer dan een fout hebt. Als V4 een probleem heeft wil dat nog niet zeggen dat je dan nergens signaal moet hebben dus waar is je signaal gebleven? Kijk daarvoor even in de fasedraaier want daar zal iets fout gaan.

    Afgezien daarvan meet je op de anode van V4 een hogere anodespanning. Dat is ook de buis die inwendig gloeiverschijnselen laat zien right? Ik vraag me af waar je die anodespanning meet want als ik het zo hoor mist je anode de aansluiting. Dit kan in de voet zitten of in de las op het betreffende punt. Om dat uit te sluiten trek je de buis er iets uit zodat je met je meetpen direct op de buispin meet. Heb je daar idd spanning dan even de buis wisselen met V1. KLijk daarbij of de fout mee gaat met de buis. Als nu V1 orange wordt dan de buis wegpleuren maar dat begreep je waarschijnlijk al.

    Andere manier om dat te tackelen is om de spanning over de trafospoel te meten. Die moet ongeveer overal hetzelfde zijn, nl een paar volt. Zo kun je zien wat de afzonderlijke buisstromen zijn.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3

    Standaard

    Dank je, Frans!
    Ik meet met het chassis op zn kop gewoon op de aansluitingen van de buisvoet. Dus het zou idd nog kunnen dat de verbinding tussen buisvoet en buis niet goed is. Ik heb de voeten trouwens wel al geinspecteerd en waar nodig ietsje strakker gezet. Dus ik vraag me af of dat het is. Maar ik ga er meteen weer naar kijken.
    Buizen gewisseld heb ik al veel. Sympoom verhuist niet mee dus het zit echt op die locatie (V4). Die buis (V4) met die afwijkende anodespanning is idd de probleem buis.

    Ik ben nu trouwens niet bezig met een toonfiets op de ingang. Eerst die brom en at gloeifenomeen eruit. Maar daarbij viel het me dus op dat die eindtrap helemaal geen signaal geeft (met de meetpennen op de grid). Alles ervoor doet dus even niet mee, maar puur de eindbuizen naar de speakers. Goede kanaal wel, probleem(/gloei)kanaal niet.

    Wat kan ik concreet nog meer doen? Ik zal ook de buisvoet even opnieuw solderen, zodat een eventuele slechte las ook verholpen wordt.
    Ik ga nu even bovenstaande dngen doen dan kom ik er straks op terug.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #4

    Standaard

    Oh kun je dat laatste even toelichten? Bedoel je de spanningsval over de trafo spoel meten?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  5. #5

    Standaard

    Sodeju Frans, echt je geeft 1 mogelijk euvel en jahoor Idd zeg de buis miste de anode idd! Ik had de buisvoeten al bekeken dus was me echt wel bedacht op slechte buisvoeten, maar deze dus over het oofd gezien. Nou ja, zo wijd stond hij ook weer niet. Maar wel teveel dus. Opgelost nu. Super bedankt!
    Buis en kanaal doen het nu goed. Geen gegloei meer. Wat gebeurde daar nou trouwens? Hij miste de anode, maar waarom gaat dan de kathode of grid(?) gloeien?

    Ik heb nu alleen nog een lichtere brom. Ga ik me nu over buigen.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ja dat zat er dik in. Wat je nu zit is dat alle buisstroom door G2 geleverd wordt en dat kan hij niet aan. Gevolg is dat hij gaat fikken als een malle en dat is visueel waar te nemen (voor jouw dan).

    Een tweede aanwijzing is dat alle anodes een iets lagere spanning hadden dan V4. Dit komt door het spanningsverlies in de anodespoel wat alleen optreed als de buis stroom trekt ofwel de buis er daadwerkelijk aan hangt. Meet maar eens tussen de centertap en de anodes, daar moet een zekere spanning over vallen. Is dat niet het geval dan is die tak stroomloos ofwel verliesloos.

    Dit verklaart ook je brom want de balans trap is volledig uit balans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7

    Standaard

    Ah duidelijk, dank je voor je uitleg.
    Ik hoop vanavond de nog nog aanwezige brom wat verder te onderzoeken. Hierbij wil als volgt te werk gaan:
    -vaststellen of het 50Hz of 100 Hz is
    -de brom is ook met uitgeplugde input, dus dat weet ik al
    -kijken of de brom ook aanwezig bij volume op 0 (dacht het wel), dus dan zit het na de volume pot
    -zo niet, kijken of het verandert bij verandering van de potmeter met kortgesloten input

    Ik heb alle condensatoren vervangen dus ook de filtercaps dus dat zou in orde moeten zijn zou je denken.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Dit soort puzzeltjes blijven leuk! Ik kon me bedwingen om niet gelijk door te scrollen naar het antwoord (dat Frans natuurlijk weer snel gaf ) en ik kwam gelukkig tot dezelfde conclusie. Je schermrooster zal er niet van genoten hebben! Ik heb eens een amp gebouwd waarbij de eindbuizen werden aangestuurd door 12AT7 kathodevolgers zonder een koppelcap ertussen. Als je dan flink hard speelde gingen de schermroosters leuk gloeien op het ritme van de muziek. Het klonk wel lekker, maar het leverde nauwelijks extra vermogen op. Daarvoor had de uitgangstrafo een lagere impedantie moeten hebben. Dat had waarschijnlijk de gloeiende schermroosters ook verholpen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top