Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Fender bassman speakers

    Heb momenteel de originele 4x12 kast voor mijn Fender bassman 100.
    Maar ben niet echt tevreden van de sound, en is veel te groot..

    Dus op zoek naar een nieuwe 2x12 ( 4x10 of 1x15 ook een optie? Geen ervaring mee )

    Welke speakers raden jullie aan?


    Voor mijn Marshall jtm 45 gebruik ik momenteel een 2x12 met een vintage 30 & een celestion g12h beide. 30watt per stuk. 2x16Ohm dus samen 8ohm.
    Maar heb mijn bassman er nog niet op durven hangen omdat deze 100 watt op 4Ohm is.

    Alvast bedankt voor de info !

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Heeft de bassman ook een 2 ohm uitgang? Dan kun je, ehm, hoe zat het ook alweer, de 4x12 aan de 2 ohm frutten en de 2x12 aan de 4 ohm. Maar wacht even, kan ook net iets anders zijn.
    Niet al te luid is trouwens geen probleem, de bassman op een 8 ohm kast.

  3. #3

    Standaard

    Hij heeft nog een 2de EXT uitgang geloof ik, maar weet niet hoeveel Ohm deze is.
    Maar zou de 4x12 liever thuis laten en niet gebruiken..

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Niet al te luid is trouwens geen probleem, de bassman op een 8 ohm kast.
    Dus ik kan zonder probleem een 100watt 4Ohm op een 60watt 8Ohm cab aansluiten? Als ik dan bv op 50% van mijn bassman blijf?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    50% vermogen wel, maar dat is volume op standje 2-3 denk ik.
    Kicken hoor, zes speakers. Je kunt als je het volume niet al te mal opendraait prima horen hoe de luidsprekers in de 2x12 klinken, de klankkleur zeg maar.
    100W is ie he, was dat niet op zich een gewild model? Ik zou er een 4x10 voor aanschaffen, denk dat de eindversterker daar goed mee kan worden. 15 inch is ook mooi trouwens, weet niet wat de dempingsfactor is van een 100W bassman, maar als ie dat een beetje in bedwang kan houden, moet opeens aan deze denken, super mooie bas:

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Je moet het andersom bekijken. Je sluit een 60 watt 8 ohm kast aan op een amp die 100 watt kan leveren bij 4 ohm. cab Liefst zou ik een iets zwaardere cab pakken, 60 watt op een 100 watt amp is erg krap. Qua impedantie (ohms) is een 100% mismatch niet heel erg, maar volgens mij is het bij buizenamps liever minder weerstand dan meer. Dus liever een 2 ohm kast dan een 8 ohm. Bij transistoramps mag je alleen maar meer ohms aansluiten, bij minder weerstand sluit je hem kort.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Is het een buizenversterker?

  8. #8

    Standaard

    Ja, een Silverface Fender bassman 100.

    Dus min 50-65 watt per speaker nemen dan.. ( klinken deze ook dan ook goed als ok daar dan ‘maar’ 30 watt door gaag met bv een andere amp?

    De vintage 30, de G12h & de greenback die in mijn vox AC 15 zit klinken allemaal te gek.
    Ooit een creamback getest in een 1x12. Klonk ook super.

    Passen deze allemaal bij een bassman? Of voor een ander type gaan?

    Laatst gewijzigd door Tommeke90; 16 oktober 2018 om 22:02

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Van Ampwares: Another unique feature is that you can run either one or two 4-ohm cabs using the speaker and extension speaker jacks in the back, or just one 8-ohm cab from the extension speaker jack alone. Maar dat is dus bij vier 6L6-en. Volgens mij kun je de twee buitenste er uit trekken, een 8ohm cab aansluiten op de 4ohm uitgang, en dan klopt alles en draai je op half vermogen.

    Maar misschien maak ik ergens een denkfout dus graag iemand die dit bevestigd/weerlegd.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 16 oktober 2018 om 22:34
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Bovenstaande is correct. Als je op zeker wil gaan kun je twee buisjes trekken en op half vermogen over gaan. Impedantie is dan ook technisch beter te verkopen.

    Het is overigens niet zo dat bij een verdubbeling van de impedantie het uitgangsvermogen door twee gedeeld kan worden. Theoretisch zou je dat wel verwachten maar..... De uitgangsspanning is namelijk aanzienlijk hoger bij een verdubbeling van de impedantie waardoor je weer met andere getallen gaat rekenen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top