Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 12 van 12
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Die "ribbels" heten "splines" en je hebt ze in verschillende 'aantallen'. Hier hoort eigen een knop bij die je erop moet drukken. De binnenkant van de knop heeft groeven waarin de "splines" moeten komen. Je knop moet evenveel groeven hebben als dat er splines op de as/shaft zit.



    Misschien maakt het op een gitaar (of voor jou) niet uit, maar doorgaans wil je een knop van 7uur tot 5uur draaien, waarbij de pointer of het streepje op 7 uur met 0 overeenkomt en op 5 uur met 10.
    Als je het schroefje net in de splitsing doet, zal de pointer niet van 7u tot 5u gaan maar van 9u tot 7u...
    Je kan de pot in de cavity eventueel wel zo draaien dat het toch uitkomt. Bij effectpedalen of versterkerknoppen heb je die mogelijkhed niet altijd en als er weinig plaats in de cavity is, ook niet.

    Op zich is het wel een goed idee want als je het schroefje tegen één van de helften van het asje aanschroeft dan zal die helft buigen of zelfs afbreken (is me al meermaals overkomen).

    Een ander nadeel van een 'knop met schroefje' op een getande (al dan niet gespitte) as te zetten is dat het middelpunt van de knop niet overeenkomt met het middelpunt van de as waardoor de knop nogal gek draait (beetje excentrisch), de pointer zal een ellipsvormige baan volgen ipv cirkelvormig.

    De beste oplossing is een klein hulsje over de as plaatsen:
    https://www.philadelphialuthiertools...leeves-5-pack/


    Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Ik stop meestal een klein stukje hout of metaal in de split en schroef dan tegen een helft. Dat de knop wat ei-vormig draait neem ik maar bij.
    Tot nu toe neig ik het meest naar een pot met splines op de as, zoals jan7 ze noemt, en daar de hulsjes bij te nemen die hij ook noemt.

    Nu ik er echter over nadenk, fender maakt ook HH telecasters met splittable humbuckers en standaard fender knobs. Hier zullen toch ook push pull pots onder zitten met een gladde ronde as? Die zullen toch wel van fender zelf zijn? Ik kan die pots ook nergens vinden. Klopt dat?

    Verder vind ik hier en daar op internet wel push pull pots met gladde as, maar dan ergens in amerika, waardoor ik 3600 euro aan verzendkosten erbij moet betalen voor 1 push pull pot...

    Heeft niemand nog andere ideeën?

  2. #12

    Standaard

    Oke, ik neig nu toch naar iets anders. Ik heb een 500k push pull pot gevonden met gladde as van Bourns: de PDB183-GTR02-504A2

    https://nl.mouser.com/ProductDetail/...content=Bourns

    Het kost wel 20 euro om te laten verzenden, maar als dit echt de meest 'cleane' oplossing is die er bestaat ga ik er denk ik wel voor, ik heb ook al 180 euro in de pickups zitten dus die 20 euro doet het hem ook niet meer. Ik vroeg me alleen af of dit soort pots standaard horen te passen in de cavity van de gitaar (in mijn geval een telecaster dus). Zijn die pots gemaakt om in elke gitaar te passen?


    Edit: Oja, en weten jullie of je zo'n pot voor zowel tone als volume kunt gebruiken?
    Laatst gewijzigd door Braml; 24 oktober 2018 om 12:55

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top