Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Nieuwe pickups + pots?

    Hallo mensen,

    Ik heb twee vragen:

    Vraag 1:
    Ik heb onlangs een stel nieuwe pickups besteld voor mn Blacktop Telecaster (tele met 2 humbuckers). Ik ben gegaan voor de Seymour Duncan Alnico Pro II set, en die heb ik al thuis liggen. Achteraf ben ik nog wat aan het rondneuzen en kom ik ook Trembuckers tegen, die voor gitaren met meer stringspacing schijnen te zijn. Nu blijkt dat mijn Tele het beste ook een trembucker in de brug zou kunnen hebben in plaats van een gewone humbucker. Maakt dit écht uit of is het gewoon een beetje onzin en moet ik me niet druk maken?

    Vraag 2:
    Ik wil de humbuckers zo aan laten sluiten dat ik ze kan splitten voor de single coil sound. Ik heb daar echter natuurlijk een push/pull pot voor nodig, maar ik weet niet goed welke je dan moet hebben. Kunnen jullie me helpen? Heb ik nou 500 of 250 kOhm nodig? En is een logaritmische pot ook goed?

    En als je deze ziet: https://www.thomann.de/nl/goeldo_pus...ti_500kohm.htm
    De schachten op mijn huidige pots zijn gewoon rond, en mijn tele knoppen zet je daar vast op met een schroef aan de zijkant. Kunnen diezelfde tele knoppen dan wel op deze pots gezet worden?

    Hopelijk kunnen jullie me helpen, vast bedankt!

    Groeten,
    Bram

  2. #2

    Standaard

    1.

    Ik heb zelf een Trembucker in mijn Strat en een niet-Trembucker in mijn Ibanez. Beide gitaren hebben een Trembucker 'nodig'. Ik merk geen verschil in volume van de verschillende snaren. Van wat ik lees op bijvoorbeeld het Seymour Duncan forum is het verschil vooral visueel: het magnetisch veld van een humbucker is groot genoeg om die twee millimeter te overbruggen.

    2.

    Je hoeft geen Push-pull pot te hebben, een Push-pull (of nog mooier, push-push) pot is een combinatie van een schakelaar en een potmeter. Voor die potmeter geldt dezelfde logica als voor elke andere potmeter. Ik zou zelf voor 500k kiezen in jouw geval. Logaritmisch of niet hangt af van je voorkeur als het een tonepot is, ga je hem als volume gebruiken zou ik altijd logaritmisch doen. Op internet vind je hier verder genoeg informatie over.

    Hoe je de Tele-knoppen op die pots krijgt weet ik niet, ik heb alleen ervaring met Strat-knoppen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Terminus Bekijk bericht
    1.

    Ik heb zelf een Trembucker in mijn Strat en een niet-Trembucker in mijn Ibanez. Beide gitaren hebben een Trembucker 'nodig'. Ik merk geen verschil in volume van de verschillende snaren. Van wat ik lees op bijvoorbeeld het Seymour Duncan forum is het verschil vooral visueel: het magnetisch veld van een humbucker is groot genoeg om die twee millimeter te overbruggen
    Dankje, dan denk ik dat ik me hier maar niet meer druk over ga maken.

    2.

    Je hoeft geen Push-pull pot te hebben, een Push-pull (of nog mooier, push-push) pot is een combinatie van een schakelaar en een potmeter. Voor die potmeter geldt dezelfde logica als voor elke andere potmeter. Ik zou zelf voor 500k kiezen in jouw geval. Logaritmisch of niet hangt af van je voorkeur als het een tonepot is, ga je hem als volume gebruiken zou ik altijd logaritmisch doen. Op internet vind je hier verder genoeg informatie over.
    Oke, het wordt een volume knop, dus een logaritmische 500k pot dus, bedankt! Ik wil geen schakelaar er bij in laten bouwen, dus ik wil toch echt gewoon een push-pull pot hebben

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Braml Bekijk bericht
    En als je deze ziet: https://www.thomann.de/nl/goeldo_pus...ti_500kohm.htm
    De schachten op mijn huidige pots zijn gewoon rond, en mijn tele knoppen zet je daar vast op met een schroef aan de zijkant. Kunnen diezelfde tele knoppen dan wel op deze pots gezet worden?
    Als de diameter klopt wel, dat is niet altijd onderling uitwisselbaar (metrisch versus inch en zo).
    Je kunt het stelschroefje van je knop dan het beste in de "splitsing" van de as zetten, dan druk je de helften als het ware uit elkaar en klemt je knop mooi vast. Zet je hem op het ronde deel van de split shaft, dan druk je de ebe helft naar de andere, en zit je knop eigenlijk niet mooi vast.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Als de diameter klopt wel, dat is niet altijd onderling uitwisselbaar (metrisch versus inch en zo).
    Je kunt het stelschroefje van je knop dan het beste in de "splitsing" van de as zetten, dan druk je de helften als het ware uit elkaar en klemt je knop mooi vast. Zet je hem op het ronde deel van de split shaft, dan druk je de ebe helft naar de andere, en zit je knop eigenlijk niet mooi vast.
    Ik doelde eigenlijk op die ribbels rond de as. Ik heb nu pots met een perfect ronde as, terwijl op veel van die assen ook een soort tanden zitten (als bij tandwielen)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Die ribbels zijn geen enkel probleem, dat gaat prima!

  7. #7

    Standaard

    Die "ribbels" heten "splines" en je hebt ze in verschillende 'aantallen'. Hier hoort eigen een knop bij die je erop moet drukken. De binnenkant van de knop heeft groeven waarin de "splines" moeten komen. Je knop moet evenveel groeven hebben als dat er splines op de as/shaft zit.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Je kunt het stelschroefje van je knop dan het beste in de "splitsing" van de as zetten, dan druk je de helften als het ware uit elkaar en klemt je knop mooi vast. Zet je hem op het ronde deel van de split shaft, dan druk je de ebe helft naar de andere, en zit je knop eigenlijk niet mooi vast.
    Misschien maakt het op een gitaar (of voor jou) niet uit, maar doorgaans wil je een knop van 7uur tot 5uur draaien, waarbij de pointer of het streepje op 7 uur met 0 overeenkomt en op 5 uur met 10.
    Als je het schroefje net in de splitsing doet, zal de pointer niet van 7u tot 5u gaan maar van 9u tot 7u...
    Je kan de pot in de cavity eventueel wel zo draaien dat het toch uitkomt. Bij effectpedalen of versterkerknoppen heb je die mogelijkhed niet altijd en als er weinig plaats in de cavity is, ook niet.

    Op zich is het wel een goed idee want als je het schroefje tegen één van de helften van het asje aanschroeft dan zal die helft buigen of zelfs afbreken (is me al meermaals overkomen).

    Een ander nadeel van een 'knop met schroefje' op een getande (al dan niet gespitte) as te zetten is dat het middelpunt van de knop niet overeenkomt met het middelpunt van de as waardoor de knop nogal gek draait (beetje excentrisch), de pointer zal een ellipsvormige baan volgen ipv cirkelvormig.

    De beste oplossing is een klein hulsje over de as plaatsen:
    https://www.philadelphialuthiertools...leeves-5-pack/


    Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Ik stop meestal een klein stukje hout of metaal in de split en schroef dan tegen een helft. Dat de knop wat ei-vormig draait neem ik maar bij.
    Laatst gewijzigd door jan7; 18 oktober 2018 om 02:38

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Misschien maakt het op een gitaar (of voor jou) niet uit, maar doorgaans wil je een knop van 7uur tot 5uur draaien, waarbij de pointer of het streepje op 7 uur met 0 overeenkomt en op 5 uur met 10.
    Als je het schroefje net in de splitsing doet, zal de pointer niet van 7u tot 5u gaan maar van 9u tot 7u...
    Maar gebruik je het stelschroefje als indicator dan?
    De stelschroef-knoppen die ik heb, hebben rondom verder helemaal niks. De positie van het stelschroefje neem ik dan voor lief inderdaad.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Een ander nadeel van een 'knop met schroefje' op een getande (al dan niet gespitte) as te zetten is dat het middelpunt van de knop niet overeenkomt met het middelpunt van de as waardoor de knop nogal gek draait (beetje excentrisch), de pointer zal een ellipsvormige baan volgen ipv cirkelvormig.
    Vreemd genoeg is dit niet altijd zo.
    Blijkbaar zijn er bepaalde knop-as combinaties waar de knop mooi strak overheen schuift, ik heb een paar gitaren waarbij de knop met stelschroef mooi gecentreerd om de as zit. Op het oog dan, niet op micrometer niveau. Ik zeg erbij dat dit van mijn kant meer geluk dan wijsheid is.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maar gebruik je het stelschroefje als indicator dan?
    Als de split van de as horizontaal staat (ten opzichte van de lugs) dan staat de wiper in het midden.
    Het stelschroefje staat bij knoppen met een pointer altijd diametraal tegenover de pointer.
    Als je het schroefje nu in de split schroeft, dan staat de wiper van de pot in het midden (12uur) maar de pointer van de knop wijst naar 9 of 3 uur.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Haha, ik heb gitaren die ik al jaren heb uit hun koffer moeten trekken om dat fenomeen te bekijken
    3 gitaren zonder pointer op de knop, en eentje met (wist ik niet eens). Gek genoeg heeft die de pointer aan de kant van de stelschroef zitten.
    Het is me nooit opgevallen, maar bij die gitaar zitten de potmeters iets verdraaid tov elkaar, wat dus inderdaad zorgt voor verschillende pointer standen bij bv allebei de potmeters op 10.

    Jammer dat je dit geschreven hebt, nu ga ik me hier aan irriteren

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top