Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 53

Discussie: Pickup op zn kop?

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Nee, uit fase, dat hoor je wel.
    Maar of je dat bereikt door de magneet om te draaien, of door de draden andersom te solderen. Ik weet niet of ik kritisch genoeg ben om dat onderscheid te horen.
    Ik denk dat met een blinddoektest niemand dat verschil hoort. Het element omdraaien zoals het plaatje in de openingspost doet niks met fase. Punt. Je hoort hooguit verschil door de positie van de polepiece-schroefjes. Of spoelen die niet gelijk gewikkeld zijn.

    Fase omkeren is de draden ompolen of de magneet ompolen en dat is dus in de richting haaks op de snaren.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Kan ook gewoon een foutje zijn geweest met terugzetten

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Ja, of voor de looks. Misschien vond de eigenaar het er gewoon mooier uitzien
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2011
    Locatie
    België
    Berichten
    163

    Standaard

    Op de humbucker sound gaat het wschl geen verschil maken, op de split (single coil) wel. De dan actieve coil staat immers op een andere plaats (pakweg een centimeter dichter bij of verder van de nek, afhankelijk van hoe de wiring juist zit).

    Mooie catch die cu24. Had em ook in het 2de hands tips topic geplaatst. Indien het dichterbij was (BE) hing hij nu bij mij .
    Veel plezier ermee!

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Nou hij zit er weer normaal in. Ik hoor eigenlijk geen verschil maar ja ik heb m net.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BorisA Bekijk bericht
    Op de humbucker sound gaat het wschl geen verschil maken, op de split (single coil) wel. De dan actieve coil staat immers op een andere plaats (pakweg een centimeter dichter bij of verder van de nek, afhankelijk van hoe de wiring juist zit).
    Goeie! Had ik even niet aan gedacht
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Goeie! Had ik even niet aan gedacht
    Volgens mij had je er wel aan gedacht toch?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Je hoort hooguit verschil door de positie van de polepiece-schroefjes. Of spoelen die niet gelijk gewikkeld zijn.
    Ik zou -bij symmetrische coils- eerder de draadjes omdraaien (andere coil actief) dan het element fysiek omdraaien geloof ik.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Volgens mij had je er wel aan gedacht toch?



    Ik zou -bij symmetrische coils- eerder de draadjes omdraaien (andere coil actief) dan het element fysiek omdraaien geloof ik.
    Ligt eraan. Iemand die niet kan solderen of daar niet de middelen toe heeft (of geen kennis van zaken heeft ) zal de keuze eerder vallen op fysiek omdraaien
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Voor wie het zich nog kan herinneren, ik heb op dit forum eens frequentiekarakteristieken laten zien van de afzonderlijke spoelen van een aantal humbuckers. De bron van het signaal was steeds dezelfde single coil signaalgever (NB zònder magneet) òp de pooltjes dus onafhankelijk van snaaraanslag of afstand. De 2 spoelen van een humbucker bleken vrijwel altijd wel een verschillende respons te hebben, bij sommige humbuckers meer, bij andere minder.

    Het waarom heb ik nooit goed onderzocht, geen uitgebreid lab hier, maar verschil kan van alles zijn: aantal wikkelingen, dichtheid van de wikkelingen, vorm van wikkelpakket (1 van de meest genegeerde oorzaken van verschillen tussen elementen/spoelen), vaste pooltjes tegenover schroefpooltjes (afmetingen, materiaalsoort), goed of minder goed aansluiten van de magneet op de pooltjes, bovenstaande in combinatie. En ga maar door... Voor elementen zal altijd gelden, dat kleine verschillen soms grote verschillen kunnen geven.

    Achterstevoren zetten van de spoelen zal m.i. doorgaans maar een heel klein verschil geven, uitgezonderd singlecoil-schakeling en PRS-single coil standen. Heb toen ook het verschil tussen de spoelen van mijn PRS vintage bass weergegeven, viel mee t.o.v. de andere gemeten elementen.

  10. #40
    Junior Member
    Geregistreerd
    28 mei 2011
    Locatie
    Geldrop
    Berichten
    13

    Standaard

    Ja, alleen omdraaien is niet erg: citaat uit interview met Seth Lover: And I set the pickups in the guitar with the screws towards the bridge and towards the fingerboard. People wanted to know why did I do that. For decorative purposes! [Laughs.]

    Nog meer over Humbuckers https://reverb.com/news/interview-se...bacons-archive

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top