Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 72
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2004
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    1.380

    Standaard 1962 Fender stratocaster check points

    Heey guys,
    Ik sta op het punt een '62 stratocaster te overnemen, maar ik heb een paar vraagtekens voordat ik behoorlijke som geld op tafel ga leggen.
    Ik weet redelijk genoeg over vintage strats, maar tijdens inspectie van deze strat ben ik een paar dingen tegengekomen die belletjes doen rinkelen. Kop, logo, patnr. stemmechanieken kloppen, net zoals hals stempel ( gaat trouwens om een 3kl. Sunburst).
    3 standen schakelaar, originele solderingen,cap,pots check....
    Nou komt het ....ik ben tot nu toe nog geen enkele '62 strat tegengekomen die shielding paint heeft en...

    neck p'up meet 7,72
    Mid 6,83
    Bridge 7,12......

    Voor een vintage strat behoorlijke resistance zelfs als de pickupboer eventjes was gaan pissen...
    Iedere input is welkom, alvast bedankt
    Grtzzzzzzz

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Dat met die pick-ups kan erop duiden dat ze opnieuw gewikkeld zijn natuurlijk. Wat ik ervan weet, maar da’s bescheiden kennis, liggen de outputs rond de 5-5,5.
    Als je doelt shielding van de slagplaat, kan dat later gedaan zijn om brom te verminderen.
    Beide ingrepen zijn niet verkeerd maar beïnvloeden de originaliteit en drukken de prijs wel lijkt me.
    Zou een onderhandelingspunt kunnen zijn om de prijs te drukken waardoor jij minder centjes kunt betalen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2004
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Dat is ook wat ik dacht Arjan, rond 5.7 a 5.9 is acceptabel. Het gekste is alles lijkt echt origineel zoals al aangegeven met originele solderingen

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Verschillende oude Strats met afscherming tegengekomen, maar niet standaard vanuit Fullerton. Weerstand lijkt me nogal aan de hoge kant.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Misschien toch een taxateur van vintage gitaren meenemen voordat je misschien een foute beslissing maakt? Met Fenders, zelfs met moderne vintage reissues wordt veel geknoeid...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Same here.
    Soms lees je wel eens dingen als, de gitaar van SRV of Gram Parson had bijzonder hete pickups.
    Blijkt het altijd bij nader inzien toch een rewind job te zijn.
    Afwijkingen kwamen natuurlijk wel voor met die tellertjes, scatter winding en verschillende leveranciers maar alles binnen maten.
    7.7 is zelfs voor een modern boetiek pickupje al belachelijk veel.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7

    Standaard

    Ook halsstempels zeggen niet alles.
    Op marktplaats zat een poosje geleden een grapjas die twee strats aanbood met dezelfde neckstamps.
    Die zijn kennelijk niet zo moeilijk na te maken.
    Ging over ‘64 stamps als ik het me goed herinner.
    Nu is jouw doelwit van ‘62 maar je weet maar nooit.
    Naam van de verkoper kan ik nog wel even opzoeken als je interesse hebt.
    Just to be sure
    Laatst gewijzigd door Bolkedebeer; 14 oktober 2018 om 22:43

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Same here.
    Soms lees je wel eens dingen als, de gitaar van SRV of Gram Parson had bijzonder hete pickups.
    Blijkt het altijd bij nader inzien toch een rewind job te zijn.
    Afwijkingen kwamen natuurlijk wel voor met die tellertjes, scatter winding en verschillende leveranciers maar alles binnen maten.
    7.7 is zelfs voor een modern boetiek pickupje al belachelijk veel.
    Volgens mij moet je alle vintage praat van beroemdheden met een flinke korrel zout nemen. Gasten zijn/waren stuk voor stuk pro's en di laten nog wel eens wat veranderen. 7.7 komen mijn Tedje Oberg overwounds niet eens aan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bolkedebeer Bekijk bericht
    Ook halsstempels zeggen niet alles.
    Op marktplaats zat een poosje geleden een grapjas die twee strats aanbood met dezelfde neckstamps.
    Die zijn kennelijk niet zo moeilijk na te maken.
    Ging over ‘64 stamps als ik het me goed herinner.
    Nu is jouw doelwit van ‘62 maar je weet maar nooit.
    Naam van de verkoper kan ik nog wel even opzoeken als je interesse hebt.
    Just to be sure
    Volgens mij kun je met een 5 eur stempel setje ongeveer hetzelfde produceren.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Was dat niet die knakker uit Veldhoven? Die malloot wil nog weleens creatief worden met halsstempels en halzen en ze voor 1964er strats aanbieden.
    Als die 62er ook bij hem vandaan komt: NIET DOEN!
    Qua output liggen de dure Amber Pu’s die ik in mn strat heb op 6,1-6,3, wat tegenwoordig als vintage wordt gezien bij de meeste pick-up bouwers.
    Wil je zeker weten dat je een juiste vintage strat koopt, boek een reisje naar Gruhn Guitars of Norman’s in the US, laat je je vrouw shoppen in LA, kan jij je ga gaan!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.825

    Standaard

    Ik zou bij welke twijfel dan ook de gitaar laten liggen als je wilt dat hij origineel is.
    Een verzamelaar gaat dat ook doen als jij er later weer van af wilt.

    De weerstand is te hoog van de elementen ( en waarschijnlijk klopt het niet ) maar niet uitgesloten dat het kan.
    Die shielding paint hoort er gewoon niet in.

    Het is allemaal na te maken ook de soldeer verbindingen .
    Uiteindelijk gaat het toch om de ervaring van het zien van oude Fenders ( en dan met name onder de slagplaat en uit elkaar ), wat er origineel is en wat niet.
    En dan kan je pas bepalen wat de gitaar waard is. Want wat is een " behoorlijke som geld "

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top