Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Scheidingsfilter

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard Scheidingsfilter

    Ik ben van plan binnenkort een setje Visaton Vox 200 light te bouwen. Inmiddels de meeste speakers kunnen verzamelen via marktplaats, wat een berg scheelt in de prijs. MDF kan ik aankomen via het werk.

    Alleen scheidingsfilters moet ik nog. Aangezien de schakeling op de visaton website staat (http://www.visaton.de/sites/default/...200light_w.gif) wil ik deze zelf gaan bouwen.
    Echter even de vraag of ik ongestraft ander merk onderdelen kan gebruiken, zolang ze dezelfde waarde zijn.
    In mijn ogen is dit met condensatoren en weerstanden geen probleem. Spoeltjes moeten naast de juiste henri's ook de juiste weerstandswaarde hebben lijkt me? Nu kun je soms spoeltjes vinden die enkele tienden ohms afwijken van de visatons. Hoe ver mag dit afwijken voor dit echt hoorbaar gaat worden?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Leuk!

    Ohmse weerstand hangt samen met gebruikte draaddikte en het aantal wikkelingen van de spoel (de draadlengte). Dikker draad kan weer meer stroom doorheen met minder verlies.

    Het gaat niet om extreem grote vermogens als ik naar de units kijk en ze zijn 8Ω. Bij deze spoelen verwacht ik geen hoorbare verliezen.

    Belangrijk is dat je luchtspoelen gebruikt, spoelen met een kern kunnen kleiner en laagohmiger zijn, maar bij grote stromen kan er magnetische verzadiging in de kern optreden en dat geeft vervorming. Schroef de spoelen of printplaten ook niet vast door de spoel heen, bij ferromaterialen heb je dan toch een kern en de inductiewaarde van de spoel klopt niet meer. Teflon of koperschroeven kunnen wel, test even met een magneet of je bevestigingsmaterialen worden aangetrokken. Zo ja, dan niet gebruiken bij de spoel.

    Bestel Visaton materialen bij elektronica-online.nl, dat kan goedkoper zijn dan bij Visaton zelf (een aantal jaren geleden was dat zo) en het is een prima leverancier. Hier een link naar de spoelen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Bedankt voor de info en de tip! Ik zal binnenkort eens wat rondkijken om spullen te selecteren.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top