Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 29 van 29
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Guild zelf spreekt van chambered. En een Tom wijst daar natuurlijk ook op.

    Chambered body with spruce braced top. Guild’s compact and lightweight M-75 Aristocrat model expertly evokes its predecessor of the early 1950s, with a gracefully sculpted single-cutaway hollow body specifically designed to produce the resonance of a larger instrument. Other premium features include a classic Antique Sunburst finish, comfortable and rock-solid three-piece neck and the tonal magnificence of dual Franz P90 Soapbar pickups. The welcome return of a true Guild classic. Also available in Black.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Pepe, ik heb respect voor je kennis en gear maar hier zit je echt fout. De aristocrat heeft bend sides, bend laminate top met 2 spruce braces, lengte richting. Ik heb 2 jaar voor Guild gewerkt, heb grofweg 120 van die bakken onder handen gehad.

    De bluebird, grofweg 500 stuks. Die is wel begonnen als een solid blok mahonie. Kamers erin gefreesd, top erop. De m75 is net 'n arch top. Het is een archtop.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De Tom op een m75 heeft 2 bredere voetjes waar ie op rust. Heeft vroeger los gezeten. Die gouden van de t.s.is los. De zwarte van nu heeft 2 heel kleine pinnetjes zodat de brug niet schuift. Maar vast zitten doet 't zeker niet.


    Ik weet dit zeker want de nieuwe m75's zijn gemaakt onder leiding van de Cordoba music group. De gouden is direct door cmg gediscontinued en is er 1 uit het fender tijdperk. Fender of cmg, beiden absoluut prima.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Je wil geen Bigsby omdat je de best ter wereld werkende trem wil, je wil een Bigsby omdat het een Bigsby is.
    Dat betekent, geen duikvluchten en een beetje haspelen met snaren opzetten. Het betekent ook cool looks en een harmonische vibrato alsof er engeltjes een kudde koeien opdrijven.
    De Duesenberg trem heeft mijn sympathie, dat wel.

    Over de zwakke top:
    De Aristrocrat is geen hollow body, het is chambered (correct me if I am wrong) en de top is dus geen issue

    Stel dat ie full hollow zou zijn zoals mijn Gretsch, 225 en 330, dan is het probleem niet het gewicht van de Bigsby maar de top bevestiging voor het schroefje dat de boel weerhoud van zijdelings schuiven. Dan is een oplossing een blokje aan de binnenkant verlijmen maar enkel voor dat schroefje.
    De top van de gitaar lacht om het gewicht van de bigsby, daar kan je op gaan staan (zou ik niet doen)

    Maar is dus niet full hollow. En een ToM kan enkel als daar minimaal een soundpost zit want net zoals een Bigsby, 3 of 5 lagen fineer is sterk maar tricky om daar schroeven in te draaien.
    Over de bigsby, ik ben niet een traditionalist. Ik kijk naar praktisch nut, vandaar het voorstel van de duesenberg.

    Over de top. Ik heb die dingen in handen gehad en ook moeten slopen. Omdat de top zo dun is, er maar 2 verticale braces zijn, breekt die top moeiteloos. Ik kon de top breken met kinderlijk gemak. Ik zag de top millimeters buigen met zwaardere snaren. Die bigsby drukt die top kapot. Spreek ik uit ervaring... Het drukken op die arm is namelijk wat de top niet aan kan.

    Maar goed... Het zal mij wat. Ik heb mijn advies gegeven.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Ik ga enkel uit van wat Guild er zelf over zegt he. Chambered, dat betekent gefreesd in solid.
    Verder heb ik er geen oordeel over.
    Je kan overigens vrij makkelijk zelf de proef op de som nemen. Schroef een pickups er uit en voel of de Tom ondersteuning heeft.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denis.hermans Bekijk bericht
    Door heen de "geschiedenis" is het wel wat veranderd qua uitbgebrachte modellen maar volgens mij is de M75 uit de newark reeks wel degelijk hollow . De bluesbird is chambered.
    De m75 was altijd hol.

    Wat misschien verwarring veroorzaakt is dat er staat body back solid mahogany. Ja, die achterkant is solid mahonie, maar wel 3mm dik 😂 de sides en top zijn gelamineerd. Daaruit zou je al moeten kunnen achterhalen dat dit bakkie hol is

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Zoals het er nu naar uitzicht ga ik het er dan toch niet echt op wagen...
    Alleszins bedankt voor je posts Orpheo.
    Misschien toch eens kijken naar een bluesbird en daar dan evt Phat cat p 90 in. Of ben ik nu echt aan t doordraaien 🤣🤣.
    Ach dromen mag...

  8. #28

    Standaard

    Kan, zelfs zonder roller.


  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Is dit geen beeld uit een youtube video zonder enige verdere uitleg ? Bigsby wordt daar niet in gebruikt en de gitaar wordt zelfs niet bespeeld...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top