Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Welke snaren

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    865

    Standaard Welke snaren

    Hallo,
    Ik heb de Martin D 28 re imagened gekocht en ga deze komende week halen.
    De snaren die er op zitten vond ik niet fijn.
    De afstelling was ook nog niet ideaal.
    Op mijn D18 heb ik Martin sp snaren die bevallen me goed.
    Wat adviseren jullie op de D28 of waar heb je goede ervaring mee.
    Ik wil niet dikker dan 0.11 dat heeft te maken met veminderde kracht in mijn vingers.
    Bedankt voor een reactie
    Han

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    de afstelling van een gitaar kan nogal wat uitmaken voor de bespreekbaarheid en beleving (of je er hard voor moet werken of dat ‘ie soepel speelt). Ik mag hopen dat als je een D28 koopt, dat dit gewoon in orde is voor dat geld.
    Wat snaren betreft, dat is nogal persoonlijk, op mijn acoustische gitaar speel ik al jaren op Elixir nanowebs 0.012”. Ik zou ze zeker aanraden, maar ik ken er genoeg die niks moeten hebben van gecoate snaren, maar op m’n acoustic zweer ik erbij! De klankkleur bevalt me, en ik houd van de gladde snaren. In elk geval veel plezier met je aanwinst! 👍🏼

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    +1 voor de afstelling. Ik gebruik zelf .012 snaren en er zijn mensen die mijn gitaren lichter vinden spelen dan hun eigen gitaren met dunnere snaren.

    Martin SP zijn ook gecoate snaren en ik vind die wel fijn. Dit in tegenstelling tot gecoate snaren van Elixir. Maar in coating zit verschil, je hebt nanoweb en polyweb. De snaren van Elixir voelen te glibberig aan en de coating laat los op de plaatsen waar je met plectrum aanslaat en waar de snaren in contact komen met de frets. Van veel langer meegaan is in de praktijk bij Elixir geen sprake.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    865

    Standaard

    Die afstelling komt wel goed, daar vertrouw ik op. De verkoper adviseerde Elixer of Veritas mar over die Veritas heb ik weer gelezen dat ze zwaarder aanvoelen dan wordt opgegeven.
    We hebben voor nu afgesproken dat er Elixer op komt om een wat groter verschil met de D18 te krijgen.

    Ik snap ook wel dat ik het zelf moet ondervinden maar ervaring van hier daar kun je wat mee.

    Met vr gr
    Han

  5. #5

    Standaard

    Ik denk dat je de dikte (of spanning) van je snaren ook (deels) zal willen baseren op je speelstijl en scalelength. Ik heb onlangs voor twee acoustics diverse setjes geprobeerd, verschillende diktes en merken. Ik speel het liefst fingerpicking met af en toe vibrato/bending. Voor mijn Aria met een scalelength van 25 1/2" kwam ik uiteindelijk dan toch uit op D'addario Extra Light Gauge .010 (Phosphor Bronze). Qua output merk ik weinig verschil met dikkere snaren. Met een set .012 wordt op deze gitaar mij de snaarspanning gewoon veel te hoog. Op mijn Taylor heb ik nu naar tevredenheid een setje .011 Cleartone (Phosphor Bronze). De Taylor is wel een shortscale waardoor de spanning wat lager uitvalt. Op de Taylor zaten Elixirs Nanoweb en heb die weer geprobeerd maar die bevielen mij niet. Vindt ze ook behoorlijk prijzig.

    Indien je voornamelijk strummt op je acoustic zul je wellicht wat dikkere snaren kiezen.
    Laatst gewijzigd door Paul ST; 7 oktober 2018 om 12:10

  6. #6

    Standaard

    Martin SP snaren op mijn D28 gehad.
    Nu D'Addario EJ11. Voor strummen zijn die - voor mij - goed genoeg.
    Heb ergens gelezen dat een pallisander gitaar met deze snaren een goede combi zijn.
    (haalt het boomy karakter een beetje weg....)
    Maar ja, dat kan ook suggestie zijn.
    Zo heb ik op mijn Eastman - mahonie zijkanten en bodem - de EJ16 snaren zitten.
    Die zouden weer meer warmte geven. (qua geluid dan....)

    Speel niet zo erg veel meer op de D28, maar vervang ze ongeveer elke 5 - 6 maanden.
    Misschien dat andere snaren het langer 'uithouden'.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Veel plezier met je nieuwe gitaar iig! Op mijn Eastman AC422CE gaat een setje Elixirs ongeveer een maand of drie / vier mee. Finger style, geen plectrum. Wat eerder gezegd werd wat betreft het loslaten van de coating bij stevig plectrum gebruik, daar heb ik dus geen hinder van.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top