Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Versterker opstarten na vernieuwen filter caps

    Ik ben het één en ander aan het lezen over het opstarten van buizenversterkers die lang stil hebben gestaan (n.a.v. mijn topic over de Framus amp). Bijna overal lees ik dat het verstandig is met een Variac o.i.d. de spanning langzaam op te voeren om de elco's / filter caps weer te vormen (het alu-oxidelaagje te laten herstellen).

    Nu vraag ik mij af hoe dat dan zit met nieuwe filter caps. Ik neem aan dat het verstandig is eenzelfde proces te volgen? Je weet immers niet hoe lang de nieuwe caps op de planken hebben gelegen bij de leverancier? Dat zou betekenen dat als je niet beschikt over een Variac het niet verstandig is zelf filter caps te vervangen en je amp daarna weer zomaar aan te zetten?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #2

    Standaard

    Goed om weten. En aan hoeveel begin je dan? Hoe lang? En wanneer voer je op? En in welke stappen?

    EDIT: ik las net info in andere Topic. Is duidelijk...
    Laatst gewijzigd door prsguy; 4 oktober 2018 om 14:14

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Een poging om mijn eigen vraag te beantwoorden:

    Een cap kan minder goed of helemaal niet meer functioneren door:
    - beschadiging van het aluminium-oxide laagje
    - uitdroging van het elektroliet



    Als elco's lang niet gebruikt worden (niet onder spanning staan) wordt het oxidelaagje langzaam aangetast (met kortsluiting in de elco als gevolg en kan die klappen). Het electroliet verdampt langzaam, dus hoe langer niet gebruikt hoe 'droger' een elco. Dit gaat sneller bij toepassing in warme omgevingen (bijvoorbeeld naast buizen in een buizenversterker).

    Als het oxidelaagje beschadigd is kan dit hersteld worden door de geleidelijke vorming met langzaam toenemend voltage. Maar dit heeft geen invloed op het elektroliet: als dat is uitgedroogd is de cap onherstelbaar kapot?

    Van nieuwe caps mag je verwachten dat ze nog niet zijn uitgedroogd (electroliet intact) en als dat wel het geval is heeft langzame vorming daarop geen invloed. Dus vanuit dit perspectief gezien zou langzame vorming zinloos zijn bij nieuwe caps.

    Maar kan het alu-oxidelaagje al aangetast zijn bij nieuwe elco's? Hoe snel gaat dat? Maanden? Jaren? Tientallen jaren? Hoe dan ook, vanuit dit perspectief kan langzame vorming van nieuwe caps geen kwaad (het is hooguit overbodig).

    En dan nog een conclusie: oude caps waarbij het alu-oxidelaagje is aangetast maar het elektroliet nog intact is, kunnen worden hersteld door langzame vorming. Is het elektroliet echter uitgedroogd dan helpt ook langzame vorming niet meer en is vervangen de enige remedie.

    Lijkt dit een beetje logisch?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4

    Standaard

    Je conclusie is correct.

    Kan een nieuwe condensator beschadigd zijn? Definieer "nieuw". Ik heb advertenties voorbij zien komen waar 40 jaar oude elko's als NOS verkocht worden. Reken er daarbij maar op dat ze gortdroog zijn. Zelf zou ik, voor gebruik op hobby en knutselvlak een elko na een jaar of 5 als "verouderend" beschouwen. Als ik het over de professionele boeg gooi, bijvoorbeeld voor de inkoop van massaproductie, zou ik een jaar als maximum beschouwen.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Cool! Altijd goed je niet-door-veel-kennis-van-zaken-gehinderde conclusie bevestigd te zien!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top