Onlangs heb ik een Kremona Solea (2013) op de kop weten te tikken. Een prachtige gitaar in nieuwstaat. Dus voor het eerst sinds ik ca. tien jaar met spelen begon heb ik weer een nylonsnarige gitaar.

Nu heb ik alleen een lichte buzz op de lage E-snaar als ik 'm open aansla (en niet eens zo hard). Er zit ook buzz op de eerste en tweede fret van de A en D snaar. Dit wordt geminimaliseerd als ik mijn vingers netjes vlakbij de fret zet. Maar soms kom je niet helemaal perfect uit en moet je je vinger gewoon ergens in het vakje kwijt, toch?

Aan de hals zie ik eigenlijk geen afwijkingen. Topkam en brugzadel zijn ook nog onaangepast, de actie is ook niet overdreven laag. Aangezien het om een vrij kostbare gitaar in verder perfecte staat gaat, zou ik eerder denken aan de snaren (maar ook die zien er goed bevestigd uit en klinken erg goed) of bijv. iets als de luchtvochtigheid. Het zou kunnen dat de gitaar een tijdje in opslag heeft gestaan.

Het afstellen van western- en elektrische gitaren beheers ik wel, maar ik kan me voorstellen dat de spelregels op een nylon misschien anders zijn en ik op andere zaken moet letten.

Iemand een goed idee?