Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Aardeprobleempje!

  1. #1

    Standaard Aardeprobleempje!

    Momenteel ben ik bezig om van een wijnkistje een gitaar te maken. Ik heb vooralsnog wat goedkope Chinese elementen besteld, voorbedraad. Het is immers pas de tweede keer dat ik een eigen gitaar maak en 't blijft maar een wijnkistje.

    Dit zijn ze:
    https://nl.aliexpress.com/item/Loade...41f84c4dyOS4mz

    Drie draden dienden nog vastgezet te worden: twee rode aardedraden vanaf de volumepot en een gele. Eén aardedraad heb ik aan de output gemaakt, de gele draad ook. De andere aardedraad had ik in eerste instantie aan de achterzijde van de brug gesoldeerd. Bij het inpluggen krijg ik geluid, alle elementen werken, maar er zit een brom in het signaal. Als ik de aardedraad niet tegen de brug houd, maar tegen de achterzijde van de output (zeg maar waar de kabel 'm raakt) houd, is de brom weg. Alleen dan doen de elementen het ook niet meer. Ik heb de aardedraad tegen zo'n beetje alle plaatsen gehouden die ik kon bedenken, maar de brom blijft hoorbaar.

    Ik ben, zoals jullie lezen, geen echte held met solderen, weet iemand wat hier mis gaat?

  2. #2

    Standaard

    Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
    Systeembericht
    Sorry, er zijn geen posts om te bekijken.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Powderfinger Bekijk bericht
    ... Als ik de aardedraad niet tegen de brug houd, maar tegen de achterzijde van de output (zeg maar waar de kabel 'm raakt) houd, is de brom weg. Alleen dan doen de elementen het ook niet meer.
    Die jack is niet voorgemonteerd dus die draadjes kun je nog verwisseld hebben.
    Dat zou de brom verklaren en mogelijk ook bovengenoemd fenomeen als ik goed begrijp wat er staat.

    Kun je een foto posten van hoe die jack nu is bedraad? Je kunt het ook gewoon even proberen met omdraaien, er gaat niks stuk. Of de brom verdwijnt (dan zat het verkeerd) of het wordt nog erger (dan zat het toch goed)
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Je zal een aardedraad hebben die ergens aan de behuizing van een pot zit. Gewoon even fysiek volgen. Zo zal er ook een tweede zijn. Die gaan naar de ring van de jack input en naar de brug. Vanaf je schakelaar moet een losse draad komen. Die gaat naar de tip van je input. Dan moet de brom weg zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Kut, een strat. Je moet inderdaad het signaal, de tip, van je volumepot aftappen. Er is een lipje dat aan massa zit, eentje die aan de schakelaar verbonden zit en de andere, die gaat naar de tip.

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

  7. #7

    Standaard

    Dank voor de reacties. Ik zie zo snel op m'n telefoon niet hoe ik een foto kan uploaden. De volgorde is goed aan de jack input. Een bevriende gitarist zei dat ik de overtollige aardedraad (die volgens mij eigenlijk aan de brug hoort) dan aan de aarde van de output moest maken. Dit heeft de brom wel verminderd, maar ik vind het toch vreemd.

    Morgen zal ik een nieuwe draad van volumepot naar de brug solderen en kijken of ik een foto kan uploaden. Vanaf de schakelaar gaat er geen draad naar de input. De niet-aarde draad komt vanaf de middelste pool van de volumepot.

  8. #8

    Standaard

    Ik realiseer me net dat ik de brug wel geverfd heb. Aan de onderkant weliswaar niet, al is 't daar ook wel wat uitgelopen. Kan dat van invloed zijn?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Draai eerst een de twee draden op de output om.

  10. #10

    Standaard

    Die heb ik nog niet zo makkelijk vastgekregen en zouden goed moeten zitten: aarde zit op het pinnetje die aan de 'ring' zit. Als dat logisch omschreven is. Tevens gecheckt bij een andere gitaar. Op hoop van zegen had ik de output al een keer vervangen.

    Ik krijg het plaatje niet embedded, maar zie hier de achterzijde: https://imgur.com/a/RGFuzHA

    Het wat ingebrande puntje bij de brug is een gaatje dat ik geboord had om de aarde vanaf de volumepot aan de brug te solderen. Dat had ik als eerste gedaan, maar gaf dus een brom.
    Laatst gewijzigd door Powderfinger; 29 september 2018 om 10:05

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top