Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 47
  1. #1

    Standaard Tele + versterker combi

    Hey iedereen!

    Allereerst: sorry als ik dit in het verkeerde topic gooi . Is natuurlijk gitaar + versterker gerelateerd.

    Twee jaar terug heb ik een Fender American Special telecaster gekocht met een Hot Rod Deluxe versterker erbij. Thuis kwam ik erachter dat ik het hoog/heldere in deze versterker wel erg veel aanwezig vond (niet mijn smaak). Daarom dus teruggebracht naar de winkel en een versterker van een vriend geleend. Dit is een hele oude transistor Bluescube waar mijn telecaster totaal niet in uitkomt en zorgt zelfs voor een 'huilerig' geluid. Daarnaast is dat ding totaal afgeschreven, wat naar mening een van de oorzaken is van het geluid.


    Nu wil ik heel graag een nieuwe versterker zodat ik weer op mijn tele ga spelen. Buizen hebben zeker voorkeur, maar wel eentje die ook op lager volume een mooi buizenrandje heeft (omdat ik veel thuis speel). Zelf denk ik aan een bedrag van maximaal €600,- aangezien mijn elektrische gitaar meer voor erbij is.


    Ik kwam gisteren deze video tegen: https://www.youtube.com/watch?v=OaIPmyV-TF4. Dit is het geluid dat ik zoek. Lichte overdrive en clean toch wel lekker warm zoals je later in de video ook terughoort. Een goede ingebouwde reverb is fijn, maar niet enorm noemenswaardig aangezien je hier gemakkelijk een pedaal voor kan gebruiken.

    Note: op de video hoor je een dikke Mesa amp die niet in het budget past.

    Graag hoor ik jullie voorstellen

    Martijn
    Laatst gewijzigd door MartijnR93; 27 september 2018 om 20:07

  2. #2

    Standaard

    treed je ook op of ben je dit van plan te gaan doen binnenkort? zo nee dan zou ik niet zo snel buizen kiezen voor thuisgebruik dat is snel veel te luid heb eens een fender vibrochamp gehad 5 watt fulltube uit de 70's voorbij standje 2 kwam hij niet, voluit kwam het behang bijna los van de muren, man wat een lawaai voor zo'n klein dingetje.
    buizen gaat met gelijke wattage veel harder dan een transistor bakje, probeer eens een moderne modeling versterker die zijn tegenwoordig erg goed je merkt maar weinig verschil met het echte werk kan je lekker met diverse versterker modellen en ingebouwde effecten experimenteren, en die klinken op laag volume ook prima.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.322

    Standaard

    Nee, modelling is geen alernatief voor een tube amp, wil niet zeggen dat het niet praktisch is, of slecht klinkt, maar 't is gewoonweg niet eenzelfde ervaring.
    Ik heb Midwolda zijn Vibrochamp hier staan om te proberen, 6 watt, en dat is goed op volume te houden.
    Valt me op dat mijn telecaster met little '59 & STR1 er goed op klinkt, beter dan op mijn eigen AC4C1.
    Then again, dat is een kwestie van smaak, mijn Vox heeft meer bottom, de Vibrochamp meer sparkle, en ik houd juist van sparkle.
    Vox AC4C1 laat zich raden, is 4 watt, en thuis bruikbaar.
    Vol open ga je er op kleine podia ook nog wel mee wegkomen.
    En hij heeft een mastervolume, dus je kunt er crunch uit krijgen, nog aardig wat eigenlijk.
    Ze zijn betaalbaar, 300 / 370 euro ofzo.
    Kwestie van uitproberen.
    Zou best eens iets voor je kunnen zijn.


    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.563

    Standaard

    Ja, ik zou ook voor een Vox gaan. Probeer ook eens een AC15 C1. Is voor thuis wat zwaar misschien, maar met de mastervolume is ie best te temmen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.322

    Standaard

    Tegenwoordig ook een ac10 op de markt, met reverb.
    Maar als het om volume gaat, thuis, dan lijkt dat me al teveel van het goede.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    De overdrive en het randje wat je in de video hoort komt van een Wampler TripleWreck pedaal, zie 4:03. Ik hoor ook nog compressie, die ergens anders vandaan komt. Zo'n randje is ook op lage volumes goed te doen met een pedaal. Ik speel tegenwoordig thuis meestal gitaar via m'n computer maar er staat hier een 50 watt KH met een 4 x 12 kast en die klinkt ook op laag volume niet verkeerd.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik moest meteen aan een Peavey Deltablues denken. Trouwens, de toneknop op je tele is een machtig wapen, van lekker zompig tot full spank.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.563

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Tegenwoordig ook een ac10 op de markt, met reverb.
    Maar als het om volume gaat, thuis, dan lijkt dat me al teveel van het goede.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
    Valt mee hoor, mijn AC30 is ook best op huiskamerniveau te houden. Natuurlijk is het overkill, maar dat is elke buizenamp. Het mooie van een wat dikkere versterker is dat ie ook op laag volume al wat meer body heeft. En met de mastervolume kun je wel een lekkere crunch krijgen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Vergeet ook niet dat die speakers in bijv de Fender Hotrod serie een vervelend doordringend tophoog hebben. Dat zou je ook kunnen oplossen door er een speaker in te zetten (klusje van 10 minuten) met een wat warmer karakter. Ik heb persoonlijk goede ervaring met de Eminence Cannabis Rex.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.563

    Standaard

    Het is niet alleen de speaker die verantwoordelijk is voor dat irritante tophoog. Zelfs met een oude Celestion G12H vond ik hem niet fijn. Mensen dichten bijna magische veranderingen toe aan een speakerswap, dat was al zo toen ik hem had, maar het zijn tweaks in de marge. Beetje dit, beetje dat. Maar het karakter van de amp blijft hoorbaar, en dat is veel los laag en veel schreeuwend midhoog.
    Laatst gewijzigd door Kim Wilson; 28 september 2018 om 09:01
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top