Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 58
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Nee, de speaker heeft geen dubbele conus! (Ik heb ‘m er af gehad, want er lag wat vuiligheid mee te rammelen in de conus.)
    Haha, als ik het goed zie in die brochure lees ik:

    Speaker: 25cm HiFi special

    en

    Frequency: 35 - 20.000 Hz

    Erg optimistisch voor een speaker van dat formaat zonder dubbelconus
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Framus Strato 345 amp (EL36)

    Verbeterde versie!



    - De bias voorziening heeft inderdaad een eigen wikkeling, heb ik opnieuw getekend. Vóór de 180R meet ik -39V~ die wordt -50V = na de diode en elco. De tremolo is de variable bias-variant.

    - toonregeling iets anders getekend, was inderdaad de aarde vergeten. *Edit: hmmm, klopt toch niet zoals ik het getekend heb... dan zou alles naar aarde gaan... het is lastig te zien, denk dat de aarde op het punt moet zitten waar alle b-terminals samen komen. (Het signaal gaat door afgeschermd draad en de mantel zit aan de b-terminals op een gegeven moment en die gaat naar aarde.)

    - de NFB komt tussen de weerstanden binnen ipv ervoor zoals ik eerst had getekend.

    - de pot tussen de kathodes van de EL36’s is 30 ohm en de loper gaat inderdaad naar aarde. Balans-pot? Om ongematchde buizen te kunnen gebruiken?

    - de weerstanden op de K en A van de PI zijn inderdaad erg verschillend, maar het is echt 56k en 3,3k.... gek inderdaad. Een Princeton (Reverb) amp heeft dezelfde PI-constructie (een 12ax7 helft, wat de 2e helft van een ECF80 in feite ook is) maar daar zijn beide inderdaad 56k. Misschien leuk om die 3k3 door een 56k te vervangen en kijken wat er dan gebeurt?
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 28 september 2018 om 08:41
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Haha, als ik het goed zie in die brochure lees ik:

    Speaker: 25cm HiFi special

    en

    Frequency: 35 - 20.000 Hz

    Erg optimistisch voor een speaker van dat formaat zonder dubbelconus
    Het is denk ik een Elbau luidspreker. Is bijna 12” maar net iets kleiner. Ik meet 11 ohm op de terminals. Ik denk daarom dat ‘ie 15 ohm is, dat zie ik vaker bij Duitse amps, 16 ohm deden ze niet aan ;-)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Verbeterde versie!
    - toonregeling iets anders getekend, was inderdaad de aarde vergeten. *Edit: hmmm, klopt toch niet zoals ik het getekend heb... dan zou alles naar aarde gaan... het is lastig te zien, denk dat de aarde op het punt moet zitten waar alle b-terminals samen komen. (Het signaal gaat door afgeschermd draad en de mantel zit aan de b-terminals op een gegeven moment en die gaat naar aarde.)
    Mooi gedaan maar nu heb je de uitgangen van de mixer kortgesloten. Dat aarde teken een lijntje naar links verplaatsen en youre done.




    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    - de NFB komt tussen de weerstanden binnen ipv ervoor zoals ik eerst had getekend.
    Had ik ook al mijn twijfels over.




    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    - de pot tussen de kathodes van de EL36’s is 30 ohm en de loper gaat inderdaad naar aarde. Balans-pot? Om ongematchde buizen te kunnen gebruiken?
    Hiermee regel je idd de zaagtand op de anode weg resulterend in nul brom aan de uitgang.




    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    - de weerstanden op de K en A van de PI zijn inderdaad erg verschillend, maar het is echt 56k en 3,3k.... gek inderdaad. Een Princeton (Reverb) amp heeft dezelfde PI-constructie (een 12ax7 helft, wat de 2e helft van een ECF80 in feite ook is) maar daar zijn beide inderdaad 56k. Misschien leuk om die 3k3 door een 56k te vervangen en kijken wat er dan gebeurt?
    De onderste buis kan zo nooit sturing krijgen, de fasedraaier is een serieschakeling van weerstanden en de stroom daar doorheen veroorzaakt een spanningsval over die weerstanden. Het is niet moeilijk in te zien dat het spanningsval over de 3k3 veel kleiner zal zijn dan over de 56k. Je onderste buis krijgt dus nauwelijks sturing, meet maar met de scoop.


    En die speaker lijkt me idd een duitser hoor, kwam je veel tegen in telefunken meubeltjes etc.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #15

    Standaard

    Da's bij Celestion niet anders hoor. Was voorheen ook gewoon 15 ohms.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Verbeterde versie!

    - de weerstanden op de K en A van de PI zijn inderdaad erg verschillend, maar het is echt 56k en 3,3k....

    Nog even hierop terugkomend, dit is echt onmogelijk!

    Geg:
    1 spanning over de cathode weerstand zou 78V moeten zijn.
    2 Ub is 238V
    3 Ua is 160V

    Uk kun je uitrekenen door ((Ub-Ua) / 56k) x Rk

    Uk is dan ((238 - 160)= 78V / 56000) = 1.4 x 3300 =4​.6V.

    Jij geeft in je schema een Uk aan van 78V wat idd correct zou zijn. Het kan dan niet zo zijn dat Rk 3k3 is.



    EDIT:

    Ik zie het ineens, vol verwondering nog eens kijkend naar het schema zag ik dat het rooster aan massa hangt via 1M5. Dit klopt ook niet want als het rooster op 0V is gedefinieerd komt er niets uit de cathode. Je ziet dus iets over het hoofd en dat is dit: De 1M5 zit tussen cathode en onderkant van de 3k3. Deze 3k3 bepaald namelijk je buisstroom. Wat jij als massapunt ziet is in werkelijkheid een punt naar een tweede 56k en daarna zit hij pas aan massa.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 28 september 2018 om 10:33
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    (verwijderd, had de nieuwe reactie van Cluseau gemist en die moet ik eerst verwerken ;-)
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 28 september 2018 om 11:11
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Bedoel je 'm zo Frans?



    Ben nu niet thuis, ik kan pas vanavond kijken hoe het echt zit :-(
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Bedoel je 'm zo Frans?
    That's my boy
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    That's my boy
    Gecheckt en dat is 'm inderdaad!!
    Ik heb aanvankelijk de 56k gemist omdat die naar aarde gaat via de terminal van de mid-pot! Heb ik in het schema aan moeten passen, ik had die aangezien als onderdeel van de toonregeling van midpot naar aarde, maar de terminal is zelf het aarde punt! (Er loopt vandaar een lijntje naar een dedicated boutje aan het chassis.)

    Allemachtig, die point-to-point bedrading is lastiger dan overzichtelijke eyeletboards, turretboards of stripboards.... maar volgens mij ben ik er nu zo goed als.

    Hier is de 1.0 versie:

    Laatst gewijzigd door Little Jay; 28 september 2018 om 19:37
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top