Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Framus Strato 345 amp (EL36)

    (In deze rubriek geplaatst vanwege wat technische vraagjes)

    Er staat bij mij momenteel een oude Framus Strato 345 amp. Een eind jaren 60 versterkertje van Framus. Leuk ding, destijds geadverteerd als 45 watt, maar met EL36’s als eindbuizen lijkt me dat meer zo ergens tussen 25-35 watt.

    Het ding lijkt volledig origineel, wel ooit wat capjes vervangen zo te zien (maar alle (ont)koppel caps lijken nog oud).

    Anyway, op zoek naar een schema kon ik dat nergens vinden. Ook niet via Framus-vintage.de, daar kreeg ik het antwoord dat bij het faillissement in ‘74 alle bouwtekeningen en schema’s verloren zijn gegaan.

    Dus dat leek me een leuke gelegenheid om dat dan zelf te maken. En na 2 dagen freubelen met Windows Paint en zaklamp en vergrootglas in de amp was dit het resultaat:



    Mijn vraag: zien jullie gekke dingen? Ik vond de balans-pot naar aarde tussen de kathodes van de eindbuizen merkwaardig, nooit eerder gezien. Een hum-balance? Ook de lijntjes vanaf de schermweerstanden vanaf pin 4, via een 470k vond ik merkwaardig: die gaan naar de OT, terwijl daar normaalgesproken de B+ op staat meen ik? (Maar misschien komen ze niet echt uit de OT maar zijn daar gewoon aangesloten op de rode B+ lijn vanuit A, slecht te zien).

    De manier waarop de volumepots van alle kanalen aan elkaar geknoopt zijn is ook vreemd in mijn optiek. Waarschijnlijk om een soort mixer-functie te bewerkstelligen?

    Feedback op het schema welkom!

    De amp speelt met een behoorlijke brom, ongetwijfeld omdat de elco’s vervangen moeten worden. Weet niet of ze origineel zijn, misschien ooit in de jaren 70 vervangen of zo (de lassen lijken origineel).

    De koppel caps op de roosters van de EL36’s (pin) zijn de eerste kandidaat om te vervangen. Misschien beter om alle koppelcaps maar rücksichtlos te vervangen? Die dingen zijn volgens mij 50 jaar oud.

    Foto’s in de volgende post!

    *edit: ik ga de voltages nog meten en die komen erbij in het schema, maar het leek me beter de voltages met verse elco’s en koppelcaps in het schema te zetten.
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 27 september 2018 om 10:37
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    En de foto’s:













    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2008
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    116

    Standaard

    Die EL36 hebben een vrij lage schermrooster spanning nodig. In mijn Philips amps zitten ze ook en daar staan ze op 150 V bij een B+ van 300V. Zo te zien staat hij in ultralinear geschakeld op de trafotaps. Weet je zeker dat die roosterweerstanden 470 Kohm zijn?
    Meestal zijn die dingen 470 tot 1000 ohm.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaBerY Bekijk bericht
    Die EL36 hebben een vrij lage schermrooster spanning nodig. In mijn Philips amps zitten ze ook en daar staan ze op 150 V bij een B+ van 300V. Zo te zien staat hij in ultralinear geschakeld op de trafotaps. Weet je zeker dat die roosterweerstanden 470 Kohm zijn?
    Meestal zijn die dingen 470 tot 1000 ohm.
    Oeps, goed gezien! Ze zijn inderdaad 470 Ohm!

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Een Framus versterker, ik wist niet dat ze dat in die tijd hadden. Leuk Gave dingen verzamel je.

    Zo'n rode kap om die speakermagneet is dacht ik wel typisch Duits, Van die oude Heco HiFi speakers hadden dat ook om de woofer en ik heb ook weleens een oude orgelspeaker gehad waar dat om zat. Frequentiebereik tot 35 - 20.000Hz? Zal een dubbelconus breedbander zijn dan en dan gespecificeerd binnen ±8dB o.i.d.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Nee, de speaker heeft geen dubbele conus! (Ik heb ‘m er af gehad, want er lag wat vuiligheid mee te rammelen in de conus.)

    Ja Framus had 4 of 5 modellen versterkers in die tijd. Volgens mij behoorlijk zeldzaam want ik zie ze nooit en er is ook weinig over te vinden:

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ziet er nog redelijk netjes uit.

    In het schema een paar foutjes gezien:

    1 De volumepotmeters zitten allemaal aan elkaar maar dit punt moet wel aan massa hangen anders wordt er niets geregeld.

    2 De potmeter aan de kathode's van de eindbuizen zet ik een vraagteken bij. Hij zou met de loper aan massa kunnen zitten zoals de potmeter tussen de gloeidraden. In dat geval kun je verschil in de eindbuizen compenseren.

    Een tweede mogelijkheid is om de klasse instelling enigsinds variabel te maken. Wat is de waarde van de pot?


    edit
    3 eerste buis mist cathode referentie.

    4 De fasedraaier (buis 3b) heeft in het algemeen dezelfde weerstand aan de cathode als aan de anode. Bij jouw zijn die errug verschillend, lijkt me niet te kloppen.

    5 Kijkend naar het bias circuit zie ik dat deze van een fase van de hoogspanning wordt afgepikt. Daarna een weerstand van 180 ohm en 68k. De negatieve spanning die hiern uit komt zal net zo hoog zijn als de hoogspanning zelf. Klopt denk ik ook niet.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 27 september 2018 om 22:15
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ha thanks Frans! Ik duik weer met de zaklantaarn en vergrootglas de amp in om jouw punten na te lopen!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ziet er nog redelijk netjes uit.

    In het schema een paar foutjes gezien:

    1 De volumepotmeters zitten allemaal aan elkaar maar dit punt moet wel aan massa hangen anders wordt er niets geregeld.

    2 De potmeter aan de kathode's van de eindbuizen zet ik een vraagteken bij. Hij zou met de loper aan massa kunnen zitten zoals de potmeter tussen de gloeidraden. In dat geval kun je verschil in de eindbuizen compenseren.

    Een tweede mogelijkheid is om de klasse instelling enigsinds variabel te maken. Wat is de waarde van de pot?


    edit
    3 eerste buis mist cathode referentie.

    4 De fasedraaier (buis 3b) heeft in het algemeen dezelfde weerstand aan de cathode als aan de anode. Bij jouw zijn die errug verschillend, lijkt me niet te kloppen.

    5 Kijkend naar het bias circuit zie ik dat deze van een fase van de hoogspanning wordt afgepikt. Daarna een weerstand van 180 ohm en 68k. De negatieve spanning die hiern uit komt zal net zo hoog zijn als de hoogspanning zelf. Klopt denk ik ook niet.
    Wat punt 5 betreft heb ik eigenlijk op de gok een lijntje naar de trafo getrokken. Er gaat iets de trafo in maar ik kan niet zien hoe en wat. Kan het zijn dat de trafo een aparte wikkeling voor de bias stroomvoorziening heeft? (Die -50v is heb ik zojuist gemeten en dat lijkt me wel correct)).
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Die min 50V= is zeker oke maar die bereik je niet met deze weerstanden als hij is afgetakt van de HS wikkeling. De deler is 1:378. Dat is zo goed als niks dus houd je de volle HS (299V~) over maar dan in negatief.

    Je zou even de wisselspanning kunnen meten op die 180Ohm weerstand dan weet je of hij een eigen wikkeling heeft. Zit hij toch op de hoogspanning dan zou het me niet verbazen als jouw 180R 180K moet zijn. Dat is namelijk 1:2,64 wat wil zeggen dat een spanning van 300V wordt terug gebracht naar 82V. Nog aan de hoge kant maar al veel redelijker.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top