Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard Niet in originele positie terugkomen van vibrato

    Ik heb een vraagje over het niet in originele positie terugkomen van mijn Floyd Rose. Als ik mijn FR in een richting gebruik dan komt ie in principe op de originele positie terug, maar als ik in de andere richting nog een keer beweeg dan blijft ie hoger (of lager natuurlijk) staan bij het terugkomen. Het is niet veel maar net genoeg om het geheel net iets uit stemming te brengen.

    Heeft iemand hier ervaring mee gehad en zo ja, hoe heeft hij/zij dat toen opgelost? Ik heb een tube nut saus wat ik ook gebruik voor andere gitaren en zat erover te denken om dit op de scharnierpunten te smeren bij een volgende snaarwissel.

    Alvast bedankt.
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  2. #2

    Standaard

    ik zou eerder naar de scharnier punten van de FR kijken. hij moet sterk genoeg zijn om de snaren terug te krijgen.
    Misschien even de Veren controleren etc
    Gibson Les Paul Slash Signature 2008, Gibson Les Paul Classic 2007, Gibson les paul Standard Faded Tobacco 2007, Epiphone Slash's Snakepit Les Paul 1995, Epiphone Slash Firebird, Gibsun Les Paul junior DC, Kauffmans Telecaster | Marshall JVM205H, Marshall 2555sl, Marshall AFD100, PRS MT15, Koch 2x12 Cab

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Op wat voor gitaar zit die FR en is dat origineel? Heb je dit sinds kort of is het altijd al een probleem geweest? Is er iets veranderd zoals bijv. snaardikte?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.177

    Standaard

    Nut sauce is toch bedoeld om de boel bij de nut wat beter te laten glijden? Prima bij een vintage-style tremolo waarbij de snaren wel eens de neiging hebben te klemmen in de (niet goed uitgevijlde) topkam, maar een FR is double locking. Het idee van locking is min of meer dat het vast zit. Als je schroefjes goed aangedraaid zitten moet het niet in de topkam zitten. Mijn vermoeden is dus dat het in het tremolo gedeelte zit. Een keer een goede afstelling kan bij die krengen wonderen doen (verspanning vernaderd door de loop der jaren?).
    Verder zijn er natuurlijk veel verschillende FR modellen, van de ZR modellen en duurdere varianten waar de heren Vai, Satrinai en noem maar op mee spelen, maar ook die in een gooi- en smijt Ibbi van een paar honderd euro zitten. Die zijn vaak van een wat andere samenstelling gemaakt waardoor ze wat zachter van materiaal zijn en snel slijten op de knife-edges en uiteindelijk leidt dat vroeg of laat tot ontstemmende tremolo's

  5. #5

    Standaard

    De base plate moet zo perfect mogelijk in lijn met de snaren lopen. Dat is dus vaak ook evenwijdig met de body.
    Verder moeten de messen en de studs zo perfect mogelijk zijn. Geen bramen of platte kanten dus.
    Laatst gewijzigd door Agent_Smith; 29 september 2018 om 09:43 Reden: typo
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Maar even wachten op Elric lijkt me.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    In ieder geval bedankt voor alle reacties. De Floyd Rose staat boven de body en staat nu evenwijdig met de body. Dus niet met de snaren vanwege de hals hoek. Daarbij moet ik zeggen dat ik dit probleem nog niet heel erg lang heb.

    Wat mij verder nog opvalt is dat wanneer ik zonder versterker eraan (dan is het geluid van de veren beter waarneembaar) ik een extra geluid hoor vanuit de veren. Wanneer ik de FR bediend heb en weer naar een originele positie terug heb laten gaan, tikt of tikken de veer/veren nog een keer na. Dat gebeurd meestal pas na een seconde of twee.

    Komende week ben ik van plan om mijn snaren een keer te vervangen en zal dan ook de FR een keer eraf halen om inderdaad de scharnier punten te bekijken en op bramen of iets dergelijks letten.

    De FR zelf is (volgens mij) een Floyd Rose special series uit 2014. Hij zit origineel op een Charvel San Dimas die uit Mexico komt, dus een echte "high end" zal het waarschijnlijk niet zijn, maar dat het echt goedkope rommel is verwacht ik dan ook weer niet.
    Laatst gewijzigd door Elric; 30 september 2018 om 20:28
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    Ik dacht, ik kan net zo goed nu aan de gang gaan. Maar dit is een foto van de voorkant:



    Er zijn wel lichte slijtage plekjes te zien. De rechter kant ziet er net zo uit. Echter, van bovenaf zie je wat duidelijker dat het alleen de lak is die eraf is



    Ik zet nu de FR parallel met de snaren en niet meer met de body en hoop dan dat het verholpen is.

    Nogmaals bedankt voor alle tips!!
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top