Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1

    Standaard Gitaar-welving en bracing patroon (fan-bracing)

    Goed.. Het moet er maar eens van komen. Een eerste vraag van mijn kant op dit forum.

    Spaanse gitaar, klassieke gitaar; ze worden veelal met bol klankbord en bol achterblad gebouwd in diverse radii. Met ladder braces en met X-brace kan ik begrijpen hoe deze kromming overdwars in het blad gelijmd wordt door de lijmkanten van braces te krommen.

    Bij een 'fan-brace' kan ik me dat moeilijk voorstellen. Toch is in de meeste gevallen wél sprake van uitgeholde, gekromde solara en gebolde gitaar-vlakken. Fan-bracing:


    Hoe behouden de gitaar voor- en achterbladen hun dwarse kromming/welving als de verstijvings braces hoodzakelijk in de lengte verlopen?

  2. #2

    Standaard

    Allereerst: een klassieke gitaar heeft slechts een zeer geringe bolling, net genoeg om te voorkomen dat "bellying" optreedt als gevolg van de snaarspanning: een "deuk" voor de brug en een bult erachter. Daarvoor is de richting van de fan-bracing precies goed. de bolling in andere richting ontstaat vanzelf, omdat de randen van het blad op een plat vlak gelijmd worden (de zijwanden). De fans veroorzaken als het blad nog niet op de zijwanden is gelijmd een tunnel in de dwarsrichting van de gitaar, en bij het lijmen moet het blad links en rechts van de brug op de zijwanden worden gedrukt (al gaat het in de praktijk meestal andersom: zijwanden worden op het voorblad gelijmd dat op de solera ligt, maar het blijft een tunnel die naar een plat vlak geforceerd wordt, en zo een koepel vormt). Verder heb ik geleerd de brug aan de onderkant ca 1mm hol te maken. Door de stijfheid van de brug wordt deze kromming overgebracht op het blad.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top