Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Review Alliance VP-08 semi-acoustisch gitaar

    Recentelijk liep ik geheel onverwacht tegen een Alliance VP semi-acoustisch aan welke mijn interesse wekte van alleen al een foto.
    Dus me ook nog verder verdiept in dit merk maar er was vrijwel niets over te vinden. Het blijkt een gitaar te zijn van een merk wat maar kort bestaan blijkt te hebben ergens in de jaren negentig, maar in elk geval in het pre-euro-tijdperk.
    Ze zijn zelden te koop en de keren dat ze te koop zijn zijn ze redelijk goedkoop, waarover later meer. Dat wat er wel over te vinden is is vooral een hoop speculatie van personen die zelf aangeven het merk niet te kennen en er nooit bespeeld te hebben maar toch een mening denken te mogen hebben dat het dan wel niet veel zal zijn.

    Ik ging op het aanbod in en ben gaan kijken en proberen.
    Meteen al bij binnenkomst zag ik dat het zeker een gitaar de moeite waard was om eens goed te bekijken. Hij bleek in prima staat te verkeren. Zo’n goede staat dat ik denk dat er zelden op gespeeld is of dat hij zelfs slechts ter decoratie gediend heeft. En vrij snel was hij inderdaad verkocht.

    Nu na enige tijd ervaring ermee mijn review. Deze wil ik juist kwijt omdat er blijkbaar zoveel onduidelijkheid bestaat rondom dit merk wat hem een slechtere naam geeft dan hij verdient.

    De gitaar is behoorlijk degelijk en geheel volgens gangbare gebruiken gebouwd. Zo loopt bijvoorbeeld de nerf door op de twee achterplaten waardoor je duidelijk kunt zien dat deze daadwerkelijk gehalveerd en omgeklapt is zoals het hoort. Hetzelfde zie je terug in de zijkant waarbij de onderkant de spiegel is van de bovenkant.
    De hals is ook van een degelijke kwaliteiten hout en staat perfect, evenals de kast ook van een constructie is van degelijke houtsoorten.

    De afwerking is ook prima. De gitaar heeft een look met een schitterende glans op de eveneens prachtige laklagen. In mijn geval is dit een notenhout achtige look op achter- en zijkanten, en een prachtige eveneens zeer netjes afgewerkte Birdseye Maple Sunburst op de voorkant. Met afwerking van ivoorachtige randen over de gehele gitaar. Hoe mooi wil je het hebben?
    Er is op de hele gitaar geen enkele oneffenheid in de afwerking te vinden. Gewoon een super afwerking.
    Ontstemmen doet hij niet. Stemmen gaat erg soepel en vlekkeloos. Prima kwaliteit mechanismes.
    Tezamen met de afwerking in vergulde metalen oogt het geheel ook zeer chick.

    Door zijn degelijke opbouw en afwerking ligt de gitaar heerlijk in de hand. Je voelt en hoort de kwaliteit.
    Zijn klank is om dezelfde redenen ook prima. Hij klink erg mooi in zowel hoog als laag en heeft over zijn brede klankkleuren een diepe warme klank, en heeft een heerlijke aktie.

    Ingeplugd op een goede Marshall versterker klink hij eveneens prima diep en warm, en vooral ook storingsvrij. Met zijn on-board pre-amp met EQ is dit geluid ruim bij te stellen, waarna uiteraard ook nog met de versterker instellingen en effecten gespeeld kan worden wat het geluid nog meer complimenteert.
    Zelfs op distortion speelt de gitaar alsof het een gewone electrische is. Het verbaasde me hoe er simpel een heftig geluid uit getoverd kon worden en hoe dit net zo simpel aangepast kon worden met de on-board. In een split second speelde ik er warme blues maar ook stevige rock en metal op alsof het een Les Paul of Strat is.

    Uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat van de reviews online te vinden niet veel klopt. Deze gitaar is zwaar onderschat in zowel zijn kunnen als veel te lage prijswaardering. Dit is zeker geen matige budget-gitaar.
    Ik heb in mijn leven allerhande kwaliteiten gitaren in mijn handen gehad en durf best wel te stellen dat ik een beetje weet waar ik het over heb als ik zeg dat dit een erg goede gitaar is van deugdelijke kwaliteit en prima geluidsmogelijkheden.
    Het zou me ook niet verbazen dat Alliance heeft moeten stoppen met de productie en maar kort bestaan heeft omdat de hogere productiekosten niet gedekt werden door de verkoopprijzen zoals deze op het internet gecommuniceerd worden.
    Deze gitaar behaald zeker en misschien wel minstens de kwaliteit zoals bijvoorbeeld de welbekende Yamaha en Epiphone toebedeeld krijgen. Ongetwijfeld dat er de nodige merken en types zijn zoals Gibsons en Martins die deze gitaar zullen overstijgen, maar wat wil je als je een paar duizend euro neer gaat tellen.
    Het feit dat er zulke top-gitaren zijn (tegen hoge prijzen) weerhoudt mij er van deze Alliance de 9 of 10 toe te bedelen wat ik eigenlijk zou willen. Maar dat is dan ook de enige reden dat ik deze gitaar op een dikke 8 waardeer.

    Wat een heerlijke gitaar. Zeker een blijvertje.

    Bedankt voor uw aandacht en ik hoop sommigen geholpen te hebben met deze review.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door voor de buitenlandse lezers
    Recently I completely unexpectedly ran against an Alliance VP semi-acoustically which aroused my interest from only a photo already.
    So I also dug deeper into this brand but there was virtually nothing to be found. It turns out to be a guitar of a brand that appears to have a short existence sometime in the nineties, but at least in the pre-Euro era.
    They are rarely for sale and the times they are for sale are fairly cheap, of which later on. That what can be found about it is mainly a lot of speculation of people who indicate that they do not know the brand and never have played it, but still think they can have an opinion that it will not be much.

    I accepted the offer and went to look and try.
    Immediately upon entering I saw that it was certainly a guitar worth a look at. He turned out to be in good condition. Such a good state that I think that it is rarely played on or that he has even served only for decoration. And he was indeed sold fairly quickly.

    Now after some time of experience with it my review. I want to communicatie this because apparently there is so much uncertainty surrounding this brand which gives it a worst name then it deserves.

    The guitar is quite solid and built entirely according to current custom. For example, the grain continues on the two back plates so you can clearly see that it is actually halved and folded over as it should. The same can be seen in the side where the bottom is the mirror from the top.
    The neck is also of solid quality wood and stands perfectly, just as the cabinet is also made of solid wood.

    The finish is also fine. The guitar has a look with a brilliant shine on the equally beautiful lacquer layers. In my case this is a walnut wood look on the back and sides, and a beautiful Birdseye Maple Sunburst. With a finish in ivory style edges allover. How beautifull do you want it?
    There is no unevenness in the finish on the entire guitar. Just a super finish.
    He does not detune itself. Guitar tuning is very smooth and flawless. Good quality mechanismes.
    Together with the finish in gold-plated metals the whole looks very chick too.

    Due to its solid construction and finish the guitar is wonderful in the hand. You feel the quality.
    His sound is also fine for the same reasons. It sounds very nice in both high and low and has a deep warm sound over its wide tones, and has a wonderful action.

    Plugged on a good Marshall amplifier, he also sounds deep and warm, and especially free off interference. With its on-board pre-amp with EQ, this sound can be adjusted over and over again, after which, of course, the amplifier can also be changed in settings and effects that compliment the sound even more.
    Even on crunch and distortion the guitar plays as if it were an ordinary electric. It surprised me how simple a heavy sound could be conjured up and how this could just as easily be adjusted with the on-board. In a split second I played warm blues but also solid rock and metal on it as if it was a Les Paul or Strat.

    In the end, I come to the conclusion that finding the online results is not very accurate. This guitar is heavily underestimated in both its ability and price appreciation. This is certainly not a budget guitar.
    I have had all sorts of guitars in my hands in my life and I dare to say that I know a bit about what I am talking about when I say that this is a very good guitar of good quality and great sound possibilities.
    It would not surprise me either that Alliance had to stop production and only had a short existence because the high production costs were not covered by the selling prices as they are communicated on the internet.
    This guitar certainly won and maybe at least the quality as for example a well-known Yamaha and Epiphone get assigned. Undoubtedly there are the necessary brands and types such as Gibsons and Martins that will transcend this guitar, but what do you want if you count a few thousand euros.
    The fact that there are such top guitars (with high prices) prevents me from this Alliance the 9 or 10 to beg what I actually want. But that is the only reason I appreciate this guitar on a big 8.

    What a great guitar. Definitely a stay.

    Thanks for your attention and i hope i helped some with this review.
    Laatst gewijzigd door alterman; 26 september 2018 om 19:41

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ik heb rond 1998 als ik me goed herinner dit model jumbo gehad:



    Elektro-akoestisch met cutaway, was dacht ik toch ƒ995,- in die tijd. Best een leuke gitaar maar toch ook weer niet niet super. De eerste moest onder garantie terug omdat er iets intern verkeerd was gelijmd en toen stuurden ze gewoon een nieuwe.

    Diezelfde winkel had in die tijd ook een VP 05(?)D, een (zwarte) dreadnought met cutaway en passieve elektronica. 2 draaiknoppen net boven de hals, volume en tone. Die was dacht ik ƒ595,- Die heb ik ook even bespeeld. Ook leuk, maar versterkt had het z'n beperking.

    Het merk is nooit erg bekend geweest en inderdaad maar kort in de handel. Het lijkt me niet bepaald een collectors item en nu 20 jaar na dato zullen ze idd best goedkoop zijn.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Elektro-akoestisch met cutaway, was dacht ik toch ƒ995,- in die tijd. Best een leuke gitaar maar toch ook weer niet niet super. De eerste moest onder garantie terug omdat er iets intern verkeerd was gelijmd en toen stuurden ze gewoon een nieuwe.
    Ziet er ook niet verkeerd uit zo op de foto.
    Toch wel net een andere denk ik. Mijne heeft bijvoorbeeld metalen stelschroeven en alle metaal goudkleur.

    Is dat hij terug moest een merk aan te rekenen? Ik hoor en lees zulke verhalen toch wel best vaak van veel merken waaronder ook de betere. Zo ook dat je geluk moet hebben met welke je krijgt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Best een leuke gitaar maar toch ook weer niet niet super.
    Niet super in vergelijking tot? Gibsons? Martins? Ik vind hem zeker niet onder doen voor de betere yamaha of epiphone, terwijl hij niet de bijbehorende waardering krijgt op het internet. Al ken ik er ook weer genoeg die merken als yamaha en epiphone ook budgetgitaren noemen.
    Of zou het meer komen door de onbekendheid en zeldzaamheid?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ook leuk, maar versterkt had het z'n beperking.
    Net nog even weer versterkt gespeeld en ik ben nog geen beperkingen tegen gekomen.
    Ik ben wel benieuwd waar die beperkingen dan te vinden zouden zijn zodat ik die grenzen eens op kan zoeken.
    En aan wat voor versterker was dat? Deze hangt vooral toch eigenlijk op een 100 watt Marshall en klinkt dan prima. Terwijl hij inderdaad op een lichte Crate toch net wat minder lekker klonk, maar of dat de gitaar toe te schrijven is?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Het lijkt me niet bepaald een collectors item en nu 20 jaar na dato zullen ze idd best goedkoop zijn.
    Een serieus collectors item waarschijnlijk niet want dat worden toch meestal alleen topmerken. Betaalbaar zullen ze waarschijnlijk wel blijven maar dan hopelijk wel met wat meer waardering. Zoals hierboven beschreven is deze echt wel met serieuze aandacht ontworpen en gebouwd. Op deze manier (constructie, materiaalkeuze, afwerking) wordt een budgetgitaar echt niet gebouwd. Want ik blijf er bij dat ze onderschat worden en ik heb er in elk geval een prima betaalbaar blijvertje bij.

    Of zou dat misschien komen omdat mijne een VP-08 is? Deze heeft de nodige signalen dat het een high end binnen dat merk lijkt want ik zag ook simpelere uitvoeringen.
    Of heb ik alleen geluk dat ik een goede getroffen heb die nu na 20 jaar nog in mint staat verkeert en prima klinkt?
    In elk geval is dit niet de indruk die ik krijg van de samenstelling.
    Laatst gewijzigd door alterman; 26 september 2018 om 20:28

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alterman Bekijk bericht
    Is dat hij terug moest een merk aan te rekenen?
    Als de QC ook even met een spiegeltje in de klankkast had gekeken hadden ze het waarschijnlijk gezien en dan was ie de fabriek niet uit gegaan. Maar goed, andere merken hebben ook weleens exemplarisch een slordigheid.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alterman Bekijk bericht
    Niet super in vergelijking tot? Gibsons? Martins? Ik vind hem zeker niet onder doen voor de betere yamaha of epiphone, terwijl hij niet de bijbehorende waardering krijgt op het internet.
    Of zou dat meer komen door de onbekendheid en zeldzaamheid?
    Het was een lokale kleine winkel, daar hadden ze geen Martins en Gibsons hangen dus dat kon ik niet vergelijken. Zo'n Epiphone EJ-200 had je wel in die tijd en dat was best vergelijkbaar. Misschien was die zelfs iets goedkoper met element.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alterman Bekijk bericht
    Net nog even weer versterkt gespeeld en ik ben nog geen beperkingen tegen gekomen.
    Ik ben wel benieuwd waar die beperkingen dan te vinden zouden zijn zodat ik die grenzen eens op kan zoeken.
    Dat model had geen aktieve elektronica zoals ik schreef. Alleen een volumeknop en een dofmaak-knop.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alterman Bekijk bericht
    Of zou dat misschien komen omdat mijne een VP-08 is? Deze heeft de nodige signalen dat het een high end binnen dat merk lijkt want ik zag ook simpelere uitvoeringen.
    Of heb ik alleen geluk dat ik een goede getroffen heb die nu na 20 jaar nog in mint staat verkeert?
    In elk geval is dit niet de indruk die ik krijg van de samenstelling.
    Ik denk niet dat Alliance VP een eigen fabriek had, het was gewoon een handelsnaam. Die gitaren werden gewoon ergens op klantenspecs gebouwd. Kan zelfs best uit een aantal verschillende fabrieken tegelijk gekomen zijn, het ene model bij de ene fabriek, een ander model elders.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dat model had geen aktieve elektronica zoals ik schreef. Alleen een volumeknop en een dofmaak-knop.
    Ok. Dat had ik niet zo begrepen.
    Nee die soort met twee knoppen heb ik ook gehad en dat alleen al scheelt inderdaad een slok op een borrel.
    Dan zal dat verschil wel in het typenr. met een pre-amp zitten dan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Die gitaren werden gewoon ergens op klantenspecs gebouwd. Kan zelfs best uit een aantal verschillende fabrieken tegelijk gekomen zijn, het ene model bij de ene fabriek, een ander model elders.
    Dan is in elk geval dit type gebouwd op prima gebruikelijke specificaties gebouwd, wat zeker geen budget specs zijn zoals ik hierboven al beschreef.

    Misschien toch nog wat nuanceren dan. Alliance heeft zeker goede type-modellen (met pre-amp!) gemaakt waaronder de VP-08 welke sterk ondergewaardeerd worden. De kenner kan de kenmerken zoals ik ze al uitgebreid omschreef op de markt snel herkennen.

    Bedankt voor je feedback Plant. Het kan bijna niet anders dan dat een keer iemand hier zijn voordeel mee doet.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Birdseye Maple Sunburst op de voorkant.
    Heb je dan dit model?



    Typerend is ook wel dat ovale klankgat.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7

    Standaard

    Nee want dat is een slopert

    Lijkt er wel wat op maar hij is het toch niet denk ik. Mijn is in elk geval al geen knalgele sunburst als op de foto.
    Ik kom er nog op terug. Moet nu weg.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Misschien heeft ze ook een andere headstock, deze vorm met binding rondom zat ook op een aantal modellen:

    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9

    Standaard

    Nee, ook niet de head van mijne.
    Ik kom er snel dieper op terug. Nu even druk.

    Maar wat weet jij veel van dit merk Plant. Mooi man. Vul aan zou ik zeggen. Jammer dat je speelervaringen ermee net maar met een model was wat ook nog tegen viel.
    Ik zou je bijna uinodigen deze eens te komen proberen. Zal wel te ver zijn.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Nou ja, in de lokale winkel in Gouda waar ik toen woonde hadden ze een paar modellen op voorraad en die heb ik in handen gehad en er uiteindelijk een gekocht. Ik heb ook nog een papieren brochure gehad waar al hun modellen in stonden met foto's en specs en in het tijdschrift Gitarist heeft ook nog een review van een model gestaan. Mijn geheugen is nog goed dus een hoop weet ik nu nog zo op te rakelen.
    Maar zo plotseling als het merk destijds verscheen, verdween het ook weer.
    Ik ben er jaren terug weleens op Internet naar op zoek gegaan en toen viel het me ook al op dat er maar weinig over te vinden was. Ik had er ook wel iets meer over verwacht en dat maakt het alleen maar 'mysterieuzer'.

    Maar in dezelfde tijd had je ook bv. een merknaam als Saehan. Beetje hetzelfde verhaal, in korte tijd veel aandacht maar al snel weer verdwenen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top