Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20

Discussie: pres?

  1. #11

    Standaard

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...emi-acoustisch

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alterman Bekijk bericht
    Dus me ook nog verder verdiept in dit merk maar er was vrijwel niets over te vinden.

    Dus alle (technische) info is welkom.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Geen press, maar pres., wat zoals eerder aangegeven staat voor Presence. Hij zit ook op de preamp van mijn elektro-akoestische gitaar. Het zorgt voor wat meer helderheid.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Hij zit ook op de preamp van mijn elektro-akoestische gitaar. Het zorgt voor wat meer helderheid.
    Moet ik dat dan zien als een soort van compressor voor bepaalde frequenties of zo?
    Of dempt hij laag, of juist boosten van hoog?

    Hoe werkt het dan precies intern? Wat doet het dan precies?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Wat Plant al schreef, het is een regeling van het "hoge hoog".

  5. #15

    Standaard

    Ok. Dus niet meer dan een vierde EQ schuif? Eigenlijk dan niet meer een extra treble?

    Zit daar dan niet iets van wat extra electronica achter die net wat meer doet?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Een toonregeling kun je zoveel delig maken als je wilt. Op een audioversterker zit vaak alleen bas en treble en dan regel je alleen vanaf de uiteinden van het spectrum.

    Je kunt het totale spectrum zoals bij een een parametrische equalizer opdelen in een aantal smallere frequentiebanden en die afzonderlijk regelbaar maken. Dat kan in zoveel banden als je wilt. Kwestie van per band de center frequentie kiezen en een Q-faktor waarmee je de grenzen van de frequentieband afbakent.

    Op veel basversterkers zie je van die equalizers van 6 of 7 banden met schuifjes of draaiknoppen:



    Komt ook in pedaalvorm voor.

    Gitaarversterkers kennen vaak 'maar' 3 regelaars. low - mid - high (is overigens meestal niet parametrisch). Je kunt ook de frequenties voor mid en high wat lager kiezen en er dan een vierde band aan toevoeger. Dat noem je dan presence.
    Laatst gewijzigd door Plant; 30 september 2018 om 20:31
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #17

    Standaard

    Helemaal duidelijk. Prima uitleg.

    Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat ze een vierde schuif dan helemaal anders gaan noemen. Bij een EQ heet de laatste schuif toch ook geen pres? Wekt toch een beetje de indruk alsof er meer achter zou zitten. Noem het dan gewoon Bass-mid-treb-high of zo. Dan was het meteen duidelijk geweest.
    Maar ja, ik heb nu inzicht in wat het precies doet. Bedankt allemaal voor de hulp.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alterman Bekijk bericht
    Noem het dan gewoon Bass-mid-treb-high of zo.
    Treble betekent al 'high', komende van het Latijnse 'triplus', waarbij treble staat voor de derde en hoogste tonen in het muziekstuk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alterman Bekijk bericht
    Bij een EQ heet de laatste schuif toch ook geen pres
    De andere frequenties hebben daar ook geen naam. Want dan ga je bij een 31 band eq nog veel benamingen moeten verzinnen.

    En hoe low/bass, mid, high/treble toegewezen worden aan frequencies hangt ook af van het totale bereik.
    Als je maar een beperkt bereik hebt zoals bij gitaar dan is wat bij ons al 'high/treble' is bij andere instrumenten nog maar mid.
    Als je low, mid, high aan het totale frequentiebereik (20Hz tot 20kHz) gaat toewijzen, zie je dat de hoge gitaar frequenties maar 'high mid' zijn tov van instrumenten die veel hogere tonen kunnen halen:



    En er zijn best nog wel andere benamingen in gebruik voor bepaalde frequentie bereiken/gebieden:

    Frequency Range Frequency Values
    Sub-bass: 20 to 60 Hz
    Bass: 60 to 250 Hz
    Low midrange: 250 to 500 Hz
    Midrange: 500 Hz to 2 kHz
    Upper midrange: 2 to 4 kHz
    Presence: 4 to 6 kHz
    Brilliance: 6 to 20 kHz

  9. #19

    Standaard

    Duidelijke aanvulling. Ook weer bedankt.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.177

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alterman Bekijk bericht
    Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat ze een vierde schuif dan helemaal anders gaan noemen. Bij een EQ heet de laatste schuif toch ook geen pres? [..] Noem het dan gewoon Bass-mid-treb-high of zo. Dan was het meteen duidelijk geweest
    Uiteindelijk zijn Bass en Teble ook niet de meest intuïtieve benamingen. Dan zou het low-middle-high moeten zijn. Echter is men (of iig jij) aan bass en treble blijkbaar meer aan gewend waardoor het helder is. Prescence is een heel normale benaming voor toophoog, en die knop zit bijvoorbeeld ook op 3 van de 3 versterkers die ik heb gegoogled (Engle Powerball, Marshall JCM 800, Mesa Boogie Rectifier)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top