Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: pres?

  1. #1

    Standaard pres?

    Schuif genaamd pres op eq semi-acoustisch naast treb/mid/bas. Presence?
    Nieuw voor mij.

    Kan iemand mij vertellen wat dat is? Wat dat doet? Hoe het efficientst te gebruiken en instellen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ja, werkt doorgaans op het gebied rond de 10Khz.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Hoor je niks aan het geluid veranderen dan als je het bedient? Het zal subtieler werken dan de andere 3 schuiven omdat het aan de rand van het spectrum zit en daar niet zoveel gebeurt. Maar een presence regelaar kom je ook wel op gitaarversterkers tegen en dat regelt het tophoog boven treble.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4

    Standaard

    Ja ik hoorde het veranderen en het geluid warmer of minder warm worden. Maar ik kon niet helemaal lekker plaatsen wat het nou precies deed.
    Nu is het me wel ver duidelijk. Dus jullie bedankt daarvoor.

    Ik vond er ook nog een tekstje over.

    Basically, a presence knob controls the character of high end frequencies and can boost the frequencies above what the treble knob controls. Basically, you can either make your high-end sound aggressive and cutting or manipulate it to have a more warm and creamy character

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Kweenie hoe het op gitaar zit, maar meen mezelf te herinneren dat presence op mijn amps altijd op de eindtrap ? zaten... bedoel, toegevoegd kon worden na de gewone bas/mid/treb toonregeling, als een soort master hoog.

  6. #6

    Standaard

    Het zit op de onboard preamp. Semi acoustisch.

  7. #7

    Standaard

    Kan trouwens iemand nog wat uitleg of tips geven over hoe dit Pres het efficiëntste toe te passen? Of een link naar uitleg?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alterman Bekijk bericht
    Ja ik hoorde het veranderen en het geluid warmer of minder warm worden. Maar ik kon niet helemaal lekker plaatsen wat het nou precies deed.
    Nu is het me wel ver duidelijk. Dus jullie bedankt daarvoor.

    Ik vond er ook nog een tekstje over.
    Kom der maar in han ....

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Kweenie hoe het op gitaar zit, maar meen mezelf te herinneren dat presence op mijn amps altijd op de eindtrap ? zaten... bedoel, toegevoegd kon worden na de gewone bas/mid/treb toonregeling, als een soort master hoog.
    Ik vond daar ook nog een tekstje over:
    the presence control affects upper-mid and high frequencies in a completely different way that than the normal tone controls found in the preamp stage.

    Increasing the presence control decreases high-frequency-only feedback in the power amp, which makes the amp distort more easily for higher notes. Also, it decreases the amp’s ability to precisely control the actual speaker cone at high frequencies—this is what makes the amp sound wilder and raspier in a way that the treble control knob isn’t capable of.

    When playing an amp cleanly, increasing the presence control simply results in more upper midrange and treble.

    When pushing an amp into distortion, though, the presence control behaves differently. It changes the “texture” of the distortion and adds complexity to the sound, making the amp feel a little “less predictable” for higher notes.

    As you can see then, the function of the presence control varies with volume. The louder you play, the more it does and the more noticeable it becomes.
    https://www.fender.com/articles/tech...trol-explained

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    "Press"'? Nee, nog niet eerder van gehoord. Klinkt mij als iets van limiter in de oren maar ik kan er ook ver naast zitten. Over welk merk praten we hier? De meeste fabrikanten hebben ook online uitgebreide informatie over hun producten beschikbaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top