Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard Buizen en fender twin

    Wat moet je doen als je twee (de binnensteof de buitenste ) buizen uit je fender twin reverb haalt om het scheur gehalte omhoog te krikken?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2001
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    1.162

    Standaard

    volume opendraaien en spelen!

    McDee Gitaarsnaren www.mcdee.eu
    Top kwaliteit Made in USA snaren, gratis verzending!

    Little Steve & the Big Beat www.littlesteve.nl

  3. #3

    Standaard

    geen ohm veranderen, wat overigens niet eens kan.

  4. #4

    Standaard

    Ik pak er maar eens bij:

    The Tube Amp book, volume 3, by Aspen Pittman. Pittman is gitarversterkerverzamelaar en de grote baas van Groove Tubes. Ik mag toch aannemen dat hij het in elk geval even goed weet als Marshall. Pagina 283, Mods for Marshall (en idem, Fender):

    Many layers who have 100-watt marshalls are playing in clubs that are smaller and won't allow for high volume guitar levels, levels that make the Marshalls sing better. One easy solution is to remove two of the output tubes and thereby reduce the power by about half. This is a quick and easy method BUT you mus follow two important rules for this to be on the safe mode to run your amp in.

    RULE 1: Your 100 watt Marshall has four power tubes that are split into two halves in a circuit called Class A/B or often calleda push pull circuit. Simply stated, the left half pushed the top side of the sine wave and the right half pushed the bottom side of the sine wave. Tou may pull out two tubes from your output stage But you must take only one from each half, one from the two left tubes and one from the two right tubes. I usually take out the OUTSIDE TWO and leave the INSIDE TWO.

    RULE TWO:Your output tubes have an impedance just like your speakers do. When you set the speaker impedance on the back of your marshall, you're actually setting the interfacing impedance between your output tubs and your speaker. If you remove two tubes from your output stage, you have changed the impedance of your output stage. Anstock 100 Watt Marshall with two cabs should have the impedance selector set at 8 ohms wit all four power tubes installed. If you remove two tubes, change the impedance to half of this, or 4 ohms. If you're running only one cab at 16 ohms change the selector to 8 ohms. In other words, you need to lower by half the impedance at the selector. This will then produce the proper impedance between the tubes and your speakers.



    En dit hele verhaal idem voor elke versterker met 4 eindpitten
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Er is meer dat veranderd als je de twee buizen eruit haalt.
    Doordat de belasting op de voeding lager wordt (immers er zijn 2 eindbuizen minder) zal de B+ spanning hoger worden. Dit kan nog wel eens oplopen tot zo'n 30 volt heb ik inmiddels meegemaakt. Dit heeft duidelijk consequenties voor de instelling van alle buizen. Grote kans zelfs dat hij langer clean blijft in de eindtrap.
    Nico

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard

    [quote="nicoverduin"]Er is meer dat veranderd als je de twee buizen eruit haalt. Doordat de belasting op de voeding lager wordt (immers er zijn 2 eindbuizen minder) zal de B+ spanning hoger worden. Dit kan nog wel eens oplopen tot zo'n 30 volt heb ik inmiddels meegemaakt.


    heb dit nog niet gezien bij een TWIN Nico > 2 buizen eruit verandert totaal niks aan de B+ spanning, steeds nagemeten dus.

    Jay

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard

    [quote="Dirk_Hendrik"]Ik pak er maar eens bij:
    The Tube Amp book, volume 3, by Aspen Pittman. Pittman is gitarversterkerverzamelaar en de grote baas van Groove Tubes. Ik mag toch aannemen dat hij het in elk geval even goed weet als Marshall. Pagina 283, Mods for Marshall (en idem, Fender):

    Ten eerste >
    Aspen Pittman maakt meerdere enorem blunders in zijn boek.

    Ten tweede >
    een FENDER OT kan makkelijk 200% mismatch aan.

    Trek de 2 buitenste 6L6 eruit van je Twin en er is niks aan de hand.
    MAAR > verwacht niet dat je méér " scheur " uit je amp haalt.

    Jay

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    [quote=heb dit nog niet gezien bij een TWIN Nico > 2 buizen eruit verandert al niks aan de B+ spanning, steeds nagemeten dus.]

    Ik heb dit een keer gehad bij een Sound City waar er 4 van de 6 buizen uit waren. Op zich lijkt het logisch in verband met de interne DC weerstand van een trafo. Maar misschien "l....l" ik uit mijn nek. Trafo's waren nooit mijn sterke punt.
    Nico

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard

    >Ik heb dit een keer gehad bij een Sound City waar er 4 van de 6 buizen uit waren. Op zich lijkt het logisch in verband met de interne DC weerstand van een trafo. Maar misschien "l....l" ik uit mijn nek. Trafo's waren nooit mijn sterke punt.
    Nico[/quote]

    Ik ook niet, maar spreek gewoon uit mijn meetervaring met die Twin.
    2 of 4 eindbuizen > ik meet geen verschil in B+ .

    Misschien weet AL hier wat meer over ?

    Jay

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 april 2003
    Locatie
    brugge (student in gent)
    Berichten
    2.705

    Standaard

    jay vraagje voor jou...

    ik ga mn tube-king verkopen en nadatk mn twin heb binnengebracht (in combi met de rhodes en die gast weet wat eraan scheelt)

    zou'k willen er een 'jay-twin' van maken
    met name 1 kanaal clean en het ander met lekkere crunch...

    welke mod's moeten worden doorgevoerd? en hoeveel zou dat kosten bij een ampdr? (is wel redelijk on-topic hier )

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top