Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 39
  1. #11

    Standaard

    Ik heb de fender ft 004 clip on en een korg tuner. Merk dat ik de clip on sneller pak, gaat iets sneller en dat clip on vind ik wel makkelijk en het scherm is verlicht, ook wel prettig af en toe.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alterman Bekijk bericht
    Stemmen jullie echt zo vaak zo uitgebreid?
    Mijn gitaren staan gestemd. Zodra er een snaar niet goed staat hoor ik dat meteen bij de eerste aanslag en stem ik deze op gehoor, ook op de anderen.
    En pas als ik dat een paar keer gedaan heb stem ik hem weer in zijn geheel.

    Volgens mij is dit ook niet zo'n aparte aanpak want bekende gitaristen zie ik ook op het podium hun gitaren bijstemmen maar nooit met stemapparaatjes.
    Gitaren die gewoon thuis blijven stem ik ook niet heel vaak. Ik speel dan alleen en als het dan absoluut niet helemaal correct is merk ik dat niet. Dan stem ik ook alleen bij wat er gehoormatig afwijkt. Als het door veranderende luchtvochtigheid / temperatuur wel merkbaar gaat afwijken (voel je ook iets aan snaarspanning) dan komt het stemapparaat erbij.

    Gitaren die op pad gaan moet je wel een paar keer bijstemmen, zeker 's winters als je van huis de kou in gaat en dan weer een warme ruimte in. En als je met meer mensen speelt is het wel fijn om allemaal dezelfde referentie te hebben.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Acoustisch de neiging clip on, goedkoop Thomann dingetje.
    Electrisch Korg CA30, ingeplugd.
    Ga op beide wel lekker.
    Maar wat bedoel je met zuiver ?
    Alle snaren in verhouding tot elkaar gestemd ? of 440HZ ?
    Merk daarin wel verschillen, ben je op 1 stemapparaat 440, zit er op een ander net boven of net onder.
    Moderne apparaatjes hebben vaak een instelbare referentie. Kan best zijn dat er (onbewust) eentje op bv. 430 staat.
    Kan ook zijn dat het batterijtje niet meer 100% is. Ik heb een stemapparaat met batterijindicatie, maar voordat deze iets aangeeft heb ik al gehoord dat er iets niet klopt.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alterman Bekijk bericht
    Volgens mij is dit ook niet zo'n aparte aanpak want bekende gitaristen zie ik ook op het podium hun gitaren bijstemmen maar nooit met stemapparaatjes.
    Daar heb ik zo ontzettend de schurft aan, gitaristen die niet stil stemmen live. Vreselijk.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Daar heb ik zo ontzettend de schurft aan, gitaristen die niet stil stemmen live. Vreselijk.
    Precies! Live gebruik ik de al eerder genoemde Korg Pitchblack (pedaal, werkt prima, stil) en thuis 1 van de vele Ali clip-on dingen die hier rondzwerven. YMMV
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Gitaren die op pad gaan moet je wel een paar keer bijstemmen, zeker 's winters als je van huis de kou in gaat en dan weer een warme ruimte in. En als je met meer mensen speelt is het wel fijn om allemaal dezelfde referentie te hebben.
    Ok. Duidelijk.
    Maar dan nog heb ik de ervaring dat zelfs gitaren met stemapparaat lang niet altijd op elkaar afgestemt zijn.
    Dan val ik juist terug op mijn snaren afstemmen op zijn snaren. Mijn snaren onderling op gehoor stemmen en dan ook de gitaren onderling.

    Stil stemmen kan een voordeel zijn, al vind ik dat een enkel snaartje bijstemmen tussen twee nummers door niet zo'n probleem hoeft te zijn.

    Zelf heb ik ook een stemmert liggen en ik ben zeker geen tegenstander maar dan nog bevalt die exacte stemming me nogal eens niet.
    Of dat aan de stemmert ligt weet ik niet maar op gehoor stemmen bevalt mij nog altijd het best. Kleine moeite.

  6. #16

    Standaard

    Bedenk ik nou. Misschien is dat ook wel een reden waarom ik mijn snaren niet graag vervang en liever met ingespeelde snaren speel die niet zo snel ontstemmen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Op mijn pedalboard zit een turbotuner, nog altijd mijn favoriete tuner.
    Maar ik heb laatst ook drie van deze gekocht (voor elke kamer 1): https://www.bax-shop.nl/stemapparaat...productreviews



    Heel fijn dingetje. Hij heeft vooral een een heel rustig display, dus niet zo'n hypernerveus naaldje.
    Overigens bij Aliexpress nog goedkoper te verkrijgen onder andere namen.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Op mijn pedalboard zit een turbotuner, nog altijd mijn favoriete tuner.
    +1, heel fijne tuner.
    Op mijn tweede plankje heb ik mijn oude korg dt-10, maar ik prefereer de turbo tuner.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ik stem altijd nog na met octaven en flageoletten op gehoor, met een stemapparaat leg ik alleen de basis op open snaren.
    Helemaal stil stemmen is er dus sowieso nooit bij. En op akoestische gitaar al helemaal niet
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Op mijn pedalboard zit een turbotuner, nog altijd mijn favoriete tuner.
    Maar ik heb laatst ook drie van deze gekocht (voor elke kamer 1): https://www.bax-shop.nl/stemapparaat...productreviews



    Heel fijn dingetje. Hij heeft vooral een een heel rustig display, dus niet zo'n hypernerveus naaldje.
    Overigens bij Aliexpress nog goedkoper te verkrijgen onder andere namen.
    Exact die heb ik van de Lidl onder de merknaam Clifton voor ook die prijs. Prima dingetje voor het geld. Display is lekker duidelijk en kleurt groen als ie in tune is. In gezelschap met akoestische instrumenten gebruik ik dan dat knijperkabeltje zodat ik tijdens stemmen geen last heb van de andere instrumenten.

    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top