Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard Verschil Martin D28 en D28 reimarged

    Hallo,

    Heeft iemand al op de nieuwe D28 of D18 gespeeld.

    Natuurlijk moet ik het zelf ondervinden maar ben toch benieuwd naar jullie ervaring. Of je echt wat hoort van dat de balkjes verandert /verplaatst zijn betwijfel ik maar ik laat me graag verrassen.

    Ze zeggen dat de hals anders van vorm en dikker is en daar ben ik benieuwd naar.

    Heeft iemand de nieuwe titanium snaren van Martin al eens geprobeerd. Bij Dijkman hebben ze volgens de site een Martin met die snaren om te proberen.

    Zijn wel fors duurder maar zouden langer mee gaan en zijn ook dikker dan ik normaal gebruik 0.11 tegen 0.13

    Als het gaat zoals het gaat dan kan ik vrijdag of zaterdag op een nieuwe D28 rammelen.

    Ik ben ook nieuwsgierig hoe het geluid is ten opzichte van mijn D18. Mijn DCPA klinkt ook duidelijk anders dan de D18

    met vr gr
    Han

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Over het geluid van een nieuwe D28 kan ik weinig zeggen.
    Kan me ook niets voorstellen wat er nog te verbeteren zou zijn.
    Of het zou het terugbrengen van de standaards van 60-70 jaar geleden moeten zijn.
    Het 1956 exemplaar dat ik wel eens mocht vasthouden is alles wat mijn 1978er is, maar dan in het kwadraat.
    De relatief nieuwe HD-28 van een collega musicus is wat dat aangaat ook een powerhouse.

    Het globale verschil tussen de -18 en de -28 zou ik karakteriseren als meer 'smoothness' voor de -28, minder geprononceerd hoog en een diepere bas, precies wat ik als Bluegrass musicus graag heb. Een heel gefocuste toon, waardoor je de melodie -al flatpickend-makkelijker boven de belendende klanken kunt krijgen....
    Maar ik heb ook -18's vastgehad die het met gemak tegen mijn -28 konden opnemen, dus uiteindelijk komt het toch op het individuele instrument aan EN op de bespeler.

    Tegenwoordig gebruik ik, als ik gitaar speel, veel mijn Gibson J-45, omdat ik daar ook een ontzettend mooie toon uit krijg, met minder moeite. Alleen niet dat superbrede geluid van de D-28.
    Met name Scruggs-(finger)picking komt (in mijn handen) op de J-45 ontzettend tot zijn recht.

    Keuzestress....
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Bedankt voor je reactie,
    Ik ga het beleven maar nog geen bericht dat ie al binnen is. Maar de dag is nog lang.

    Gr
    Han

  4. #4

    Standaard

    Han, ik ben sinds het begin van de zomer een zeer tevreden eigenaar van een D-18 re-imagened. Ik kocht haar nieuw bij TFOA na een zoektocht naar een strummer. De gitaar werd (al) in 2015 gebouwd door de Custom Shop en heeft afwijkend van de standaard een bovenblad van Swiss alpine spruce dat bovendien torrefied is. Het is een re-imagened model met een smalle, heerlijk bespeekbare hals. Het is mijn eerste Martin ooit. waar ik voorheen steeds weer afknapte op juist de hals, bleek dit een heel ander verhaal. En ja het is een geweldige strummer die je ervan langs kunt geven zonder dat ze een krimp geeft. Het mahonie en de Zwitserse spar maken er een powerhouse van. Overigens kan ik er als fingerstyle gitarist ook heel goed me uit de voeten. Het is weer een ouderwets grote Dreadnought waarvan al in de jaren ‘90 afscheid van had genomen, maar op de een of andere manier hindert de enorme kast mij niet. Naast mijn prachtige fingerstyle Poljakoff een dijk van een aanvulling. Finger picking probeerde ik dit: https://soundcloud.com/karel-de-vey-...ul-simon-cover
    Laatst gewijzigd door Charlie McD.; 22 september 2018 om 15:48

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top