Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: Pickup kapjes

  1. #1

    Standaard Pickup kapjes

    Waarschijnlijk een domme vraag maar nog nooit gedaan dus toch maar even voor ik er aan ga schaffen.
    Zijn afdekkapjes over de dubbele pickups van een LP (nu open humbuckers) er altijd gewoon op te schroeven? Wat ik zo zie lijkt het er wel op.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Op zich is dat prima zelf te doen, maar de kapjes zitten niet geschroefd:
    https://youtu.be/Mp7hAqmzecA

  3. #3

    Standaard

    Maar goed dat ik het vraag dan.
    Ik dacht dat schroef ik er even op. Kan ik eens horen of dat wat doet wat me gaat bevallen of niet.
    Duz niet. Die vent haalt er lijm bij en alles. Dat was ik niet echt van plan.

    Toch bedankt voor het amtwoord.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik weet het niet zeker, maar volgens mij legt die man er een dotje kit onder om te zorgen dat het kapje niet gaat (mee) trillen.

    Ik heb eens in een gitaar reparatie boek gelezen dat je bv een stukje schilderstape op je pickup plakt, en het dotje kit dan op die tape legt.
    Als je het kapje wilt verwijderen gaat er in ieder geval niks stuk aan je element zelf.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik heb wel 's kapjes eraf gehaald en vice versa. Is op zich alleen een klein tipje soldeerkit aan twee kanten hoor, dat ie net even vast zit:



    De twee soldeertipjes aan de zijkant.

  6. #6

    Standaard

    Allemaal bedankt voor de super informatie.
    Als het simpel wat schroefjes was geweest had ik het gedaan maar ik ga er toch niet zo veel aan veranderen. Hij klinkt op zich verder gewoon heerlijk dus daar hoef ik het niet voor te doen en daar wil ik ook niet eens het risico lopen om dat aan te tasten. Ik wilde gewoon eens wat experimenteren en uitproberen.
    Misschien voor de toekomst als het toch een keer zo uit komt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Die dingen moet je eigenlijk altijd solderen. Dat zal toch niet zo'n probleem zijn toch?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    een kapje trekt iets hoog weg, maar is vooral een looks-kwestie.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Die dingen moet je eigenlijk altijd solderen. Dat zal toch niet zo'n probleem zijn toch?
    Op zich niet. Maar dit betreft een gitaar waar nog nooit iets mee was en ook niet aan gedaan was.
    Nog in volledige en stoorloze staat. En mijn ervaring is dat met rommelen toch vrij snel minieme storinkjes ontstaan. Als dat risico onoverkomelijk is als bijvoorbeeld reparatie dan prima, maar met deze ga ik niet eperimenteren met schroeven.
    Met simpele schroefjes had ik het wel gedaan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    een kapje trekt iets hoog weg, maar is vooral een looks-kwestie.
    Echt? Ik had wel verwacht dat het verschil zou geven al moet ik zeggen dat hij nu ook gewoon lekker LP klinkt.
    Van de open humbuckers wordt toch ook wel gezegd dat ze een helderder geluid geven.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    jup. logisch ook. In het kapje krijg je 'eddie currents' en die energie moet ergens vandaan komen en uit het hoog komt die energie het makkelijkst.

    Als je nu een stoorloze gitaar hebt: HOUDEN ZO!!!! Ik ben serieus. Als je niet weet waar je mee bezig bent, lekker laten hangen want kapjes kunnen je echt gek maken als je niet weet waar je mee bezig bent. Die klodder soldeer lijkt eenvoudig maar het juist opruwen van de onderdelen is al tricky; dan het solderen zonder de wax te laten smelten, dan weer waxpotten en dan dus eindelijk de final installation. Oh en om maar te zwijgen van de juiste string spacing.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top