Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Minimale set gereedschap voor bouw akoestische gitaar

    Hallo,

    Ik ben er over aan het denken om op termijn eens te proberen om zelf een akoestische (steel string) gitaar te bouwen. Dat wordt een project van jaren, omdat ik nog weinig ervaring heb met hout. Ik heb wel al een paar steel body elektrische gitaren gebouwd.

    Ik heb een boek besteld om eens te kijken wat er allemaal bij komt kijken, maar dat komt pas over een paar weken. Het is: ‘Build Your Own Acoustic Guitar’, door ene Jonathan Kinkead.

    Een van de eerste vragen die ik heb is welke (hand- en elektrische) gereedschappen ik minimaal zou moeten hebben voor zo’n klus. Heeft iemand daar ideeën over ? Of een lijstje ? Dan kan ik vast gereedschap gaan sparen en me in het gebruik ervan bekwamen. Zoals ik zei kan dat jaren duren; ik heb geen haast.

    Ik kan in mijn huis een kamertje (4 x 4) inrichten als een klein werkplaatsje, dus ik heb beperkte ruimte.

    In de tussentijd zal ik dit forum afschuimen naar mensen die zo’n klus al eens hebben gedaan.

    Ik ben benieuwd !

  2. #2
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Kinkead is een goed boek! Even geduld en je zult het allemaal in het boek lezen.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Geen geduld ! ;-)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Hebbes !

    Tips nog steeds van harte welkom.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 15 september 2018 om 20:47

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Fijn dat er nog eens een akoest bouwer komt. Heb aan mijn eerste klassieke ook vele jaren gebouwd. Enigste power tool was een handboormachine toen. Internet stond in de kinderschoenen. Dus raad vragen ging niet. Veel gezweet en veel spieren gekweekt met te schuren. Veel heb je niet nodig. Beitels, zagen messen, schrapers, schaaf, vijlen ,
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dootch Bekijk bericht
    Fijn dat er nog eens een akoest bouwer komt. Heb aan mijn eerste klassieke ook vele jaren gebouwd. Enigste power tool was een handboormachine toen. Internet stond in de kinderschoenen. Dus raad vragen ging niet. Veel gezweet en veel spieren gekweekt met te schuren. Veel heb je niet nodig. Beitels, zagen messen, schrapers, schaaf, vijlen ,
    Ik wil ook proberen om het met zo weinig mogelijk machines te doen. Dat moet kunnen als ik goed leer beitelen, zagen, snijden, schrapen, schaven en veilen haha !

    Het enige is het buigen van de zijkanten. Dat doet ‘iedereen’ met een buigijzer. Die zijn prijzig, maar ik zag op Youtube iemand die een gloeilamp in een aluminium buis zette en zo genoeg hitte op het metaal kreeg.

    https://youtu.be/-py9FGKpYW0

    Het op ‘dikte’ krijgen van de bladen gaat het snelst met een vandiktebank, maar voor het fijnere werk moet ik schrapen en schuren ?

    Ik heb hier in de buurt wat houtbewerkingscursussen gevonden. Ik denk dat ik daar maar eens ga beginnen. Ik heb eerder een aantal lascursussen gedaan, waar ik een paar steel body T-style gitaren heb gebouwd.


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Wat me al snel duidelijk wordt is dat het (naast wat gewoon elektrisch gereedschap) heel handig zou zijn om een kleine bandzaag te hebben. Die zijn niet super duur, en echt handig. Bijvoorbeeld deze:



    Ik zag dit op een reeks filmpjes op Youtube waarin ene Susan Gardener heel uitgebreid laat zien hoe zij haar gitaar heeft gebouwd. Dat is voor mij super interessant, want ik zie zo wat me te wachten staat, en hoe e.e.a. eigenlijk wordt gedaan.

    https://www.youtube.com/playlist?lis...YERMvcsw49USjL

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ik heb een hele tijd zonder lintzaag gedaan, en ook een hele tijd lopen zeuren dat ik er ooit nog eens eentje wilde. En sinds een paar weken staat er dan toch eindelijk een in mijn hok! En bepaalde dingen gaan daar inderdaad voortaan een stuk makkelijker mee, heb ik al gemerkt. Ook dingen die ik nooit heb gedaan, zoals een afgedankte zijkant herverwerken tot bindingsrandjes.

    Uiteindelijk kan er een heleboel met de hand, maar het gaat toch een stuk vlotter als je er af en toe een dik apparaat tegenaan kunt gooien.
    Op dikte maken van bladen in een vandiktebank heb ik nooit aangedurfd. Misschien dat het wel goed gaat, maar ik vind het maar eng. Zo'n dun plankje door zo'n gewelddadige molen heen duwen... De meeste setjes die ik heb gekocht, zijn al redelijk dun, en die breng ik terug naar de gewenste dikte met een dikke schaaf en een schraapstaal. Kost even wat moeite, maar het gaat een stuk gecontroleerder.

    En inderdaad: buigen van zijkanten wordt lastig als je dat met kunst- en vliegwerk wilt doen. Je moet een flinke gloeilamp hebben als je dat op die manier wilt proberen, denk ik. De boel moet echt goed heet worden (als in "Psssjjj..." wanneer je er een druppel water op gooit).
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #9

    Standaard

    Ik ben nu toevallig met drie bouwprojectjes bezig. Tele's en een wijnkistje. Ik heb de halzen niet zelf gemaakt, alleen de headstocks gezaagd. Helemaal volledig zal deze lijst dus niet zijn, maar dit heb ik gebruikt:

    - schuurmachine met grof tot heel fijn schuurpapier (merendeel toch met de hand geschuurd)
    - diverse (precisie)vijlen
    - schaafmachine --> verschrikkelijk, dan nog liever 'wegsnijden' met een beitel of vijlen.
    - beitels
    - decoupeerzaag (niet de netste oplossing, maar het gaat)
    - handzaag
    - boormachine
    - schroevendraaiers
    - winkelhaak
    - lijmklemmen in verschillende maten
    - een goede duimstok of vergelijkbaar is ook niet te onderschatten
    - soldeerbout

    Zo'n kleine multitool was ook handig geweest, maar had ik niet. Ik hoefde geen hout te buigen, gelukkig...

    In de juiste volgorde werken en bij iedere stap goed nadenken over de mogelijkheden en eventuele consequenties daarvan is echt het halve werk. Al heb ik dus geen ervaring met akoestische gitaren bouwen.
    Laatst gewijzigd door Powderfinger; 28 september 2018 om 13:22

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Bedankt allebei !

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top