Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 34
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Een ode aan de Pathfinder 15R: https://wgsusa.com/vox-pathfinder-15r
    http://www.tdpri.com/threads/vox-pat...owners.166040/
    156 pagina thread over de PF15(r)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Ik begrijp van topics op Gearpage dat de 8 inch speaker vervangen voor een andere 8 inch weinig oplevert, de (Blue?) Bulldog speaker die er inzit is goed genoeg.
    Ik heb er een Celestion Eight 15 in geprobeerd. Idem voor de PF10. Maar voor beide klonk de stock speaker, hoe goedkoop en Chinees hij ook moge zijn, toch beter: rauwer, meer hoog, meer chime maar ook meer fizz en crackle.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Ik vind wel dat de master volume heel gevoelig is voor thuis spelen, ik kan deze amper opendraaien, volume is snel al heel hoog. Gain heb ik op 11 uur staan. Als hier wat slims voor is, b.v een L pad er tussen zetten, dat zou helpen.
    Da's één van de redenen waarom ik hem uiteindelijk toch weer verkocht heb. Veel te snel veel te luid.

    De meesten willen er ook graag kleine optredens mee doen en dan zal hij perfect zijn maar voor thuis (rijhuis) vond ik hem heel moeilijk in te stellen. Dat gepiel met de volume-knop: ietsie pietsie hoger: net te luid, tikje lager: net te stil... En eigenlijk vond ik hem ook pas goed beginnen klinken als hij net te luid was.

    In dat opzicht is de kleinere PF10 veel beter te controleren. En naar mijn smaak klinkt die beter. Maar geen tremolo of reverb on board.

    Op zich zou op een ss versterker een L-pad niet nodig hoeven zijn. Er zijn andere plaatsen in het circuit waar je een extra voltage divider zou kunnen introduceren of de gain zou kunnen verlagen, al ben ik er zelf destijds niet in geslaagd om dat goed te doen.

    Vooral ook omdat ik me op allerlei andere mods richtte: ruis en hum verhelpen (geen succes), mid knop toevoegen (succes maar de treble en bass knoppen deden niet veel meer), tremolo depth verhogen (succes), meer reverb (succes, maar met nog meer noise tot gevolg).
    Uiteindelijk alles back to stock en verkocht...

    Van de opbrengst heb ik een Blackstar ht1r gekocht en ondanks de vele lovende kritieken was het dat toch ook weer niet. En in die HT1r vond ik ook weer een Chunil speaker... Maar ook met andere cabs doet die HT1r niet wat ik wil.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    heel wat informatie die ik nog niet eerder gehoord had, dank je wel jan7.
    er zou voor de pf wel de ledmod zijn (ze maken dan 1 zijde van de leds los van de print), die ervoor zou zorgen dat hij langer clean blijft bij hoger volume.
    inderdaad gevoelig voor bijgeluiden, zelf nog niet geprobeerd of een geaard stopcontact hier wat aan veranderd.

    ik ben heel eerlijk dat ik zelf, op laag thuisniveau, niet veel blijer werd van een buizenamp (engl gigmaster 15)
    heb nu voor de evans eg201 een vox tonelab st, maar daar zijn wat bruikbare ampmodels bij maar met een lading ruis.
    de bruikbaarheid verdwijnt dan weer hoe meer je de noisgate mee laat werken.

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    er zou voor de pf wel de ledmod zijn (ze maken dan 1 zijde van de leds los van de print), die ervoor zou zorgen dat hij langer clean blijft bij hoger volume.
    Bij de PF15 zijn de LED's altijd actief / in circuit. Als het signaal boven hun drempelwaarde (forward voltage) komt dan clippen ze. De drempelwaarde ligt rond de +/-2 volt.
    De boost knop zorgt ervoor dat je bij lagere standen van de gain knop al clipping hebt. Zonder LED's is de boost knop langer een extra volume knop. Hij blijft dus langer clean bij hogere gain (niet volume)

    Door de LED's los te maken, verhoog je de drempelwaarde/headroom naar de voedingsspanning van de opamps wat neerkomt op +/- 15 volt.
    Met de LED's losgemaakt en de boost knop in, en de gain knop ver genoeg open ga je uiteindelijk ook voorbij die drempelwaarde van +/-15volt en krijg je opamp clipping. Qua karakter is dat nog hardere clipping dan de LED's to ground clipping.

    De distortion bij de Marshall Lead 12 bijvoorbeeld komt puur van opamp clipping. (Al is er ook een versie van de Lead 12 die extra diodes to ground heeft. Maar geen idee of het de eerdere dan wel latere versies waren die deze extra diodes hadden. Van buitenaf kan je het verschil in versies afleiden het aantal inputs: 2, 3 of 4)

    Bij de PF10 zit de LED-mod eigenlijk al 'ingebakken'. Die heeft geen 'boost' knop zoals de PF15 maar een 'clean/overdrive knop' waarmee je zowel de boost (de)activeert als de LED's in(uit) circuit brengt.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    De distortion bij de Marshall Lead 12 bijvoorbeeld komt puur van opamp clipping.
    Ik heb twee Lead 12's (versie zonder diode clipping) en die zou ik niet aanraden: Het zijn echte one-trick ponies. Clean zijn ze veel te steriel en schel, en pas met een flinke scheur klinken ze aardig.
    Een goede crunch of randje krijg ik er met mijn LP, Firebird en Tele niet uit. En een reverb heeft ie ook al niet. Wel een Celestion 10"speaker. YMMV
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    Ik heb twee Lead 12's (versie zonder diode clipping) en die zou ik niet aanraden: Het zijn echte one-trick ponies. Clean zijn ze veel te steriel en schel, en pas met een flinke scheur klinken ze aardig.
    Een goede crunch of randje krijg ik er met mijn LP, Firebird en Tele niet uit. En een reverb heeft ie ook al niet. Wel een Celestion 10"speaker. YMMV
    Ik heb er nog geen geprobeerd maar het schema is nog eenvoudiger dan sommige distortion pedals dus misschien bouw ik het wel eens.
    Jouw beschrijving komt overeen met wat iedereen er altijd over zegt op fora.
    En Johan Segeborn bewijst hoe goed die flinke one trick pony scheur kan klinken door een paar Greenbacks:


    Nog even opgezocht hoe je kan zien of de versie eentje is met diodes of niet. (Geen idee of het schema voor de rest gelijk bleef)
    The old 5005 combo came in 3 versions. The way to tell them apart is by the number of output jacks on the front.
    The first one (the one I like) has no output jacks. Unlike the other two, this version has a pair of diodes in the preamp making up a clipping circut.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    En een reverb heeft ie ook al niet.
    Net als bij de Pathfinder was er een versie zonder en eentje met spring reverb, "Reverb 12" heette die ipv "Lead 12"


    Wel een Celestion 10"speaker.
    Chunil Corp is pas midden jaren '80 opgericht dus grote kans dat je in deze oudjes wat betere/andere speakers gaat vinden.

    Maar uit deze video leid ik af dat die stock speaker toch niet echt mijn ding zou zijn. De G10 Vintage in het tweede deel klinkt veel beter :
    Laatst gewijzigd door jan7; 15 september 2018 om 00:03

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2005
    Locatie
    eindhoven
    Berichten
    163

    Standaard

    Ik wist niet dat de Pathfinder zo'n cult amp was. ik heb zelf een rijtje oude VOXen en voor thuis om te oefenen kan ik de VOX DA5 aanraden. VOX heeft ondertussen al zoveel transistor/modeling ampjes uitgebracht dat het niet bij te houden is maar ik zie dat ik toch een keer een Pathfinder moet proberen. Is de Cambridge uit dezelfde tijd (volgens mij?) gerelateerd aan de Pathfinder?

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Kwestie van smaak natuurlijk, maar velen gaan het met je eens zijn. (Behalve op dit forum misschien want, om een voor mij onduidelijke reden, zijn 'ze' het hier bij voorbaat oneens met jou).
    Tja, heeft hij er zelf naar gemaakt  Als je met hem in discussie raakt dan kom je er vanzelf wel achter waarom ze hier niet zo gecharmeerd zijn van Brad.

    Maar goed om ff on topic te blijven een speaker doet heel wat en dat hoor je inderdaad in het 2e deel van de video.
    Laatst gewijzigd door ateng; 18 september 2018 om 11:39

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ateng Bekijk bericht
    een speaker doet heel wat en dat hoorde je inderdaad in het 2e deel van de video.
    en soms kan dat voor een klein bedrag al verandert worden zoals met de fender greta
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...-greta-upgrade

  9. #29
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beus Bekijk bericht
    Ik wist niet dat de Pathfinder zo'n cult amp was. ik heb zelf een rijtje oude VOXen en voor thuis om te oefenen kan ik de VOX DA5 aanraden. VOX heeft ondertussen al zoveel transistor/modeling ampjes uitgebracht dat het niet bij te houden is maar ik zie dat ik toch een keer een Pathfinder moet proberen. Is de Cambridge uit dezelfde tijd (volgens mij?) gerelateerd aan de Pathfinder?
    Is uitgekomen in ongeveer dezelfde periode dacht ik . De Pathfinder 10 is nog te krijgen maar de 15 niet meer.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Heb eens kort een Pathfinder gehad, vond het opmerkelijk hoe goed ze er in waren geslaagd het als een Voxje te laten klinken, prima.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top